Izložba

“Stvaranje mjesta” Orsata Frankovića: Dizajn kao alat za društvene promjene

Ervin Pavleković

Naš nagrađivani dizajner zagrebačkoj je publici predstavio tematski odabrane radove nastale tijekom posljednjih dvadeset godina



ZAGREB – Nedavno je u galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva u Zagrebu otvorena izložba »Stvaranje mjesta« grafičkog dizajnera Orsata Frankovića, čiji su radovi nastali u periodu od dvadeset godina, od 2001. do 2021. godine, a dio su tematskog ciklusa programa HDD-a namijenjenog predstavljanju i kritičkom vrednovanju rada hrvatskih dizajnera srednje generacije.


Autor u svojem radu često propituje monokulturu dubrovačkog masovnog turizma koja, prema njemu, transformira prostorni i društveni kontekst do neprepoznatljivosti, a kada su potrebe zajednice u pitanju, čak i neuporabljivosti. Izložba »Stvaranje mjesta« svojevrstan je autorov kritički pogled te kontrapunkt općeprihvaćenom pojmu »stvaranja destinacije« koji on doživljava kao devalvirajući proces u društvenom, no i u ekonomskom smislu.


Društvena i politička praksa


– Važno je osvijestiti da je dizajn i društvena i politička praksa, on je jedan od alata pomoću kojeg strukture moći oblikuju i reguliraju društvene odnose. Pa ako znamo da to čine zahvaljujući i dizajnu, zašto ne bismo u nekom izmijenjenom kontekstu krenuli »odozdo« i koristili dizajn kao alat za društvenu promjenu, kazao je Franković.




Franković je, naime, vjerujući da će svojim radom potaknuti raspravu o temama koje negativno utječu na život zajednice, sudjelovao u procesu kandidature Dubrovnika za Europsku prijestolnicu kulture, surađivao je na projektima Art radionice Lazareti, zatim u pokretanju i organizaciji Unseen Mini Film festivala u Cavtatu, oblikovao je vizualni identitet i plakate Dubrovačkih ljetnih igara te pakiranja proizvoda za Aromu Raguseu, a svi ti radovi mogu se vidjeti na izložbi »Stvaranje mjesta«. Dio je radova nastao i u suradnji s drugim umjetnicima poput Ane Opalić, Marka Ercegovića, Pere Mrnarevića, Zorana Đukića, s kojima dijeli interes za istu tematiku i problematiku.


Kako je pojasnio kustos i kreativni autor koncepta izložbe Marko Golub, jedan dio eksponata na izložbi direktno tematizira stvarna mjesta, poput autorova rodnog Dubrovnika, dok preostali materijali komuniciraju žudnju za obnavljanjem veza s drugim mjestima, ljudima, zajedničkim prostorima, iskustvima i sadržajima koji su se u protekle dvije pandemijske godine pokazali dragocjenima.


Knjige i plakati


– Ova izložba nudi pregled načina na koje se grafičkim dizajnom može komunicirati, čitati, interpretirati, kritički analizirati, zamišljati, čak i iznova kreirati stvarna i imaginarna mjesta. Jedan plakat ili knjiga mogu nas odvesti na putovanje mjestima, učiniti nas svjesnijima skrivenih dimenzija poznatih nam okruženja ili nas uvesti u posve nepoznata. Naizgled konvencionalna stvar poput naslovnice romana može postati prizorište, a taktilni aspekt knjige može nas uvesti u prostor koji ona tematizira. Na tom tragu i obična poštanska marka možda nije pismo, ali je početak putovanja jednog pisma u daleke krajeve, ističe Golub.


Kao dio odabranog postava može se, primjerice, naći i naslovnica romana »Kradljivica knjiga«, kao i prikaz procesa njezina nastajanja, s obzirom na to da je i sam autor knjige Mark Zusak rekao da je identičan njegovom načinu rada. Uz to, posebnu priču nosi i oblikovanje fotografske knjige »Dom« autorice Ane Opalić koja nas, presvučena u zidnu tapetu, taktilnim iskustvom uvodi u fotografski sadržaj dojmova koji, iako naizgled obični, snažno odišu atmosferom ljudskog stradanja.


Uz recentnije radove, na izložbi se mogu vidjeti i neki stariji radovi poput plakata za izložbu »Svjetlo« održanoj u Domu HDLU-a 2003. godine, za Međunarodni festival kazališta slijepih i slabovidnih BIT 2009. godine te plakata nastalih za Dubrovačke ljetne igre iz faze uspješne desetogodišnje suradnje s dizajnericom i fotografkinjom Ivanom Vučić u studiju Laboratorium. Najstariji uvršteni rad na izložbi je primjerak nagrađene poštanske marke izrađene u povodu obilježavanja sto godina Društva hrvatskih književnika, 2001. godine.


O autoru


Orsat Franković grafički je dizajner s diplomom Studija dizajna Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i magisterijem Royal College of Art u Londonu. Suosnivač je i kreativni voditelj studija Laboratorium koji je djelovao od 2003. do 2012., nakon čega je osnovao vlastiti studio Flomaster u kojem i danas djeluje. Tijekom dvadesetpetogodišnje karijere autor je niza zapaženih rješenja u oblikovanju vizualnih komunikacija, a velik dio profesionalnog angažmana posvetio je dizajnerskom doprinosu kulturi te civilnom sektoru. Dobitnik je brojnih relevantnih međunarodnih nagrada i priznanja poput ICOGRADA Excellence Award, AICA, ZGRAF Grand Prix, European Design Award, Premio Asiago per l’arte philatelica te drugih. Sudjelovao je u procesu kandidature grada Dubrovnika za Europsku prijestolnicu kulture 2020. godine kao član programskog inkubatora, a član je i Hrvatskog dizajnerskog društva. Izložba »Stvaranje mjesta« gostovat će u sklopu programa Art radionice Lazareti, a krajem godine i u Multimedijalnom kulturnom centru u Splitu.