GALERIJA DOGAĐANJA

Otvorena izložba “Prizemljenje” Radovana Kunića: Napetost između prirode i ljudskih artefakata

Edita Burburan

Foto Vid Redža

Foto Vid Redža

Svojom izložbom autor proziva kontradiktornosti suvremenog društva te ustaje protiv ubrzanog ritma života



U zagrebačkoj Galeriji Događanja otvorena je izložba »Prizemljenje« riječkog slikara Radovana Kunića. Ovaj izrazito nadaren riječki umjetnik svojom izložbom gledatelja potiče na razmišljanje o sve prevaladavajućem konzumerizmu i materijalizmu suvremenog čovjeka.


Društvene kontradiktornosti


Realističnim prikazima u tehnici ulja na platnu autor proziva kontradiktornosti suvremenog društva te ustaje protiv ubrzanog ritma života, neograničene dostupnosti informacija i neumorne potrošnje.


Spomenutim trendovima suprotstavlja prirodu u formi horror vacui vegetacije koja pokriva platna stvarajući dojam zida koji gledatelja ograđuje od smetnji proizašlih iz tehnološkog napretka i tržišnih pritisaka.




Fetišizam materijalnih dobara istražuje kroz prikaz svakodnevnih predmeta poput muških i ženskih cipela te loptica za golf i tenis.



Filigranski realizam pozadine stvara sjetnu atmosferu u kojoj promatrač može osjetiti napetost između pragmatične i efikasne prirode te idealiziranih ljudskih artefakata.


Iako Kunić ne koristi ljudske figure njihova je prisutnost jasno naznačena kroz predmete koje su ljudi stvorili i kojima pridaju veći značaj nego samima sebi kao njihovim tvorcima.


Prema riječima umjetnika djela koja izlaže nastala su u posljednjih par godina, a do sada nisu bila predstavljena prd domaću publiku:


– Izložba »Prizemljenje« okuplja izbor slika nastalih u razdoblju od 2022. do danas, koji još nisu bili samostalno predstavljane u Hrvatskoj.


Ipak, većina radova nastala je upravo za ovu izložbu, a specifično je da se radi uglavnom o malim formatima, što se u mojoj izlagačkoj praksi dogodilo prvi puta.


Stoga imam dojam da ću ovu izložbu pamtiti kao bitnu točku u svom radu, naznačuje Kunić koji se predstavio i pred riječkom publikom prošlogodišnjom izložbom »Četiri godišnja doba« u Palači šećera gdje su bila izložena njegova velika platna.


Umjetno savršenstvo


Izložbom »Prizemljenje« umjetnik ujedno upućuje kritiku zamijenjenih uloga u kojoj tvorac/čovjek postaje pokoran svojoj tvorevini idealizirajući njezina estetska ili uporabna svojstva na uštrb neotuđivog intelektualnog kapaciteta i humanih vrijednosti koje sam posjeduje.


Izložba podsjeća na zamku idealiziranja umjetnog savršenstva te potiče osvježavanje osobnog vrijednosnog sustava zatrovanog idealima virtualne stvarnosti što je sve češća tema propitivanja suvremenog čovjeka.


Foto Vid Redža


​U tim okolnostima čovjekovu racionalnost otupljuje protok informacija koje je nemoguće procesuirati, a s njim i mahnita smjena trendova te posljedično gomilanje dobara bez svrhe.


Tako konzumeristička zaraza rezultira rastrojenošću između stvarnih potreba i onoga što mislimo da nam je potrebno, stoga se čovjek svodi tek na pokornog sisavca kojemu je postmodernizam oduzeo identitet.


Te suvremene nedoumice poslužile su kao inspiracija već afirmiranom riječkom umjetniku Radovanu Kuniću u kreiranju angažirane izložbe »Prizemljenje« koju postavlja u Galeriji Događanja. Izložba ostaje otvorena do 15. siječnja.


Reakcija na društveno stanje


»Pomoću ovih pitanja, riječki umjetnik, Radovan Kunić reagira na trenutni društveni kontekst kroz svoja ulja na platnu, predstavljena u izboru radova koji su nastali u posljednjih pet godina.


Odmak od neprestanog tranzita nepotrebnih impulsa, koji na dnevnoj bazi stvaraju zamor, prezentiran je u pozadini (kulisi) sačinjenoj od vegetacije, odnosno jednog vegetabilnog motiva koji mijenja svoju vrstu ovisno o radu.


U maniri horror vacuija priroda preuzima kompletno platno, stvarajući naturalističku podlogu bližu čovjeku, paralelno služeći i kao zid od nepoželjnih smetnji.


Priroda je uzeta kao glavni motiv, i pandan, sveopćoj dominaciji jedne vrste sisavaca čiji tehnološki dosezi počinju biti sve više propitkivani.


U predstavljenim radovima Kuniću ljudske figure nisu primarni motiv, iako se njihova prisutnost nazire i osjeti kroz predmete koji se pojavljuju unutar kompozicija«, piše o radu Kunića kustos Zlatko Tot.