Stratifikacije

Mozaik percepcija oblikovanih neumoljivošću vremena. Bili smo na izložbi Radovana Kunića u Galeriji Artsada

Ervin Pavleković

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec

Kunićev slikarski odgovor na zasićenu svakodnevicu očituje se u pozadini njegovih djela



VOLOSKO – Senzibilno doživljavanje svijeta, okoline, prirode, svakodnevice i unutarnjih stanja, način je uspostavljanja dijaloga autora Radovana Kunića s vremenom u kojem živi i stvara, a pritom do izražaja dolazi i njegova autentična likovna poetika, odnosno promišljen vizualni jezik. Taj kontinuirani autorski dijalog s okolinom i vremenom u središtu je i u Galeriji Artsada novootvorene izložbe »Stratifikacije«, koja je nastavak suradnje galerije i autora koja je započela još 2023. godine kad je Kunić pobijedio na likovnom natječaju Mandrać.


Niz uspješnih suradnji


Novootvorena izložba, osim što predstavlja radove riječkog autora, također je i način obilježavanja dvogodišnjega rada same galerije, koji je, prema riječima njezine voditeljice Matee Bakotić, obilježen nizom uspješnih suradnji, s realiziranih 15 izložbi, snažnim povezivanjem s lokalnom i širom umjetničkom zajednicom, te sudjelovanjem na brojnim kulturnim manifestacijama uključujući Art Zagreb. Izložba »Stratifikacije« Radovana Kunića stoga simbolično zaokružuje jedno bogato poglavlje rada galerije te otvara nova vrata dijalogu suvremene umjetnosti s publikom, naglasila je Bakotić, najavivši izložbe pulskog kipara Marka Človeka i zagrebačke fotografkinje Darije Jelinčić, a otvorenju je prisustvovao i opatijski gradonačelnik Fernando Kirigin.


Foto Ana Križanec


Na samu stratifikaciju, slojevitost pristupa, materijala i značenja, kao obilježje njegova recentnog rada, osvrnuo se autor Radovan Kunić, istaknuvši da se »stratifikacije ne očituju samo u prikazu, već i u samom procesu gradnje slike – postupnim nadograđivanjem slojeva boje, značenja i osobnih doživljaja«.


Reakcija na zamor




»U suvremenom društvu obilježenom neprekidnim tehnološkim i ekonomskim rastom«, govori kustosica izložbe Matea Bakotić, »ritam života postaje sve užurbaniji, prostor za promišljanje i refleksiju sve uži, a informacije nas obasipaju sa svih strana, stvarajući preopterećenost i zamor«, pa se u takvome potrošačkom društvu postavlja pitanje gdje su granice dovoljnog, odnosno prekomjernog.


– Riječki umjetnik Radovan Kunić svojim ciklusom radova ulja na platnu odgovara na ove fenomene, istražujući složene odnose između čovjeka i njegove okoline. Odabrani radovi, nastali u proteklih pet godina, predstavljaju vizualnu refleksiju na zamor koji proizvode svakodnevni suvišni impulsi. Kunićev slikarski odgovor na preplavljenost informacijama očituje se u pozadini njegovih djela – bujnoj vegetaciji koja preuzima cijelu površinu platna. Priroda postaje dominantna kulisa, ali i metaforički zid od nepoželjnih smetnji, svojevrsni kontrapunkt umjetno generiranom okruženju koje nas svakodnevno preplavljuje. Priroda je ovdje više od motiva; ona stoji kao opozicija čovjekovoj dominaciji nad okolišem i njegovim tehnološkim dostignućima, koja su sve češće predmet preispitivanja. Iako ljudska figura nije eksplicitno prikazana, njezina je prisutnost opipljiva kroz predmete koji su ostavljeni unutar kompozicija, ističe Bakotić.


Simboli naše civilizacije


»Cipele, loptice za golf i tenis«, pojašnjava, predmeti su svakodnevice koji sada, izvan svog primarnog konteksta, »postaju simboli društvenih odnosa i njihove inherentne kontradiktornosti«.


Foto Ana Križanec


– Smješteni u međuprostor slike, negdje u dodiru s pozadinom, negdje ne, ti predmeti evociraju tenziju između prirodnog i umjetnog, između pragmatične efikasnosti prirode i fabriciranih statusnih simbola ljudske civilizacije. Kunićev stvaralački proces ne proizlazi iz klasične ideje nadahnuća, već iz niza senzacija i unutarnjih stanja koja su posljedica neprekidnog promatranja i proživljavanja svijeta. Njegova umjetnost ne nastaje kao refleks jedne izdvojene situacije, već kao složeni mozaik percepcija oblikovanih vremenom. U njegovom radu vidljiv je utjecaj mikrolokacije u kojoj je odrastao – kvarnerskih pejzaža, atmosferskih promjena, igre svjetla i sjene koje svakodnevno prati i upija. Svaka njegova slika stoga nosi specifičnu atmosferu, svjetlo i zrak, koji ne samo da oblikuju vizualni doživljaj, već i pružaju dublju dimenziju introspektivnog promišljanja, ocjenjuje kustosica.


Svjedoci društvenih odnosa


Glede autorove inspiracije pak govori kako je Kunić tijekom godina imao različite faze umjetničkog razvoja, »od klasičnih majstora, do suvremenih umjetnika«; »njegov put od grafičkog dizajna do slikarstva i mozaika stoga svjedoči o neprestanom istraživanju i nadogradnji vlastitog izraza«, a ova izložba »poziva na trenutak tišine usred buke suvremenog života«.


– Kunićevi radovi otvaraju dijalog između taktilnog i vizualnog, spajajući bogatu slikarsku teksturu s promišljenim kompozicijama. Priroda ovdje nije samo estetski element, već i simbolična barijera između čovjeka i vreve svakodnevice. Iako ljudska figura izostaje, njezina prisutnost osjeća se kroz napuštene predmete – tihe svjedoke društvenih odnosa i dinamike potrošnje. Kroz ovu izložbu, Kunić nas potiče na promišljanje, usporavanje i osluškivanje skrivenih slojeva svijeta oko nas, zaključuje Bakotić te dodaje da je autoru, iako je formalno akademski kipar, »slikarstvo postalo primarno izražajno sredstvo, prostor u kojem je pronašao najveći izazov i slobodu«.


Foto Ana Križanec


Izložba »Stratifikacije« otvorena je do 27. travnja, a moguće ju je razgledati u radnom vremenu galerije, od četvrtka do nedjelje, od 10 do 14 sati.


O autoru


Umjetnik Radovan Kunić diplomirao je na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci 2012. godine. Iako kipar po formalnom obrazovanju, primarno se izražava kroz slikarstvo. Izlaže na brojnim samostalnim i skupnim izložbama (Muzej grada Rijeke, Galerija Događanja, Gradska galerija Fonticus, Nord Art). Dobitnik je više nagrada i priznanja (Grisia, Erste Fragmenti), a njegovi se radovi nalaze u javnim i privatnim zbirkama u zemlji i inozemstvu. Autor je javnog rada, mozaika »Mehanizam«, koji se nalazi na Molo longu u Rijeci. Bavi se i pedagoškim radom, pa je od 2015. godine asistent na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci. Član je HDLU-a Rijeka.