Izložba u londonskom umjetničkom centru Barbicanu, analizira Duchampov utjecaj na stvaralaštvo četvorice američkih umjetnika: skladatelja Johna Cagea, koreografa Mercea Cunninghama te na slikare Roberta Rauschenberga i Jaspera Johnsa
ZAGREB – Izložba posvećena francuskom konceptualnom umjetniku Marcelu Duchampu, otvorena jučer u londonskom umjetničkom centru Barbicanu, analizira njegov utjecaj na stvaralaštvo četvorice američkih umjetnika: skladatelja Johna Cagea, koreografa Mercea Cunninghama te na slikare Roberta Rauschenberga i Jaspera Johnsa.
Dok ga neki smatraju genijem, a drugi vjeruju da je zbog njega povijest umjetnosti skrenula s pravoga puta, jedno je sigurno: Duchampovo stvaralaštvo zauvijek je izmijenilo definiciju onoga što se smatra umjetnošću.
Barbicanova izložba stoga analizira kako je Duchamp (1887.-1968.) svojom idejom verbalne i vizualne multidimenzionalnosti predmeta zauvijek transformirao umjetnost utječući na stvaralaštvo četvorice istaknutih poslijeratnih američkih umjetnika.
Objedinjujući umjetnost, ples, glazbu, kazalište i film izložba slavi slučajnost, provokaciju i humor sadržane u umjetničkome naslijeđu čovjeka koji je izmijenio svijet potpisavši pisoar i nazvavši to umjetnošću. Njegov rad »Fountain« iz 1917. – keramički pisoar položen na leđa i potpisan s lažnim imenom R Mutt – dobio je legendarni status.
To je djelo, kako je sam umjetnik volio reći, »preselilo umjetnost iz fizičkog u carstvo intelekta« dekonstektualizirajući predmet masovne proizvodnje i uvevši ga u galeriju, uzdrmalo »sveti« položaj umjetnika, redefiniralo pojam estetskoga i idejnoga, te postavilo temelje za razvoj minimalizma, konceptualizma, izvedbenih umjetnosti i svih ostalih značajnijih umjetničkih pravaca u proteklih pedesetak godina. Ukratko, to je djelo dovelo umjetnost tu gdje je sada a Duchampu donijelo titulu oca konceptualne umjetnosti.
Od spomenute četvorke, Cage je bio prvi koji ga je upoznao, za vrijeme Drugog svjetskog rata u New Yorku. No, od 50-tih godina prošloga stoljeća pa sve do Duchampove smrti 1968., sva su četvorica djelovala pod njegovim izravnim utjecajem, tvrdi viša kustosica u Barbicanu Jane Alison. Duchamp je mlađim umjetnicima pružio avangardan, dadaistički predložak umjetnosti koji je bio u suprotnosti s tada dominantnim »umornim, mačo-apstraktnim ekspresionizmom«, kazala je Alison za britanski Guardian.
Upravo je kroz njihovo djelovanje Duchamp drastično utjecao na umjetnost 20. stoljeća, smatra ona. »On je otac konceptualne umjetnosti a možda i suvremene umjetnosti u cjelini, kao i pop arta i postmodernizma«, dodaje.
Izložba je postavljena povodom stote obljetnice izlaganja njegove skandalozne slike »Nude Descending a Staircase« na međunarodnoj izložbi moderne i suvremene umjetnosti Armory u New Yorku – događaj koji se danas smatra prekretnicom koja je uvela modernu umjetnost u SAD. U toj je slici akt po prvi puta prikazan u pokretu, a ne statički kao do tada.Izložba u Barbicanu, među ostalima, donosi to Duchampovo djelo, na posudbi iz The Philadelphia Museum of Art, kao i njegov magnum opus, zastrašujuće simbolično »The Bride Stripped Bare By Her Bachelors«.
»Veliko staklo«, kako se još to djelo naziva, enigmatičan je prikaz erotske igre između grupe muškaraca i jedne žene sastavljen od žice, prašine, folije i drugih materijala postavljenih između dva staklena panela. Barbican je posudio repliku iz muzeja Moderna Museet u Stockholmu, budući je original, koji se nalazi u Philadelpiji, previše krhak da bi putovao.
Još jedna tema izložbe je i šah – kojemu se umjetnik posvetio nakon što je 1923. odustao od umjetnosti, smatrajući da je rekao sve što je imao za reći i ne želeći se ponavljati.
Za vrijeme trajanja izložbe, otvorene do 9. lipnja, u Barbicanu će biti postavljene plesne i glazbene izvedbe djela Cagea i Cunninghama, a upotpunit će ju i zanimljiva zvučna kulisa. Nije zaobiđena ni Duchampova povezanost s kazalištem – kazališna trupa Cheek By Jowl izvodit će ključna djela teatra apsurda, a uvršten je i zanimljiv program subverzivnog filma koji se bavi naslijeđem Duchampa i dadaističkog pokreta.