Poetska perspektiva

Izložba “Matrix Vegetal” čileanske umjetnice Patricije Dominguez otvorena u Galeriji Filodrammatica

Ervin Pavleković

Fotografija ustupljena ljubaznošću umjetnice

Fotografija ustupljena ljubaznošću umjetnice

Video instalacija predlaže obnovu komunikacije između ljudskog i više-od-ljudskog, predstavljajući vizije, učenja i putove koje pruža biljni svemir i nudeći poetsku perspektivu postojanja



Umjetnička instalacija »Matrix Vegetal«, čileanske umjetnice Patricije Dominguez, koja s ciljem percepcije i razumijevanja međudjelovanja biljnog i duhovnog svemira kombinira eksperimentalnu etnobotaniku, južnoameričko kvantno razmišljanje, onirično i tehnologije organske povezanosti, otvorena je u Galeriji Filodramamtica.


Interpretacija osobnog iskustva


Samu instalaciju, koja je interpretacija autoričina osobnog iskustva, koje je stekla učeći od Amadora Aniceta, iscjelitelja iz regije Madre de Dios u Peruu, koji je zbog svoje mistične i svete povezanosti s biljnim svijetom stekao titulu »glavnog liječnika flore i faune svemira« te prenio umjetnici svoje znanje o biljkama i njihovim moćima, predstavila je kustosica Daniela Berger Prado, koja je kazala kako je autorica pod vodstvom Aniceta, odvojivši se od digitalne matrice i uspostavivši konekciju s vegetalnom, odnosno biljnom matricom, započela intiman proces povezivanja s onim što naziva živim znanjem, odnosno sa svetim prirodnim jezikom, planetarnom memorijom i mudrošću, koji nadilazi granice ljudskog svijeta, pa »instalacija stoga nudi prijedlog razumijevanja biljnog svijeta kroz prizmu kvantne mehanike, ali i sagledavanje biljaka kao portala za ulazak u kvantni svijet«.


Polazeći od botaničke znanstvene fantastike, video instalacija predlaže obnovu komunikacije između ljudskog i više-od-ljudskog (eng. more-than-human), predstavljajući vizije, učenja i putove koje pruža biljni svemir i nudeći poetsku perspektivu suvremenog postojanja, zamršeno isprepletenog sa Zemljom, a kustosica pojašnjava kako su najbolji primjer za spomenutu konekciju autohtoni narodi američkog kontinenta.


Povezanost s prirodom




– Ako pogledate, primjerice, autohtone kulture Perua ili Čilea, sve one ne samo da imaju snažnu povezanost s prirodom, već razumiju da smo mi samo jedan element svijeta, a ne njegovi gospodari kojima su ostali podređeni.


Mapuči u Čileu komuniciraju s duhovima ljudi, predaka, životinja, drveća, rijeka i biljaka, zbog čega ih smatraju ih svetima i mudrima.


Oni su dio jedne zajednice i, kao takvi, preuzimaju odgovornost prema svima, i ljudskom, i više-od-ljudskog svijeta. Također, šamanske i ljekovite prakse s biljkama i travama, koje pomažu razumjeti da sva osjetilna bića koegzistiraju i međusobno su povezana te zaslužuju brigu i poštovanje, postoje već stoljećima.


Mislim da autohtono znanje i duhovnost povezana s prirodom mijenjaju našu svekontrolirajuću percepciju stvarnosti i subjektivnosti, pa se osjećamo manje usamljeni i ponizniji kad shvatimo da smo dio nečeg većeg, šireg i starijeg, ističe Berger Prado.


Kako kustosica dalje govori, to »nije hipijevski ili new age pogled«,već je za »autohtone narode i suvremene kulture koje s njima koegzistiraju, pragmatičan način razumijevanja jedinstva bića«.


– Ovo je, barem u posljednjih deset do petnaest godina, utjecalo na sve aspekte našeg života, a također i na suvremene umjetničke prakse.


Na primjer, na korištenje jezika i priznavanje više od dvjesto uobičajenih riječi Mapudunguna (jezik Mapuča) koje redovito koristimo u Čileu i Argentini, proliferaciju povjesničara, antropologa i drugih znanstvenika iz redova Mapuča, Aymara i drugih autohtonih naroda,te njihov utjecaj na razvoj novih narativa u raznim disciplinama humanistike – ljekarne, medicinske trgovine, machiji.


Nije neuobičajeno tako posjetiti machija (šamana Mapuče) radi duhovnog vodstva, zdravstvenih savjeta, znanja o prehrani ili pak čišćenja domova, zaključuje Berger Prado.


Dva videozapisa


Sama izložba sastoji se od dva videa – u jednome Amador Aniceto pripovijeda o svojoj povijesti i genealogiji, naglašavajući svoju povezanost s biljkama i s njihovom moći, koja se prenosi generacijama, dok u drugome videu Patricia Domínguez nudi vlastitu umjetničku interpretaciju iskustva boravka u Madre de Diosu, gdje je učila od iscjelitelja.


O autorici


Umjetnica i organska tehnologinja Patricia Domínguez rođena 1984. u Santiagu, a živi i radi u čileanskom gradu Puchuncavíju. Okupljajući eksperimentalna istraživanja iz etnobotanike, ekstraktivizma i iscjeliteljskih praksi, autoričin rad usmjeren je na praćenje digitalnih i duhovnih odnosa između živih vrsta u sve korporativnijem kozmosu. Svojim radovima umjetnica sugereria poetsku viziju suvremenog života duboko povezanog sa Zemljom.