Multimedijalni umjetnik

Izložba Dragana Vojvodića “Osobno je političko” otvorena u Galeriji O.K.

Ervin Pavleković

Foto Nikola Blagojević

Foto Nikola Blagojević

Središnja tema Vojvodićeva umjetničkog rada je pitanje identiteta i egzila, migracije, slobode i pripadnosti, a kroz prizmu osobnog iskustva i alata (post)konceptualne umjetnosti



Koristeći u nazivu novootvorene izložbe u Galeriji O.K. – „Osobno je političko“ – slogan drugog vala feminizma kasnih šezdesetih godina dvadesetoga stoljeća koji je imao je imao značajnu ulogu u pokretu za građanska prava i u studentskim pokretima, novosadski umjetnik Dragan Vojvodić riječkom izložbom propituje osobna iskustva u kontekstu današnjeg društveno-političkog okruženja, obrađujući teme identiteta, slobode, izbora, prisile, manipulacije, pripadnosti, kao i društvene uloge umjetnika.


Središnja tema Vojvodićeva umjetničkog rada, prema najavi, je pitanje identiteta i egzila, migracije, slobode i pripadnosti, a kroz prizmu osobnog iskustva i alata (post)konceptualne umjetnosti.


Koristeći se umjetničkim formama performansa, akcije, umjetničkih instalacija, fotografije i videa, u autorovim konceptima isprepliću se privatno i javno, postavljajući osobna iskustva u širi sociopolitički kontekst.


Foto galerija: Izložba Dragana Vojvodića u Galeriji O.K. Foto: Nikola Blagojević




Kako ističu iz Galerije O.K., poseban ciklus radova u ovoj izložbi uključuje narativne diskurse kroz tekstove inkorporirane u fotografije, grafike, skulpture i instalacije, a riječ je o radovima koji koriste autobiografske zapise i izjave iz različitih proznih i poetskih tekstova, stvarajući nove semantičke slojeve, dok serija performativnih fotografija „Studije portreta”, prikazuje autora u istoj pozi na različitim mjestima, poput Tartua, New Yorka ili Hirošime, naglašavajući nomadsko prisustvo umjetnika.


Korištenjem romantičarskog motiva koji prikazuje figuru viđenu s leđa u pejzažnom slikarstvu, poznatog kao Die Rückenfigur, Vojvodić istražuje osjećaj izmještenosti, skrivajući svoj identitet, tako remeteći konvencije pejzažne fotografije.


– Dok Rückenfigur u kompoziciji često potiče promatrača da se identificira i bude zadivljen pejzažom, Vojvodićev enigmatski, siluetni stav sprječava ovu analogiju, njegova figura remeti konvencije fotografije pejzaža ili urbanog okruženja, a Vojvodić, skrivajući svoj identitet, ironično ovu seriju fotografija naziva studijom portreta, kaže o autorovom radu američka povjesničarka umjetnosti i kustosica Shannon Egan.



Izložba uključuje radove nastale tijekom međunarodnih rezidencijalnih i istraživačkih projekata u suradnji s književnicom Ljiljanom Maletin, uz performans “The History of Hardcore”, koji je izveden na otvorenju izložbe, u kojemu Vojvodić kombinira dadaistički postupak kolažiranja zvuka, melodije i riječi, stvarajući tako kakofoniju.


Suprotstavljanjem osobnog spram kolektivnom, nametnutom i manipulativnom, Vojvodić zapravo dekonstruira ideološke i nacionalističke diskurse, ukazujući na opasnosti sveprisutnih nacionalizama s područja bivše Jugoslavije.


Autor Dragan Vojvodić multimedijalni je umjetnik koji je svoje umjetničko obrazovanje započeo u Sarajevu na Akademiji likovnih umjetnosti, a diplomirao je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu 1995. godine.


Dobitnik je brojnih istraživačkih stipendija (Sveučilište u Chicagu; EU Japan Fest u Tokiju; EKP Novi Sad 2021 u Novom Sadu; DEPO 2015 u Pilsenu, Češka) te sudjeluje u mnogim internacionalnim rezidencijalnim programima (SIM rezidencija u Rejkjaviku, Island; USF Verftet u Bergenu, Norveška; Gallery Titanik u Turkuu, Finska; Kamov rezidencija u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, Hrvatska; Koli rezidencija u Joensu, Finska; Konstepidemin u Goteborgu, Švedska; NCCA u St. Petersburgu).