Izložba

Grafički radovi, preša i intimni prostor Marijana Detonija u Galeriji Kranjčar

Kim Cuculić

Foto Srećko Budek/MUO

Foto Srećko Budek/MUO

Izložba predstavlja dvije linorezne grafičke mape od kojih ciklus linoreza "Ljudi sa Seine" otvara priču o grafičkom stvaralaštvu međuratnog razdoblja



Muzej za umjetnost i obrt otvorio je izložbu grafičkih radova istaknutog hrvatskog grafičara i slikara Marijana Detonija koja prikazuje raspon njegova grafičkog stvaralaštva međuratnog razdoblja i netom nakon njega.


Izložba prikazuje originalne matrice i grafike dviju linoreznih grafičkih mapa od kojih je jedna svojom važnošću temelj hrvatske međuratne grafike, a to su »Ljudi sa Seine« koje je Marijan Detoni izradio i otisnuo nadahnut svojim studijskim boravkom u Parizu 1933. i 1934. godine.


Drugi grafički ciklus, manje poznat javnosti, posebnost je ove izložbe. Riječ je o grafičkim pločama izvedenima u linoleumu nazvanim »Tračnice« nastalim 1941. godine u kojima je prikazao tragično putovanje vlakom, a koje je javnosti zbog činjenice da ih nije odmah otisnuo ostalo uglavnom nepoznato.


Vrijedna građa




Izložba »Marijan Detoni: Od skice do matrice« pripremana je više od dvije godine, nakon što su obitelj Percl i Dagmar Löffler-Badžek donirali originalne grafičke ploče Zbirci grafike Muzeja za umjetnost i obrt.


Preuzevši donaciju i realiziravši izložbu, voditeljica projekta i autorica koncepta izložbe dr. sc. Antonia Došen prigodom otvorenja je istaknula kako je Muzej za umjetnost i obrt zahvaljujući svojem predanom muzeološkom radu dobio tu čast da bude čuvar dijela nasljedstva Marijana Detonija.


»Marijan Detoni na medij grafike nevjerojatnom je tehnikom prenosio i dočarao atmosferu svakodnevice ljudi u jeku ekonomske krize kroz prizore života, otpuštenih, gladnih i nezaposlenih, kao i prikaze putovanja i stradanja.


Njegovi radovi neprocjenjivo su vrijedna građa za povijest hrvatske grafike kao i za poznavanje njegova rada i djela kao jednog od najistaknutijih grafičkih stvaralaca između dvaju svjetskih ratova«, naglasila je.


Izložba konceptualno kronološkim slijedom predstavlja dvije linorezne grafičke mape od kojih ciklus linoreza »Ljudi sa Seine« otvara priču o grafičkom stvaralaštvu međuratnog razdoblja, o našim umjetnicima koji odlaze na školovanje u inozemstvo, među kojima je i Marijan Detoni koji odlazi u Francusku na studij i tamo priprema skice za ovu najpoznatiju seriju grafika promatrajući svakodnevicu i život ljudi u Parizu.


Do sada rijetko viđena i nedovoljno valorizirana linorezna grafička mapa pod nazivom »Tračnice« jedno je od najznačajnijih grafičkih ostvarenja Marijana Detonija u kojemu pokazuje iznimnu crtačku vještinu. Na izložbi je zastupljena s čak osamnaest originalnih matrica i pripadajućih im grafika.


Osobni predmeti


Posljednja dionica izložbe osvrće se na godine nakon Drugog svjetskog rata i na Detonijeve osobne predmete poput kutije s alatom i priborom koje je koristio pri svojemu radu, grafičku prešu i intimni prostor njegova ateljea među kojima se posebno ističe originalni Detonijev crtaći stol koji je, za potrebe izložbe, posudio akademski grafičar izv. prof. dr. art. Miran Šabić s Akademije likovnih umjetnosti iz Zagreba.


Zahvaljujući njemu kao vanjskom suradniku, izložba je obogaćena i s četiri novotiska koji su nastali prošle godine tijekom pripremnih radova, a čije su matrice za potrebe ove izložbe očišćene, restaurirane i otisnute.


Voditeljica projekta i autorica koncepta izložbe je dr. sc. Antonia Došen. Kustoski tim čine kustosice Antonia Došen i Mihaela Cik, a vizualni identitet izložbe potpisuje Tessa Bachrach-Krištofić.


Stručni suradnik na izložbi je izv. prof. dr. art. Miran Šabić. Izložbu prati istoimeni katalog čiji dizajn potpisuje Tessa Bachrach-Krištofić. Izložba ostaje otvorena u Galeriji Kranjčar (Kaptol 26, Zagreb) do 12. siječnja 2024. godine.