Donacija vizualnih identiteta i plakata

Glaserovi radovi pred zagrebačkom publikom

Kim Cuculić

Pregled doniranih radova Miltona Glasera

Pregled doniranih radova Miltona Glasera

Naziv njegova njujorškog studija »Art is Work« govori sam za sebe, ili citati »Reci istinu« i »Manje nije nužno više«, samo su neki od mnogih Glaserovih zapisa i promišljanja kojima pokreće ponajprije onu najmlađu publiku, svoje studente, dok je njega rad sa studentima pri School of Visual Arts držao budnim i živim u svakodnevnom stvaralaštvu



Zahvaljujući velikoj donaciji vizualnih identiteta i plakata za široku paletu naručitelja, autora Miltona Glasera (1929. – 2020.), njujorške zaklade Aliis Inserviendo Consumor Foundation (AIC FOUNDATION INC.), trima institucijama: Udruzi bivših učenika ŠPUD-a Zagreb – UBU, Muzeju za umjetnosti i obrt te Muzeju suvremene umjetnosti, ove će jeseni zajedničkim izložbenim programom od rujna do listopada u Zagrebu biti obilježena godišnjica smrti jednog od najznačajnijih i najutjecajnih svjetskih dizajnera. Radovi Miltona Glasera zagrebačkoj su publici ranije predstavljeni izložbom u Galeriji suvremene umjetnosti 1979. godine (crteži, plakati, omoti ploča i dr.) te izložbom »Drawing is Thinking« 2015. godine (crteži i ilustracije) u Izložbenom salonu »Izidor Kršnjavi«.



Kako se navodi u najavi, Milton Glaser sklanjao se od ideje da ga se definira i on je za dizajnere i umjetnike prvenstveno stručni uzor, netko čiji se jedinstven rad ne može zaobići u praksi jer je na samom vrhu dizajnerskog promišljanja, likovne estetike i specifičnog umjetničkog senzibiliteta, i najvažnije, to je rad koji odmah priraste srcu. Naziv njegova njujorškog studija »Art is Work« govori sam za sebe, ili citati »Reci istinu« i »Manje nije nužno više«, samo su neki od mnogih Glaserovih zapisa i promišljanja kojima pokreće ponajprije onu najmlađu publiku, svoje studente, dok je njega rad sa studentima pri School of Visual Arts držao budnim i živim u svakodnevnom stvaralaštvu.


Milton Glaser / Foto WIKIPEDIA

Milton Glaser / Foto WIKIPEDIA


 


Ikonički logotip




Njegov pak ikonički logotip »I Love New York« ili plakat za Boba Dylana čine ga prepoznatljivim široj javnosti već desetljećima.
– Stoga je od velikog značaja da upravo sinergijom najstarije obrazovne umjetničke institucije i dva iznimno važna muzeja u Hrvatskoj, te međusobnom potporom u postpotresnoj situaciju u gradu Zagrebu, predstavimo javnosti donaciju radova Miltona Glasera za koju nas je zadužila AIC fundacija, a posebice naporom njezinih predstavnika Krešimira Penavića i Mirka Ilića koji je i stručni suradnik na projektu, a veći dio donacije je i osobno predao ovo ljeto. Organizatori projekta i izložbi su ISO – Izložbeni salon »Izidor Kršnjavi«, Škola primijenjene umjetnost i dizajna, UBU, Botanički vrt PMF-a, Muzej za umjetnost i obrt te Muzej suvremene umjetnosti, a kroz tri izložbe domaća publika moći će se upoznati s preko 80 reprodukcija plakata selektiranih iz Glaserovog velikog opusa plakata, 80 izvornih plakata iz donacije s velikim brojem plakata tematski vezanih za škole i fakultete te s više od 100 dizajnerskih minijatura (poput memoranduma, posjetnica…) iz vizualnih identiteta koje je kreirao za niz prvenstveno američkih tvrtki i institucija – od korporacija poput DC Comics do njujorških restorana i dobrotvornih organizacija – ističe se u priopćenju.


Jedinstvena pojava


Kako je u tekstu za Dizajn.hr 2015. pisao Bojan Krištofić, Milton Glaser potpuno je jedinstvena pojava među živućim stvaraocima u domeni dizajna i primijenjene umjetnosti. Riječ je o rijetko plodnom i raznovrsno profiliranom dizajneru vizualnih komunikacija, crtaču, grafičaru, ilustratoru, ukratko – intelektualcu koji je desetljećima živio i djelovao po svojoj staroj maksimi »umjetnost je rad«, vrednujući nepretenciozno svoj ogroman doprinos razvoju struke zdravorazumskom, egalitarnom terminologijom.
– Milton Glaser na globalno viđenje dizajna druge polovice dvadesetog stoljeća nije utjecao samo vlastitim vizualnim radom, nego i specifičnom filozofijom profesije, za neke prije svega na taj način. U mnogobrojnim intervjuima, predavanjima i nekoliko knjiga, on je za generacije mlađih kolega predstavljao, i još uvijek predstavlja, živi dokaz da se na međunarodnom tržištu dizajna može (pre)živjeti i istodobno biti iskreni idealist, bez trunke cinizma u javnim nastupima, bez fige u džepu i bez kompromitiranja vlastitog rada, štoviše demistificirajući ga ne kao umjetnost, nego baš kao rad, predan i dugotrajan.


 Donirani plakat Miltona Glasera

Donirani plakat Miltona Glasera



Naravno, danas su vremena potpuno drukčija nego 1954. kada je Milton Glaser zajedno s kolegama Seymourom Chwastom, Reynoldom Ruffinsom i Edwardom Sorelom osnivao mitski Push Pin studio; a mukotrpan rad nipošto ne garantira uspjeh i lovorike, pa bi se Glaserov romantični pristup dizajnu gotovo mogao i objesiti o klin kad iza njega ne bi neprekidno stajalo ono je što naposljetku jedino važno, a to je kvaliteta. Kvaliteta estetike i semantike, funkcije i metodologije, kao i intelektualna i duhovna kvaliteta, u Glaserovom se opusu skladno prožimaju, tvoreći autentični kreativni korpus bez neočekivanih iskliznuća, no velike rukopisne dosljednosti.
Stupajući na američku dizajnersku scenu u vrijeme neposrednog poraća, kada je internacionalni stil visokog modernizma bio na prezrelom vrhuncu, Milton Glaser i njegovi kolege bili su neki od prvih nonšalantnih glasova nadolazećeg postmodernizma, obilno se napajajući kako na europskim izvorima, tako i na predratnoj američkoj tradiciji art decoa, koja je obilježila rano razdoblje masovne industrijalizacije. No, za razliku od dokone ekskluzivnosti art decoa i asketske inkluzivnosti modernizma Bauhausa, koje je američko tržište u vrijeme Glaserovih početaka transformiralo u idealan obrazac masovne proizvodnje i potrošnje, njegov se svjetonazor odlikovao neopterećenom i zaigranom maštovitošću, kao i neograničenim autorskim slobodoumljem i fleksibilnošću forme.


Milton Glaser: »The Landscape«, 1966.

Milton Glaser: »The Landscape«, 1966.


 


Školovanje u Italiji


Slobodoumnost se ogledala prvenstveno u Glaseru imanentnom kulturnom kozmopolitizmu, vjerojatno stečenom odrastanjem u New Yorku i postdiplomskim školovanjem u Italiji, u Bologni. Tamo mu je mentorom bio Giorgio Morandi, slikar i grafičar, osebujan umjetnik silom prilika mjesta i vremena smješten u rani, sezaneovski ili fovistički modernizam, u biti bezvremeni stvaralac kod kojeg je Glaser upijao vječne zakonitosti izražavanja slikom. Logično je zaljučiti da su ga u Italiji obuzeli i renesansni utjecaji, od kojih je baštinio profinjeni osjećaj za kompoziciju, kolorizam i liniju, kao i štovanje arhetipskih tema i motiva koje je u kontekstu dizajna i primijenjene umjetnosti izražavao vrlo brižljivo i promišljeno, poput akta, pejzaža i slično. S druge strane, Glaserov drugi veliki priznati i posredni učitelj, Pablo Picasso, primjećuje se u dizajnerovoj nepomućenoj sposobnosti življenja na sceni i prilagođavanja konteksta sebi, a ne sebe kontekstu. Milton Glaser ne krije da uživa u pozornosti koju potiče i odobravanju svoga rada, no sve to doživljava kao priliku za daljnji, još slojevitiji i još kompleksniji rad, no isključivo pod vlastitim uvjetima. U tom smislu, i usprkos neprijepornoj univerzalnosti svog najboljeg rada, Glaser je distinktivno američki dizajner, manifestacija onog najvrednijeg u kulturi rođenoj na zasadama Starog svijeta, sa specifičnim shvaćanjem demokracije i vjerom u racionalizam kao jamac dugotrajnog napretka. Ta vrst kozmopolitskog racionalizma u kombinaciji s intuitivnim shvaćanjem svojih najdubljih kulturnih korijena pružila je Glaseru plodno tlo za razvijanje prepoznatljivog vizualnog jezika kojem je u temelju jedan sveobuhvatni fenomen – crtež, osvrnuo se Krištofić.


 Jedan od doniranih plakata

Jedan od doniranih plakata


 


Razvijanje motiva crtežom


Kako nadalje navodi Krištofić, najpoznatiji primjeri dizajna Miltona Glasera, među kojima prednjače plakati i žanrovi srodni plakatima (naslovnice i ovici knjiga, novinske ilustracije i sl.), te vizualni identiteti, svoju osnovu gotovo uvijek imaju u promišljanju i razvijanju motiva crtežom, prije nego u konceptualnoj dosjetki ili stalnom logičkom sustavu kojim se stvaraju pojedini radovi.
– Proces ključan za Glasera beskonačno je, intimističko skiciranje, utjelovljenje neprekidnog tijeka njegova mišljenja u koje i iz kojeg elementi dizajna ulaze i izlaze, a identiteti s kojima radi preobražavaju se snagom njegove autorske osobnosti, no nikad na vlastitu štetu; jer je Glaser u svakom trenutku svjestan zakonitosti medija u kojem radi, njegovih mogućnosti i ograničenja. Upravo je zbog te gipke prilagodljivosti i ljubavi prema pripovijedanju i komunikaciji, te uživanju u življenju baš u medijskom, a ne u nekom drugom okruženju, Milton Glaser vrhunski dizajner i ilustrator, a ne veliki slikar ili veliki umjetnik. Njegova zadrška prema bivanju umjetnikom proizlazi iz te egzaltirane uronjenosti u svakodnevicu, iz otpora hermetičnim i opskurnim opredjeljenjima, iz sušte potrebe komuniciranja originalnim i univerzalnim simbolima koji će istodobno odražavati njegovo i svačije drugo iskustvo svagdanje – napisao je Bojan Krištofić.