povezane vijesti
SPLIT – U popratnom programu 32. Marulićevih dana predstavljena je knjiga autorice Grozdane Cvitan “Trajni sukob s Nečastivim: Ivo Brešan”, objavljena ove godine u izdanju Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku. Knjiga je nastala kao plod istraživanja građe o Brešanu u sklopu postava Memorijalne sobe Ive Brešana u šibenskom HNK-u, a daje svojevrsni pregled stvaralaštva poznatog hrvatskog književnika.
Posebnost publikacije je u tome što se prvi put pojavljuje i uvid u Brešanovu ostavštinu te korespondenciju s bitnim autorovim suradnicima.
U ostavštini su pronađene dvije nikad objavljene i igrane drame te jedan roman koji autorica smatra bitnim u ukupnom Brešanovom stvaralaštvu. Uz taj uvid i korištenje poznate literature o Brešanu, Grozdana Cvitan pokušava promijeniti neke slike s kojima se autora često povezivalo, ali i osvijetliti pitanja koja još treba riješiti. Brešanovo stvaralaštvo prati po naslovima i godinama pojavljivanja u tisku pa je to prvi takav cjelovit rad o Brešanovu djelu. Osim drama, romana i pripovijedaka, knjiga sadrži i kraće preglede drugih oblika, poput eseja i scenarija, te razmišljanja samog autora o vlastitom stvaralaštvu i stvaralaštvu uopće.
Kako je na predstavljanju knjige uvodno kazao Srećko Šestan, intendant splitskog HNK-a i ravnatelj Marulićevih dana, Ivo Brešan jedan je od velikana šibenske kulture koji je ostavio nezaobilazan trag u kazališnom životu Šibenika. Na knjigu se osvrnuo i Jasen Boko, koji je istaknuo da je objavljivanjem ove knjige HNK Šibenik odao počast Brešanu, koji je uz Krležu najizvođeniji pisac na Marulićevim danima.
– Knjiga Grozdane Cvitan svojevrsna je enciklopedija o Brešanu, odnosno referentno mjesto za upoznavanje njegova opusa. Riječ je o informativnom i stručno utemeljenom tekstu, a istodobno je pisan popularno te pruža poticaj za daljnja istraživanja, osvrnuo se Boko.
Knjigu “Trajni sukob s Nečastivim: Ivo Brešan” predstavila je dr. sc. Martina Petranović s Odsjeka za povijest hrvatskog kazališta HAZU-a, koja je podsjetila da je o Brešanovom opusu dosta toga napisano, ali i da je građa dosad bila rasuta i nedostajala je cjelovita studija o Brešanu.
– Zbog toga je Grozdana Cvitan napisala važnu knjigu, koja ispunjava veliku prazninu u hrvatskoj teatrologiji. Izdanje je strukturirano u nekoliko većih cjelina. Prva donosi nekonvencionalni životopis Brešana – njega i njegove najuže obitelji, uključujući i sina Vinka Brešana. Druga cjelina posvećena je Brešanovom dramskom opusu i izvođenju njegovih djela u kazalištima, a slijede cjeline o Brešanovim prozama, pripovijetkama, esejima, filmskim i televizijskim scenarijima.
Brešanov dramski opus broji 27 drama, a u ostavštini su pronađena dva dosad nepoznata djela – drama “Čovječja ribica” i otočka farsa “Republika Rosamaris”, dok jedna drama nije pronađena u rukopisnoj ostavštini. Autorica piše i o svemu što se zbivalo oko “Predstave ‘Hamleta’ u selu Mrduša Donja”, kao i o njezinoj nevjerojatnoj međunarodnoj recepciji.
Knjiga Grozdane Cvitan nastala je na temelju marljivog arhivskog istraživanja građe, donoseći brojne podatke i otkrića. Pritom je knjiga pisana tako da se čita kao roman, naglasila je Petranović, dodajući da Cvitan piše i dopunjeno izdanje jer se stalno pojavljuju nove spoznaje o Ivi Brešanu.
Grozdana Cvitan govorila je o Brešanovom proznom opusu, koji broji 12 romana, pripovijetke, eseje i scenarije. U rukopisnoj ostavštini pronađen je i neobjavljeni roman “Venera i Proleter”, a posljednja cjelina knjige naslovljena je “Citati – njegovi, njihovi i vaši”. Tu je i opsežan popis literature.