Galerija Juraj Klović

Otvorena izložba grafičkih radova Zvonimira Pliskovca: Inovator i anarhist koji je znao za red

Davor Mandić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Pliskovac u "Kloviću" izlaže izbor grafičkih radova od 1975. do 1985. godine, odnosno stripove i karikature tiskane u raznim tiskovinama toga doba



Predsjednik Hrvatskog društva likovnih umjetnika Rijeka Damir Šegota u Galeriji “Juraj Klović” odlučio je da bi za otvorenje izložbe Zvonimira Pliskovca “Stripovi, karikature, grafika, 1975. – 1985.” bilo dobro na licu mjesta angažirati govornike.


Foto galerija: Otvorena izložba grafičkih radova Zvonimira Pliskovca Foto: Marko Gracin


Da to nisu bili Velid Đekić i Miljenko Marin, to je moglo i neslavno završiti, no ovako ispao je to sasvim zgodan podsjetnik na dio Pliskovčeva umjetničkog prosedea koji bi Đekić nazvao anarhističkim.





Iako je Đekić, povlačeći paralele između nekoliko godina starijeg Pliskovca i njegove generacije koja je radila u kultnom riječkom časopisu Valu, rekao da je u tim njihovim anarhističkim godinama Pliskovac, kao stariji i formalno obrazovan likovnjak, donosio i njima čudan red, naknadna pamet pokazala mu je da je Pliskovac ostvario odličan balans između tih dviju krajnosti.



Plakati za rock sastave


– Angažirali bismo ga da oblikuje plakate za pojedine riječke rock sastave i onda su oni bili ono što smo očekivali, ali dijelom i nisu bili u skladu s onom anarhijom koju smo doživljavali, a koju je on znao lijepo upakirati.



Vrijeme puno toga nivelira, pa mi se sada one nekadašnje razlike čine kao spone između nas – rekao je Đekić.



I Miljenko Marin, kao i Đekić ranije, nije krio iznenađenje pozivom na javno govorenje, a zajedničkost s Đekićem je i u tome što su on i Pliskovac također zajedno radili Val.



Pritom je Pliskovac njemu bio grafički urednik, a on Pliskovcu urednik stripa.



Stripom je Marin i počeo, rekavši da je Pliskovac tada radio nešto što nitko osim Nedeljka Dragića nije radio.



Naime i jedan i drugi su uzimali elemente stripa, poput kvadrata, oblačića za tekst i slično te ih upotrebljavali kao sadržaj.



Po pitanju plakata Marin je podsjetio na to da se Pliskovac nevjerojatno dobro snalazio u “financijskom minimalizmu”.



– Većina plakata je dvobojna, jer nije bilo novaca za boju. Jedino plakat koji je financirala Trgovačka mornarica, koja je imala novaca, pršti bojom – rekao je Marin i nasmijao okupljene u solidnom broju u “Kloviću”.



Autor se na kraju samo zahvalio na dolasku.



Val i Novi list


Na izložbi se inače predstavlja izbor Pliskovčevih grafičkih radova od 1975. do 1985. godine, odnosno stripovi i karikature tiskani u Valu i Novom listu u Rijeci, zatim Studentskom listu, Poletu, Vjesniku i Oku u Zagrebu, Ježu u Beogradu i Mladini u Ljubljani te brojni plakati koje je radio tijekom navedenog desetljeća za ustanove u kulturi, izložbe, muzeje, kazališne predstave, glazbene manifestacije, festivale i punk bendove u Rijeci.



Izložba, koja je ispunila gotovo svaki milimetar zidova u “Kloviću” i kojoj bi puno bolje odgovarao neki veći prostor, a i više izložaka s obzirom na bogat autorov opus, otvorena je do 15. travnja.