Pročitali smo

Igor Ivko “Nepovredivo mjesto”: Priče koje nude duhovno i estetsko zadovoljstvo

Marinko Krmpotić

Jednom riječju, čitanje njegovih kratkih priča predstavlja duhovno i estetsko zadovoljstvo pa se bez imalo oklijevanja može zaključiti kako je hrvatska književna scena dobila novo pažnje vrijedno ime.



Sudeći po sjajnom debitantskom ostvarenju, mladi hrvatski književnik Igor Ivko (Varaždin, 1986.) mogao bi u godinama što dolaze dati bitan doprinos kvaliteti hrvatske književnosti. Naime, njegova prva zbirka pripovijedaka »Nepovredivo mjesto« zaista na literarno uvjerljiv i emocionalno snažan način čitatelju prenosi sliku suvremene hrvatske stvarnosti. Siromaštvo, neimaština, besperspektivnost, bijes, ljutnja, agresija, psihoza straha i ostali dijelovi pakla suvremene stvarnosti čitatelju su predočeni kroz isječke iz života poraženih, ostavljenih, ustrašenih, bijesnih i u osnovi vrlo nesretnih ljudi koji smisao, mir, sreću i zadovoljstvo ne mogu naći čak ni u vlastitom domu, mjestu koje bi trebalo biti, kako to i naslov zbirke upućuje, nepovredivo kad je riječ o mukama života koje stvaraju društvo i suvremeni način života.


Mračni isječci stvarnosti


Svoje u literaturu uobličene mračne isječke stvarnosti Ivko je podijelio u četiri tematska ciklusa i izdvojeni završni kolaž »Ljeto dolazi« sastavljen od niza nonsens pričica koje dodatno podcrtavaju mučno i negativno ozračje stvoreno u ciklusima koji prethode tom završnom dijelu knjige. Cikluse sastavljene od tri do šest priča (ukupno ih je točno dvadeset) otvara uvodni naslovljen »Ja i moji« u kojem već u prvoj priči »Znoj« susrećemo Hrvoja zvanog Hren upravo u trenutku potpune psihičke krize izazvane nezdravim pritiskom vezanim za posao prodavača nekretnina. Zatupljujuće aktivnosti često pune laži i dvoličnosti dovode ga u stanje da jednog dana jednostavno »pregori« jer je, kaže sebi i čitatelju, sve »postalo nemoguće i previše« pa mu kroz vene teku »rijeke srdžbe i oluje bijesa«. Naravno, njegov je otpor i bijes simboličan (daje otkaz, izaziva incidente…), ali je barem nekakav otpor, za razliku od većine drugih likova oživljenih kroz priče ove knjige.


O autoru

Igor Ivko rođen je u Varaždinu 1986. godine. Studirao je filozofiju, diplomirao etnologiju i kulturnu antropologiju. Kratkim pičama ulazio je u šire i uže izbore književnih natječaja, a 2020. godine pobijedio je na Tportalovu natječaju »Svijet je možda stao, ali ne i mi«. Radio je kao voditelj zajednice za liječenje ovisnika u Praputnjaku te kao asistent u nastavi. Živi u Varaždinu.



U drugom ciklusu pripovijedaka nazvanom »On i njegovi« smještene su pripovijetke prepune nostalgije, sjete i tuge, kako zbog prolaznosti i davno izgubljenog djetinjstva, tako i zbog smrti dragih osoba, posebno oca o čemu govori u uvodnoj »Smrt oca« i odličnoj »Emocije«. Količina emocija u ovim je pričama osjetno jača no u drugima, a isto su tako uočljiviji i elementi liričnosti koje uspješno gradi ne samo u sadržaje svojih priča, već i u izraz pa, primjerice, rečenica »Krajem ljeta, kad je kolovoz usisan u kamenje, sjedili smo na obali rijeke pored šume«, djeluje kao odličan stih.


Prošlost ovih prostora


Treću cjelinu autor je nazvao »Mi i naši« i u njoj kroz niz izvrsnih priča prikazuje kako se nezadovoljstvo i nesreća stvorena kaotičnošću suvremenog života prelijeva iz društvenih u okvire osobnog života poništavajući granice nepovredivog mjesta, odnosno doma. Tako u priči »Dom« nakon trideset godina braka i života u istoj kući Miran i Milena nisu sigurni da će imati za stanarinu za sljedeći mjesec; u »Nepovredivom mjestu« suprug pristaje na to da ga žena vara jer je i to bolje no da je nema; u izvrsnoj »Nož« dom je mjesto ubojstva majke, a ubojica je sin, da bi u ultramračnoj »Tristo pedeset grama« svjedočili mučnoj obiteljskoj priči o samoubojstvu trudne tinejdžerice.


U završnom ciklusu »Oni i njihovi« Ivko se okreće političkim i društvenim kretanjima koja su stvorila suvremene okvire života pa tako u zaista sjajnoj priči »Točka« kroz priču o prisjećanju jednog košarkaškog zaljubljenika na čuveno olimpijsko finale SAD – Hrvatska, dramatično finale Šibenke – Bosne ex Yu košarkaške lige te tragičnu smrt Dražena Petrovića, govori o prošlosti ovih prostora, da bi u »Dublin boli«, »Rječnik« i »Ein Satz« nanizao tužne i bolne priče o ekonomskoj emigraciji Hrvata prema Irskoj i Njemačkoj te drugim sličnim migracijama i emigracijama.


Raznovrsnost u temama


Raznovrsnost u temama Igor Ivko potvrđuje i u izrazu pa tako umješno koristi i pripovijedanje i dijalog, jasan je i u unutarnjim monolozima koji se približavaju tehnici tijeka struje svijesti, koristi na trenutke i dramski način izražavanja (»Kuća«), a u izvrsnom »Nožu« priču o tragediji gradi tekstovima iz različitih izvora – dnevnički zapisi ubijene, novinski tekst, TV-reportaža, znanstveni tekst sa simpozija, Twitter bilješke, izjave susjeda, srednjoškolski haiku rad… Jednom riječju, čitanje njegovih kratkih priča predstavlja duhovno i estetsko zadovoljstvo pa se bez imalo oklijevanja može zaključiti kako je hrvatska književna scena dobila novo pažnje vrijedno ime.