snimio Denis Lovrović
Diskusiju o granicama koje se prelaze geografski, politički, kulturološki, jezično, žanrovski, rodno, moralno i na niz drugih načina moderirali su voditeljica književnog kluba Booksa Miljenka Buljević i književni kritičar Boris Postnikov, postavivši prvo pitanje Rumeni Bužarovskoj, jednoj od najistaknutijih predstavnica suvremene makedonske književnosti u čijem se rukopisu osjeća snažan anglofoni utjecaj, ali i kulturno naslijeđe bivše Jugoslavije.
ZAGREB – Razgovorom troje istaknutih književnika – Rumene Bužarovske, Frodea Gryttena i Laszla Jakaba Orsosa – o naslovnoj temi ovogodišnjeg Festivala europske kratke priče »On/No trespassing« u Kući za umjetnost i ljude »Lauba« porinuto je 15. izdanje ove renomirane kulturne manifestacije koja će do 3. lipnja, u Zagreb i Osijek dovesti tridesetak istaknutih domaćih, europskih i svjetskih kratkopričaša.
Diskusiju o granicama koje se prelaze geografski, politički, kulturološki, jezično, žanrovski, rodno, moralno i na niz drugih načina moderirali su voditeljica književnog kluba Booksa Miljenka Buljević i književni kritičar Boris Postnikov, postavivši prvo pitanje Rumeni Bužarovskoj, jednoj od najistaknutijih predstavnica suvremene makedonske književnosti u čijem se rukopisu osjeća snažan anglofoni utjecaj, ali i kulturno naslijeđe bivše Jugoslavije.
– Moje priče definitivno više rezoniraju na području bivše zajedničke države nego u drugim zemljama. Budući da dijelimo istu povijest, isto posttranzicijsko iskustvo, publika se s ovih prostora odlično prepoznaje u mojim pričama – kazala je autorica zbirki priča »Osmica« i »Moj muž«, prevedenih na hrvatski. Bužarovska je također istaknula da hrvatska književnost teško prelazi makedonsku granicu jer Makedoniji kronično nedostaje sredstava za prijevode, medijska scena je opustošena, a književna kritika gotovo da i ne postoji.
Bogati neće siromašne
– Ipak, navela je ona, ponosna je što je na književnom i općenito na planu civilnog društva postigla mlada i mala zemlja poput Makedonije u kojoj se zadnjih mjeseci događa šarena revolucija u kojoj Bužarovska zdušno sudjeluje. Cilj im je mirnim prosvjedima – bacenjem boje na »ružne spomenike u Skoplju« i zgrade državnih službi, svrgnuti vlast koja više nema legitimitet, koja krši zakone koje je sama donijela, pretvarajući Makedoniju u zemlju apsurda.
– U Mađarskoj se osjeća snažna antiintelektualna klima, prezire se svako intelektualno i kulturno postignuće, pa pisac gubi svoj glas i odlazi opet u podzemlje, kao u doba komunizma, ne bi li našao svoju publiku – konstatirao je on porazno stanje u zemlji koja diže zidove i ograde na svojim granicama.
Bužarovska se na to nadovezala kazavši da književnost u digitalno doba više nije sredstvo borbe protiv vladajućih. Pisac mora proizvoditi umjetnost i tako se afirmirati, a onda društvo treba kritizirati na internetu, odnosno na društvenim mrežama gdje poruka danas strelovito brzo prelazi granice.