OKSANA BRANDIBOURA KOŽUL

Dugogodišnja balerina HNK Ivana pl. Zajca uskoro odlazi u mirovinu. Neće mirovati, i dalje će se baviti – baletom

Ervin Pavleković

Snimila Ana Križanec

Snimila Ana Križanec

Pokrenuti »Dance studio Oksana Brandiboura« otvoren je apsolutno za sve – i za starije i za mlađe, za srednjoškolsku dob, no i za osobe treće životne dobi



Jedno od prepoznatljivih imena riječkoga HNK-a zasigurno je i Oksana Brandiboura Kožul, dugogodišnja balerina, negdašnja prvakinja Baleta, a trenutačno baletna pedagoginja koja uskoro odlazi u zasluženu mirovinu.


Kao solistica baletnog ansambla HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci od 1992. godine do danas, Brandiboura Kožul je gostovala diljem svijeta, koreografirala je baletne i operne predstave te je vodila nekadašnji Baletni studio pri riječkome HNK-u za koji je i koreografirala. Uz to, dobila je i prestižnu nagradu »Olga Orlova« za najbolju kazališnu baletnu žensku ulogu, i to za izvrsnu interpretaciju uloge Esmeralde u baletu »Esmeralda« za nekoliko kazališnih sezona.


Ova istaknuta riječka balerina i baletna pedagoginja završava jedno veliko karijerno poglavlje, no kreće u jedno posve drugo, za riječku scenu i – nesvakidašnje. Naime, pokreće svoju malu, ali vrijednu baletnu školu, odnosno rekreacijski studio »Dance studio Oksana Brandiboura« za ni manje ni više, nego amatere, odnosno za one koji nemaju baletnog ili plesnog iskustva, no dobrodošli su i oni koji ga imaju.




Kad govorimo o baletu, vlada uvriježeno mišljenje kako se tim gracioznim sportom mogu baviti oni koji u vrlo ranoj dobi naporno treniraju, vježbaju i istežu se, a već sa srednjim tinejdžerskim godinama mogućnosti za početak baletne izobraze zapravo – nema.


U tom smislu, njezin je mali baletni studio za amatere nešto zaista jedinstveno, a mi smo se osobno uvjerili kako njezini baletni satovi izgledaju. Naime, na vježbama koje ni po čemu ne odskaču od pravog baletnog studija, jer se sve baletne figure moraju znati, zaista su osobe različite dobi, a sama Brandiboura Kožul ističe kako je njezin studio u sklopu kojeg će se održavati i satovi joge, otvoren apsolutno za sve – i za starije i za mlađe, za srednjoškolsku dobu, no i za osobe treće životne dobi.


Koncepcija studija


– S odlaskom u baletnu mirovinu, sve slobodno vrijeme usmjerit ću sada na baletni studio u kojem su svi dobrodošli. Dakle, nema prepreka da bilo tko dođe, a vjerujem da onih koji su se tijekom života željeli okušati u plesu i baletu, zasigurno ima, neovisno o godinama, jer trenutačno imam i osobe od dvadesetak godina, trideset, no i polaznicu koja ima šezdesetak godina. Što se tiče koncepcije studija, baza jest klasičan balet, jer balet ostaje i dalje balet, no sve je prilagođeno osobama koje nisu plesači, odnosno osobama koje ne žele biti plesači, a žele se okušati u plesu. Oni koji se stoga žele priključiti ne moraju se bojati negativnih misli o nemogućnosti izvođenja koje figure, kojeg pokreta, jer ovdje su i tempo i intenzitet prilagođeni. Na kraju, vjerujem i da se s određenim vremenskim odmakom sama osoba iznenadi, kad, nakon vremena provedenog u vježbi, vidi razliku u početnom i trenutačnom stanju, kaže Oksana Brandiboura Kožul.


Kako nam je dalje kazala, osnove baleta postoje i to svi moraju proći, jer osnovne figure koje uostalom znaju i svi nebaletni plesači, moraju se znati. No da bi naučili, naravno, sve baletne figure i svi pokreti ponavljaju se, uvježbavaju, tako da straha od nesavladavanja nema.


– Što je plie, releve, tendu, fouetté, pique, adagio ili pak allegro moraju znati svi plesači, pa i oni koji nisu baletno potkovani. Uostalom, i sam balet osnova je plesa općenito, tako da neke osnovne figure koje su nužne moraju znati i moji polaznici. Pokret nije samo pokret, on ima svoj naziv, svoj početak i svoj kraj, tako da to moraju ipak svi znati. Kojim tempom polaznici to izvode, kojom snagom, to je već druga stvar, no sam redoslijed, pozicije ruku, nogu, redoslijed vježbi, to će sve naučiti. Naravno, tu su neizostavne vježbe istezanja, vježbe za leđa i drugo, a sve je prilagođeno njihovim mogućnostima – kao i sama očekivanja. No uz kontinuitet svakako postoji i mogućnost napretka, govori nam Brandiboura Kožul.


Pozitivni učinci plesa


A da u plesu itekako ima prostora za vježbu, učenje te napredak dovoljno govori i činjenica da, kako sama naglašava, ljude se može i samo učiti kako da hodaju uz glazbenu podlogu, što se čini bezazleno, no nije tako, jer je bitna ujednačenost tempa koraka s glazbom, a kod starijih ljudi primjerice ta povezanost mozga i tijela, kao i koncentracija, s godinama slabe. U plesu, baletu, napominje, ne radi samo određena grupa mišića, već cijelo tijelo, a vrlo je bitna koordinacija, koncentracija, fokus te pojedinac uz to mora slušati i glazbu, pa je izražena i muzikalnost.


– Ples, balet ima niz pozitivnih učinaka; prije svega jer izvođenje složenih pokreta i figura u baletu zahtijeva preciznu koordinaciju tijela i motoričke vještine, također djeluje na memoriju, jer koreografija zahtijeva pamćenje i reprodukciju složenih nizova pokreta, koncentraciju koja je potrebna ne bi li se izvodili pokreti i pratio ritam glazbe, poboljšava kognitivne funkcije, to jest brzinu razmišljanja, pažnje i fleksibilnost uma, pozitivno djeluje i psihički, odnosno emocionalno, jer potiče osjećaje zadovoljstva, radosti i sreće te smanjuje stres, a balet, kao i drugi oblici tjelesne aktivnosti jačaju i stvaraju nove veze između neurona, što poboljšava funkcionalnost mozga i samu sposobnost učenja, pojašnjava Oksana Brandiboura Kožul.


Za treću životnu dob


Ono što također razmatra kao mogućnost, kaže, ideja je da ponudi na razini grada nekakav program za uključivanje osoba treće životne dobi u balet, ples, jer upravo je ta socijalna kategorija, nerijetko isključena i na nju se možda zaboravlja.


– Riječko sveučilište je situaciju s osobama treće životne dobi i učenjem promijenilo pa imaju niz aktivnosti, radionica, predavanja i ostaloga, čime se ta dobna skupina može aktivno uključiti u zajednicu. Moj je studio jedna slična stavka koja će pridonijeti još aktivnijoj integraciji osoba treće dobi u kulturni i društveni život, uz unaprjeđenje njihova i psihičkoga i fizičkoga zdravlja, jer kako ona poznata kaže, zdrav duh u zdravome tijelu, zaključuje Oksana Brandiboura Kožul čiji je prostor u blizini riječkoga HKD-a na adresi Strossmayerova 24a, tik do prostora »Rotonda«, u kojem također nekadašnja prvakinja riječkog Baleta Terezija Dubrović i dalje neumorno plesno obrazuje one najmlađe. Dakle, dvije negdašnje prvakinje riječkoga baleta na jednoj adresi – za sve generacije.