TUŠKANAC U GOSTIMA

Bajkoviti mjuzikli, priče i romanse Jacquesa Demyja u retrospektivi vizionara francuske kinematografije

Ervin Pavleković

Foto KINO TUŠKANAC

Foto KINO TUŠKANAC

Jacques Demy ostao je poznat po jedinstvenom vizualnom stilu; raskošnoj scenografiji, upečatljivim glazbenim dijelovima te po narativnoj povezanosti svojih filmova, koji su inspirirani klasičnim Hollywoodom, mjuziklima te bajkama



ZAGREB – Iako se pojavio na samome vrhuncu francuskog Novog vala, i to s Godardom i Truffautom, redatelj i scenarist Jacques Demy, romantičan i stiliziran, ostao je poznat po jedinstvenom vizualnom stilu; raskošnoj scenografiji, upečatljivim glazbenim dijelovima te po narativnoj povezanosti svojih filmova, koji su inspirirani klasičnim Hollywoodom, mjuziklima te bajkama. S namjerom da se podsjeti na važnost ovoga filmaša i vizionara francuske kinematografije, tijekom ovoga mjeseca u sklopu Tuškanca u gostima prikazat će se retrospektiva njegovih filmova, točnije osam naslova koji će se prikazivati u Kulturno-informativnom centru (KIC).


Prva filmska opera


Ciklus je otvorila romantična drama »Lola« (1961.), priča o kabaretskoj plesačici koja čeka povratak voljenog muškarca dok se suočava s udvaračima iz prošlosti. Film je to koji je imao snažan utjecaj na hongkonškog sineasta Wonga Kar-waija i njegov »Chungking Express«. Jedan od prvih filmova koji kockanje prikazuje kao ovisnost, »Zaljev anđela« (1963.), priča je o strastvenoj ljubavnoj vezi započetoj u kasinu, dok dugi kadrovi bilježe autentične ambijente Azurne obale. Poznat kao prva filmska opera u povijesti kinematografije, kultni mjuzikl »Cherbourški kišobrani« (1964.) prati mladi par razdvojen ratom, a upamćen je po nezaboravnoj glazbi Michela Legranda te ulozi Catherine Deneuve, koja je glumicu lansirala u zvjezdanu orbitu. Film je ujedno bio i velika inspiracija Damiena Chazellea za »La La Land«.


Bajkovite priče


U bajkovitom mjuziklu »Gospođice iz Rocheforta« (1967.), u kojemu se uz Catherine Deneuve i Francoise Dorléac pojavljuje i legendarni Gene Kelly, radnja prati dvije sestre u potrazi za ljubavlju i životom u Parizu. Još jednu bajkovitu priču donosi i film »Magareća koža« (1970.), adaptacija bajke Charlesa Perraulta, koja je snimana u autentičnim srednjovjekovnim dvorcima, s raskošnom paletom boja te pravom magarećom kožom nabavljenom u klaonici.




U duhu drugog vala feminizma, film »Najvažniji događaj otkako je čovjek stupio na Mjesec« (1973.) motivom muške trudnoće nudi satiričan komentar na rodne i spolne uloge, dok je film »Soba u gradu« (1982.) mjuzikl smješten u kontekst radničkog štrajka u Nantesu, koji tragičnom ljubavnom pričom propituje klasne i erotske odnose.


Ciklus filmova će zatvoriti »Parking« (1985.), moderna adaptacija mita o Orfeju i Euridici, u kojoj Demy eksplicitno izražava vlastitu biseksualnost. Priča je to smještena u svijet popularne kulture, u kojemu Orfej postaje pop zvijezda (Francis Huster), a Euridika dobiva lice japanske glumice Keiko Ito – zamišljene kao hommage Johnu Lennonu i Yoko Ono.