Petra Corva, Emina Višnić, Nikolina Pristaš i Goran Sergej Pristaš / Foto: D. ŠKOMRLJ
"Rad panike" posljednja je predstava trilogije BADco.-a, koji njome stavlja ključ u bravu dvadesetogodišnjeg djelovanja na nezavisnoj sceni
povezane vijesti
RIJEKA – Posljednja predstava trilogije Bezimenog autorskog društva (BADco.), koja je počela predstavom »Iskop«, a nastavila se predstavom »Publika u orkestru« – predstava »Rad panike«, koja će svoju premijeru imati 10. i 11. srpnja u 20.30 sati na Grobničkom polju u sklopu programskog pravca Dopolavoro Europske prijestolnice kulture 2020. – ujedno je i posljednja predstava kolektiva koji već 20 godina angažirano promišlja suvremeno kazalište.
Ova informacija gotovo je potpuno zasjenila jučerašnju najavu nove predstave, koja će se održati u doista specifičnim uvjetima. Ali opravdano je to, jer BADco. je iskoristio prigodu progovoriti o katastrofalnom stanju u prekarnim bespućima izvaninsitucionalne, nezavisne kulture, a na novinarima i novinarstvu je sada da o tome dalje pronose istinu, ne dajući vlastima i kreatorima kulturnih politika da olako prelaze preko svojih ogromnih propusta.
I mi ćemo se stoga pridružiti javnom apelu za promjenu kulture politike koja je gotovo potpuno skrajnula nezavisnu umjetnost prije no što progovorimo o samoj predstavi, koja će svim svojim, pak, progovoriti o vremenu koje živimo, ali i koje nas tek očekuje.
Implozija nezavisne scene
Goran Sergej Pristaš, redatelj predstave, ali i osnivač BADco.-a, rekao je da iako postoji interes za njihovih radom, oni u ovim okolnostima jednostavno ne mogu nastaviti.
– Ne radi se o tome da nemamo zašto raditi, ali kako se trenutno slažu odnosi u kontekstu produkcijske potpore, a i s obzirom na specifičnost situacije u kojoj živimo, ne možemo osigurati adekvatne uvjete rada za naše članove, koje smo imali nekad. U ovim uvjetima nemoguće je osigurati kontinuitet – rekao je Pristaš.
Na Pristaša nadovezao se Tomislav Medak, ujedno dramatrug predstave »Rad panike«, progovorivši i o povijesti grupe. No ključ njegova iskaza bio je u činjenici da su svi oni, članovi BADco.-a, a upravo zbog prekarnosti njihovih angažmana, ostvarili svoje karijere u drugim zanimanjima.
– Da bismo mogli održavati BADco., svi smo imali paralelne živote i karijere. To je nekada puno donosilo projektu, ali je značilo i da se ljudi profiliraju u tim drugim poljima i tu stječu afirmaciju. Taj visoki produkcijski pritisak koji je rezultirao prekarnošću, znači da smo se nakon 20 godina iscrpili – rekao je Medak, zaključivši da je nezavisna kazališna scena u Hrvatskoj jednostavno implodirala, zahvaljujući posljedicama kulturne politike koja taj vid kulture vidi samo kao dodatak, privjesak institucionalnoj kulturi.
Upute za gledateljeSpecifična lokacija, ali i okolnosti predstave »Rad panike«, očituju se i u specifičnim uputama za gledatelje. Iako je ulaz na predstavu besplatan, gledatelji će morati obratiti pozornost na nekoliko detalja. Prvo, prijevoz na Grobničko polje nije organiziran. Drugo, treba uzeti u obzir uvjete u kojima se predstava igra/gleda, a to je priroda, i to predvečer/navečer. Dakle savjet je ponijeti topliju odjeću i obuću, vodu, a za gladnije i hranu, jer predstava traje do mraka, odnosno oko sat i pol. |
Grobničko polje
I Emina Višnić se u ime Rijeke 2020 pridružila kritikama oficijelnih politika.
– Teško je slušati da se nakon 20 godina BADco., u vrhu izvedbenih umjetnosti, mora zatvoriti ne zato što su iscrpili kreativne kapacitete, nego zato što hrvatska i zagrebačka kulturna politika nisu stvorile uvjete da netko poput BADco.-a nastavi s radom. I to je poruka svima koji su odgovorni za te kulturne politike – rekla je Višnić, ipak izrazivši i zadovoljstvo i čast što će njihova posljednja predstava biti izvedena u sklopu reduciranog EPK-programa.
Pristaš je govorio i o predstavi, napomenuvši da je ona posljednji dio trilogije koja tematizira veze rada, utopije i konfrontacije s nemogućnostima u vrijeme prijetnje klimatske katastrofe. »Rad panike« je događanje nastalo u vremenu vrlo izvjesnog kraja i vrlo neizvjesnog početka.
Nova dimenzija radaNikolina Pristaš je progovorila o radu na predstavi, koji je promijenio i neke njihove percepcije. |
– Zahvaljujući EPK-u i »Drugom moru« uspjeli smo kroz tri godine razviti trilogiju koju ćemo završiti ovaj tjedan. Lokacija je specifična: Grobničko polje – veliki prostor u čijem kad se nalazite središtu imate dojam da ste u netaknutoj prirodi, ali vide se i obrisi infrastrukture tehnološkog sustava: automotodroma, aerodroma, autoceste i dalekovoda i ogromni i stvarni iskop u kojem će biti predstava – rekao je Pristaš, predstavivši autorsku ekipu, autora teksta Gorana Ferčeca, koreografkinju Nikolinu Pristaš, dramaturge Tomislava Medaka i Natašu Antulov, koja će u predstavi i glumiti, što, kako je Pristaš istaknuo, nije osobito čest slučaj kada su dramaturzi u pitanju.