NOVI VINODOLSKI

14. međunarodni festival klasične glazbe Art Novi donio jasan, neposredan, čvrst i gotovo agresivan zvuk

Igor Vlajnić

Foto IVAN BALAZEVIC

Foto IVAN BALAZEVIC

Proslavljeni članovi trija izvevši, unatoč teškim uvjetima vrućine, sva djela na izuzetno visokoj umjetničkoj razini, svakako su opravdali svoju reputaciju. Iako se trio naziva Tritonus, on nipošto nije bio disonantan, već upravo suprotno



NOVI VINODOLSKI – Završen je i 14. međunarodni festival klasične glazbe Art Novi u Novom Vinodolskom još jednim koncertom, petim po redu u proteklih nešto više od mjesec dana. Unatoč nesnosnoj vrućini, ili bolje reći vrelini, koju je dodatno podgrijavala crkva sv. Filipa i Jakova, poveća gužva s ulica grada prepunog turista prelila se i u gledalište. Crkva je bila izuzetno dobro popunjena što je svakako za pohvalu i organizatorima, Umjetničkoj organizaciji Art Novi.


Priča glasovirskog trija


Proslavljeni domaći umjetnici Martin Draušnik (violina), Zita Draušnik (violončelo) i Nadia Varga Modrić (glasovir) koncert su otvorili skladbom »Andante con moto u c-molu« Edvarda Griega koja je pomalo mirno uvela publiku u priču glasovirskog trija, ali i oblikovala ukupnu atmosferu u crkvi te potaknula zanimanje publike koja možda i nije vična redovitom odlasku na koncerte ove vrste.


Nakon Griega uslijedio je nadasve virtuozni Dmitrij Šostakovič i njegov »Glasovirski trio op. 8, br. 1 u c-molu«, a radi se o jednom od njegovih ranijih djela nešto drugačijeg naziva »Poeme« kojeg je tek kasnije odlučio i javno objaviti. Prva verzija koju je skladatelj napisao sa samo šesnaest godina izvođena je u uskom krugu slušatelja, a prva objava 1980. godine ostvarena je uz pomoć Šostakovičevog učenika Borisa Tiščenka koji je rekonstruirao 22 posljednja takta za glasovir koji su u trenutku tiskanja bili izgubljeni. Nominalno dva napisana stavka (Andante i Moderato) tvore jednu jedinstvenu cjelinu povezanu neraskidivim tematskim odnosom gradirajući turbulentne epizode uslijed spokojnih i eteričnih trenutaka.


Opsežna tematska građa




Kao posljednja skladba izveden je »Glasovirski trio op. 15, br. 1 u g-molu« Bedricha Smetane značajno klasičnijeg oblika u tri stavka (Moderato assai, Allegro, ma non agitato i Presto). Ovo je pak djelo nakon inicijalne premijere 1855. godine (posvećeno sjećanju na skladateljevu kćer) sam skladatelj kasnije revidirao, djelomično potaknut i Lisztovim komentarima, pa je konačna verzija izdana 1880. godine. Polusatno djelo isprepleće opsežnu tematsku građu sa zaključnim Prestom u 6/8 mjeri koji svakako predstavlja veliki izazov za izvođače.


Proslavljeni članovi ovog trija svakako su pravdali svoju reputaciju izvevši, unatoč teškim uvjetima vrućine, sva djela na izuzetno visokoj umjetničkoj razini. Martin i Zita Draušnik sjedeći gotovo sučelice izvrsno su se nadopunjavali tvoreći jedinstvenu i snažnu interpretaciju, a što je Nadia Varga Modrić upotpunila virtuoznim korištenjem svoga glazbala. Iako se ovaj trio naziva Tritonus, on nipošto nije bio disonantan, već upravo suprotno! Zvuk je bio jasan, neposredan, čvrst i gotovo agresivan, ali ne u negativnom kontekstu, već se jednostavno radi o glazbenicima koji sviraju bez zadrške, sigurni u sebe i u ono što stvaraju. Osvježenje je to od sve češćeg sviranja »u povjerenju« u kojem možda i ima neke suhe tehničke kvalitete, ali nedostaje snage i prodornosti koji ova glazbala, posebno kada su u ovom komornom sastavu, imaju.


Balans zajedničkog muziciranja


U brzim dijelovima zvuk glasovira koji nije bio koncertni možda je bio manjkav u smislu jasnoće, ali je mudrim zajedničkim muziciranjem sve dovedeno u dobar balans. Solistički nastupi (posebno violine na početku »Smetane«) bili su zvučno bogati i dojmljivi, a publika svakako nije ostala ravnodušna te je izvođače srdačno nagradila pljeskom. Iako se u praksi ustalilo da se od dobrih izvođača zatraži i poneki dodatak, ovoga puta glazbenici ga nisu ponudili, što je istovremeno i šteta, ali i olakšanje jer smo nakon jednosatnog koncerta svi pomalo bili željni ipak svježijeg zraka i povjetarca ispred crkve. No, sam koncert bio je izvrstan te nije mogao biti bolji završetak festivala Art Novi kojem želim još mnogo lijepih koncerata, posebno sljedeće godine u 15., jubilarnom izdanju.