Analiza za 2023.

Dekanica Sandra Janković o uspješnosti poslovanja hotela: ‘Visoka sezonalnost još uvijek glavna boljka’

Ana Braškić

Foto: Mateo Levak

Foto: Mateo Levak

Hoteli su ove godine u prvih sedam mjeseci u odnosu na prethodnu 2022. g. ostvarili 21 posto veće prihode, što su rezultati povećanja stupnja iskorištenosti kapaciteta i prosječne cijene sobe



Ove godine hrvatski turizam obilježila su dva značajna događaja koja su zasigurno imala velik utjecaj na oporavak turizma od krize te ostvarenje pozitivnih rezultata: ulazak u Schengen i eurozonu.


Uz uspješan oporavak smještaja dodane vrijednosti zabilježen je i značajan rast cijena u pojedinim segmentima. Upravo su to pokazali rezultati Benchmarking projekta, koji provodi Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu, a u sklopu kojeg je na reprezentativnom uzorku napravljena analiza rezultata poslovanja hotela u prvih sedam mjeseci 2023. godine te usporedba s istim periodom 2022. godine.


Rezultati u 2023. pokazuju sljedeće:


Hoteli su ove godine u prvih sedam mjeseci u odnosu na prethodnu 2022. g. ostvarili 21 posto veće prihode, što su rezultati povećanja stupnja iskorištenosti kapaciteta i prosječne cijene sobe (ADR).




Prosječna iskorištenost kapaciteta bilježi rast u svim kategorijama hotela – rast prosječnog stupnja iskorištenja iznosi šest posto, dok u pojedinim kategorijama imamo sljedeće pokazatelje:


• 5* hoteli bilježe najmanji rast od tri posto te ostvaruju najvišu iskorištenost kapaciteta od 50 posto


• 4* hoteli bilježe najvišu stopu rasta od osam posto te ostvaruju iskorištenost kapaciteta od 43 posto


• 3* hoteli imaju rast od šest posto posto te ostvaruju najnižu iskorištenost kapaciteta od 32 posto.


Prosječna ostvarena cijena sobe (Average daily rate – ADR) bilježi rast od 13 posto na razini cijelog uzorka, ali i u svim kategorijama hotela:


• 5* hoteli bilježe najmanji rast ADR-a od osam posto i iznosi 221 euro


• 4* hoteli imaju rast ADR-a od 15 posto te ostvaruju 100 eura ADR-a


• 3* hoteli bilježe najveći postotni rast od 19 posto, ali najniži ADR od 74 eura.


Prosječan dnevni ukupan prihod hotela po raspoloživoj sobi (Total Revenue per available Room – TRevPAR) bilježi rast u svim kategorijama hotela i na razini cijelog uzorka bilježi rast od pet posto.


• 5* hoteli bilježe najviši rast od sedam posto, ostvarujući dnevni TRevPAR od 128 eura


• 4* hoteli bilježe stopu rasta dnevnog TRevPAR-a od četiri posto i bilježe 68 eura


• 3* hoteli imaju rast dnevnog TRevPAR-a od sedam posto te bilježe 39 eura dnevni TRevPAR.


Promatrajući ukupno ostvareni TRevPAR na cijelom uzorku u prvih sedam mjeseci 2023. godine, u usporedbi s 2022. godinom, TRevPAR bilježi rast od 23 posto.


• 5* hoteli bilježe najmanji rast od 13 posto i ostvaruju 33.700 eura ukupnog prihoda po sobi u promatranom periodu


• 4* hoteli bilježe najveću stopu rasta TRevPAR-a od 30 posto te ostvaruju ukupan TRevPAR od 15.900 eura


• 3* hoteli imaju rast TRevPAR-a od 22 posto, odnosno ukupan TRevPAR od 9.800 eura.


Analiza pokazuje da hrvatski turizam ostvaruje veće prihode po sobi u odnosu na prethodnu godinu i za nadati se da je to put k turizmu više dodane vrijednosti, koji neće težiti samo povećanju broja noćenja i maksimalnoj iskorištenosti kapaciteta, posebice u vrijeme glavne sezone.


Glavna je boljka našeg turizma još uvijek visoka sezonalnost i niska godišnja iskorištenost kapaciteta, koja za sobom povlači i visoke oscilacije u ostvarenim cijenama smještajnih kapaciteta. Vjerujemo da će se raznim inicijativama, a prvenstveno edukacijama i primjerima dobrih praksi osvijestiti kod turističkih djelatnika potreba mijenjanja dosadašnjih poslovnih modela te da će se održivost i cjelogodišnji turizam staviti u prvi plan.


Zelene investicije, kojima ove godine UNWTO posvećuje Svjetski dan turizma, zasigurno su izvrstan put kojim hotelijeri u nadolazećem razdoblju trebaju krenuti kako bi podržali održivi razvoj te zaštitu okoliša i smanjenje otiska stavili u prvi plan, ali dugoročno i ostvarili više stope profitabilnosti.