Automobilska industrija

Želite kupiti novi auto? Na neke modele čekat ćete i preko godinu dana i to s – nepoznatom konačnom cijenom

Edi Prodan

Foto Petar Glebov/PIXSELL

Foto Petar Glebov/PIXSELL

Europskoj autoindustriji strateški nije pomogla ni odluka Europskog parlamenta o nultoj stopi emisije CO2 jer time budućnost proizvodnje postaje još neizvjesnija



Pitate li se hoće li konačno na hrvatskom tržištu doći do brže isporuke automobila i do moguće korekcije cijena na bolje? Teško, mada kod nekih proizvođača, barem kad su isporuke u pitanju, nade ipak ima.


Automobilska industrija, jedan od najpropulzivnijih elemenata cjelokupnog globalnog gospodarstva već godinama se nalazi u permanentnoj krizi.


Iako je jasno da su razlog tome svi negativni procesi unatrag petnaestak godina, od velike gospodarska krize koja je zabilježena 2008. godine ili pandemije koronavirusa koja je, unutar lockdowna posebno, 2020. godine pokidala sve uhodane opskrbne lance, veliki problem danas predstavlja i proklamirana tranzicija koja snažno odbacuje korištenje automobila na fosilna goriva.




Proizvodni sustavi se zbog te dramatične promjene radikalno transformiraju, većina proizvođača je prisiljena svoje razvojne i proizvodne kapacitete voditi na dva kolosijeka što dovodi do silno velikih problema, pa i s utjecajem na uobičajene rokove isporuke.


Diskutabilna odluka


Da se ipak na tom području događa tračak razboritosti, pokazala je ovih dana odluka o prolongiranju zabrane proizvodnje i prodaje novih automobila na fosilna goriva od 2035. godine.


Inicijativa koja je došla iz Italije, prijedlog je to njihove vlade i premijerke Giorgie Meloni koja traži da se svakako uvažava put koji želi čim je prije moguće doći do nulte stope onečišćenja, ali ne na način da to bude isključivo, što je proklamirala nedavna odluka Europskog parlamenta, putem električnih automobila.


Moglo bi to naknadno pronalaženje razboritosti donijeti veliko olakšanje automobilskoj industriji jer se sada uvažava mogućnost da opstanu i automobili s unutarnjim izgaranjem na ekološka goriva.


Dakako, tu je prije svega riječ o vodiku, kao i o biodizelu. Značajno je to i za Hrvatsku jer ima goleme puste površine koje su itekako pogodne za uzgoj uljane repice od koje se dobiva biodizel, apsolutno poželjno ekološko gorivo koje može pokretati klasične automobile.



Automobilska industrija je najavljivala kako će se s početkom 2023. godine ustabiliti isporuke, kao i to da bi moglo doći do korekcije cijena na niže, prema nekadašnjim vrijednostma.


Kako je na žalost poznato, automobili su poskupjeli, neki i dramatično, kod nekih modela se vrijeme čekanja proteglo i do godinu dana, s – nepoznatom konačnom cijenom.


Kakva je situacija kod najznačajnijih hrvatskih distributera automobila? Najjači su godinama oni iz grupacije Porsche Croatia u kojoj su između ostalih Volkswagen i Škoda.


– Kod naših marki rokovi isporuke su se stabilizirali u odnosu na razdoblje unazad dvije godine, no zasigurno nisu na razini koja je bila prije početka pandemije COVID-19.


I dalje se osjeti nedostatak poluvodiča i drugih komponenti, no ne u mjeri u kojoj je to bilo unazad posljednje dvije godine. Rokovi isporuke za Volkswagen su i dalje od 200 do 350 dana za sve modele, ističe se u priopćenju VW-a.


U Škodi je pak najgore za najtraženiji model – Octaviju: čeka se nezamislivih 400 dana!


Visoke cijene


– Rokovi isporuke za marku Škoda iznose od 150 dana kod električnih modela Enyaq iV i Enyaq Coupe iV, dok je ostatak Škoda ponude u rokovima od 180 do 270 dana.


Nažalost, najviše se čeka na model Octavia, ali očekujemo poboljšanje. Vezano uz rokove isporuke bitno je istaknuti da oni ovise i o odabranoj konfiguraciji, odabiru pojedinih motora i opreme što je informacija koja se dobiva direktno u prodajnim salonima, ističu u Škodi.


Na pitanje kad bi konačno trebalo biti bolje, kad će se sve vratiti u poznate okvire i rokove, odgovor je da je »nažalost to informacija kojom distributeri na raspolažu«.


– Jer kao što i sami znate, nakon COVID-19 pandemije dogodile su se nove nepredviđene situacije, posebno rat u Ukrajini, što itekako utječe na normalno poslovanje. Ipak za očekivati je da kroz 2023. godinu dođe do daljnjih poboljšanja rokova isporuke.


Međutim, napominjemo da zbog različitih i kompleksnih okolnosti promjene u rokovima nije moguće predvidjeti. Zbog popravljanja situacije u opskrbnim lancima vjerujemo da će se situacija znatno stabilizirati u drugoj polovini godine, ali puno je čimbenika koji utječu na konačnu stabilizaciju, naglašavaju u Porsche Croatiji.



I na kraju – cijene. Ni tu nema pretjeranog razloga za optimizam.


– Što se cijena tiče, na njihov porast utjecali su svi istaknuti čimbenici, zaista nemamo nikakvu informaciju o tome hoće li doći do njihove korekcije u skoroj budućnosti, zaključuju u Porsche Croatiji, najznačajnijem automobilskom zastupniku u Hrvatskoj koji kontrolira oko trećine sveukupnog tržišta.


Kakva je situacija s francuskim proizvođačima? Isti problemi, ili se kod njih ipak razaznaje svjetlo na kraju tunela?


I ne baš, s time da u Stelantisu, između ostalih zastupniku za Peugeot, Citren i DS ističu još jedan problem – nedostatak radne snage u Europi, posebno vozača.


Modeli na lageru


– Od samih početaka krize, grupa Stellantis za sve svoje brendove, uključujući Peugeot, Citroën i DS, svakodnevno prilagođava svoje aktivnosti, za sve tvornice, te usklađuje proizvodnju s trendovima automobilskog tržišta, uzimajući u obzir različite situacije s kojima se suočava.


Valja naglasiti da situacija s mikročipovima u zadnje vrijeme poprima novu, proširenu dimenziju u dijelu koji se odnosi na transporte automobila iz tvornica.


Riječ je o krizi globalnih razmjera, u Europi posebice gdje manjak vozača, ali i kamiona za posljedicu ima dodatne rokove u isporukama što stvara dodatne inflatorne pritiske na ovu uslugu.


Izvjesno je da će poteškoće s kojima se suočavamo još neko vrijeme potrajati, kao i činjenica da se očekuje smirenje cijena.


Na našoj lokalnoj razini, u Hrvatskoj, trudimo se maksimalno biti otvoreni u komunikaciji s našim kupcima i korisnicima usluga, jer samo tako možemo zadržati visoku razinu kvalitete i zadovoljstva naših kupaca.


Trenutno je gotovo cijela gama vozila Citroën, DS Automobiles i Peugeot raspoloživa na zalihama i samim time odmah dostupna za isporuku, a kod lakih gospodarskih vozila Citroën i Peugeot ovisi u modelu.


U slučaju individualne narudžbe, prosječni rok za dobavu je 4 mjeseca, ističu u Stelantisu.



Hrvatskoj omiljeni Opel, kako ističu, uvijek ima određenu količinu najprodavanijih modela na lageru. No, želi li kupac naručiti vozilo po specifičnim željama, rokovi isporuke su i do 9 mjeseci.


Kad su cijene u pitanju, naglašavaju kako ne bi trebale rasti. Padati na žalost neće, ali tko želi automobil sa znakom munje – ovog petka idu »Opelova 24 sata« kad će se moći do nešto povoljnijih automobila s trenutnom isporukom.


Put nas na kraju vodi i do Japana, do Toyote koja je periodično i najveći proizvođač automobila na svijetu.


– Na žalost, početak 2023. godine za jedan dio modela iz našeg portfelja ne predstavlja oporavak, mada naši najtraženiji modeli imaju dobru dostupnost za mjesece koji slijede.


Prenapregnutost logističkih lanaca te time redom doprema komponenti za produkciju automobila, a nakon toga doprema automobila do prodajnih mjesta i dalje trpe kao što korekcije cijena za pojedine model ne možemo isključiti, poručili su nam iz Toyota Croatije.


Poboljšani rokovi isporuke


U Renaultu i Daciji su optimistični i ističu poboljšanja u isporukama svojih modela.


– Za marke Renault i Dacia radije odabiremo suzdržaniji pristup u komentiranju ubrzanja ritma proizvodnje i isporuke vozila.


Naime, činjenica jest da se od kraja prošle godine i početkom ove priljev vozila obiju naših marki iz dana u dan poboljšava i da se rokovi isporuke normaliziraju, ali to još uvijek nije ona razina prije pandemije.


Naši centralni distribucijski kanali su se tijekom zadnje dvije godine iskalibrirali tako da izrazito vješto uspijevaju uskladiti količine i rokove dostave, s jedne strane komponenti potrebnih za proizvodnju, s druge strane proizvodne procese i transport vozila.


Pronašli smo pravi ritam i polako možemo taj ritam ubrzavati, ali to još uvijek nije predpandemijska razina.



Na pitanje hoće li se rokovi vratiti na ranije stanje čekanja od 30 do 60 dana, odgovaraju da su i prije rokovi bili 3 do 4 mjeseca za neka specifična osobna vozila koja se stavljaju u proizvodnju na posebni zahtjev kupaca.


– Danas je takvih manje, a mi smo sami kreirali dostatne zalihe najprodavanijih modela i verzija dostupnih za isporuku odmah.


Što se tiče rasta cijena u Renaultu i Daciji smatraju da se cijene neće smanjivati jer su sve marke prilagodile svoje proizvode i procese novim uvjetima što sve ima svoju cijenu.


– U Renaultu i Daciji nastojimo našim vozilima dati dodatnu vrijednost kroz ponudu npr. 8 godina jamstva koju od ovog mjeseca dajemo na svim Renault modelima, ili 6 godina jamstva na Dacia modelima, ili pak nudimo povoljne uvjete kreditiranja kojima olakšavamo nabavku vozila.