Foto S. Drechsler
Izvješće se temelji na ispitivanju 26 tisuća potrošača iz 25 država provedenom u razdoblju od rujna do listopada 2021.
povezane vijesti
Dok je automobilski sektor usredotočen na vraćanje stope rasta prije pandemije, u očima potrošača ključne vrijednosti pri izboru vozila ostale su pristupačnost i provjerenost tehnologija. Već 12 godina Deloitte istražuje trendove među kupcima automobila koji utječu na sve brže promjene u globalnom sustavu mobilnosti.
Ovogodišnje izvješće, »Globalno ispitivanje stavova kupaca automobila u 2022. godini«, ispituje različite stavove kupaca koji se reflektiraju na globalni automobilski sektor, uključujući razvoj naprednih tehnologija, održivost, očekivanja u pogledu cijene novih vozila, virtualnu kupnju i usluge mobilnosti. Izvješće se temelji na ispitivanju više od 26 tisuća potrošača iz 25 država provedenom u razdoblju od rujna do listopada 2021.
Struja samo ako je povoljnije
Dok globalni proizvođači automobila pokušavaju ispuniti svoja obećanja o električnoj budućnosti, potrošači su zainteresirani za takav, održivi električni pogon prije svega ako će time smanjiti troškove za gorivo. Doprinos zaštiti okoliša je u drugom planu. K tome, zbog ograničenja s kojima se vozači električnih vozila susreću, kupci se i dalje okreću provjerenim vozilima s unutarnjim izgaranjem, pa je samo dio potrošača spreman platiti napredne tehnologije.
Unatoč sve većem društvenom interesu za ekologiju, većina potrošača još uvijek nije spremna platiti znatno skuplje napredne tehnologije.
Potrošači nisu voljni platiti ni druge vrste napredne opreme uključujući autonomnu vožnju, povećanu sigurnost i povezivost.
Slijedom toga, vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem i dalje će biti vodeći, budući izbor američkih kupaca (69 posto). Kad je riječ o alternativnim motorima, interes potrošača za električna vozila na baterije najveći je u Koreji (23 psoto), Kini (17) i Njemačkoj (15), dok su japanski kupci (48) skloniji hibridnim električnim vozilima.
Iako interes za električnim vozilima ne raste prema predviđanjima, istraživanje ukazuje na dva glavna motiva za njihovu kupnju među globalnim potrošačima u SAD-u, Njemačkoj, Japanu, Koreji, Indiji i Jugoistočnoj Aziji – sve veća zabrinutost u pogledu klimatskih promjena te želja za smanjenjem emisije stakleničkih plinova.
Većina budućih kupaca električnih vozila namjerava puniti svoja vozila kod kuće, osobito u Japanu (76 posto), Indiji (76), SAD-u (75) i Njemačkoj (70). Potražnja za javnim punionicama najveća je u Koreji (38 psoto) i Jugoistočnoj Aziji (29).
Među osobama koje namjeravaju puniti svoja vozila kod kuće, dvije trećine Amerikanaca namjerava se služiti javnim mrežama, dok se potrošači u Indiji, Kini i Jugoistočnoj Aziji uz njih namjeravaju služiti i obnovljivim izvorima energije.
Potrošače u Njemačkoj (24 posto), Kini (22) i SAD-u (20) najviše brine doseg električnih vozila, dok potrošače u Aziji – Jugoistočnoj Aziji 28 posto, Republici Koreji 26, Indiji 23 i Japanu 19 posto – najviše brine nedostatak javne infrastrukture za punjenje.
Američki potrošači očekuju da potpuno napunjeno električno vozilo može imati doseg do 800 kilometara, dok potrošači u Kini, Japanu i Indiji očekuju u pola manji doseg.
– Bez obzira na izazove s kojima se suočava, automobilska industrija je i dalje predana elektro-mobilnosti. Svijest potrošača o potrebi zaštite okoliša i održivosti, u kombinaciji sa sve većom cijenom fosilnih goriva, trendovi su koje svi proizvođači vozila trebaju fokusirati. Oni koji svoju budućnost temelje na proizvodnji električnih vozila, u svojim komunikacijama prema kupcima posebnu pozornost trebaju posvetiti prezentiranju planova poboljšanja infrastrukture za punjenje, ističe Gordan Kožulj, direktor u Deloitteovom odjelu poslovnog savjetovanja.
Budućnost izbora
Kupci novih vozila još uvijek su skloniji tradicionalnoj kupnji uživo na lokaciji, nego putem virtualnih platformi. Međutim, virtualna kupovina sve je popularnija zbog svoje praktičnosti, brzine i jednostavnosti.
Zanimljivo je da u slučaju kupnje putem virtualnih platformi, potrošači u većini država radije biraju izravnu kupnju od ovlaštenog distributera, uključujući i SAD (48 posto). Nasuprot tomu, japanski potrošači biraju izravnu kupovinu od samog proizvođača automobila (49).
Praktičnost je najveća prednost virtualne prodaje vozila za potrošače u Republici Koreji (68 posto), Japanu (41), Njemačkoj (40) i SAD-u (39 posto). Jednostavnost je najvažnija prednost za potrošače u Kini (33 posto) te Indiji (27) i SAD-u (25).
– Agilnost ponude koja adresira zahtjeve potrošača u kontekstu praktičnosti i jednostavnosti uporabe, kao što su virtualna kupnja i aplikacije za mobilnost, može se pokazati korisnim za one proizvođače u automobilskoj industriji koji žele biti percipirani kao predvodnici trendova. Međutim, trebamo biti svjesni da su promjene postojećih navika i paradigmi u automobilskom sektoru često složene, dugotrajne i skupe te je teško nagovoriti kupca na plaćanje dodatnih tehnologija zaključuje Kožulj.
Osobna mobilnost najvažnija
Usluge zajedničke mobilnosti, uključujući pretplatu na vozila i uslugu naručenog prijevoza, polako se vraćaju na razinu prije pandemije, dok su osobna vozila zadržala svoju poziciju najpoželjnijeg prijevoznog sredstva.
Više od tri četvrtine Amerikanaca (76 %) navodi kako je osobno vozilo njihovo glavno prijevozno sredstvo. Međutim, velik se broj kupaca u Republici Koreji (31 %) i Japanu (27 %) vozi javnim prijevozom.
Usluge pretplate na vozila popularnije su na globalnim tržištima, dok interes za njih u SAD-u tek raste. Skoro jedna trećina američkih potrošača zainteresirana je za usluge pretplate na vozila kako bi pristupili različitim markama i modelima automobila, te rabljenim automobilima (32 % po svakoj stavki).
Praktičnost, fleksibilnost pri zamjeni vozila i dostupnost vozila glavni su razlozi biranja usluge pretplate na vozilo u SAD-u.