
Foto Edi Prodan
povezane vijesti
U sportu ih znamo: postoje neprelazni braniči. Koji u pravilu zaustavljaju i najbolje napadače. Prebacimo li se u svijet automobila, situacija se mijenja, znamo da je mnogo toga neprelazno. Štoviše, kako je u dizajnerskom smislu priča odmicala, kako karoserijama dodavala sve veće nezaštićene površine lima ili plastike i brojne estetske dodatke, postajali smo sve svjesniji, najčešće bolno, kako je zapravo velika većina prepreka, ma i onih sasvim malih – prelazna ali sa skupim posljedicama i nemalim oštećenjima. Drugim riječima svjesni smo da treba paziti i ni u ludilu pokušavati prelaziti preko – bilo kakvih prepreka. Tako se razmišlja sve dok se ne vidi što može Toyota Hilux. Moćni pick up najrasprostranjenije japanske automobilske kuće koji je putem svojih osam generacija na sceni već 57 godina. I danas apsolutni pojam za takvu vrst vozila zauzima točno petinu svjetske prodaje pick-upova. Jako je to respektabilni rezultat znamo li da su pick-upovi popularni na svim kontinentima, u Africi su primjerice najprodavaniji, da ih jako vole Amerikanci koji imaju i svojih auta, da se pojavljuju u proizvodnim programima velikog broja poznatih, svakako i tehnološki naprednih, brendova.
Zbog čega je tome tako? Iz niza razloga, no svakako da je glavni adut Hyluxove nezaustavljivosti čak i na totalno negostoljubivim bespućima. Gdje ih se god postavi, od pustinja do prašuma, preko predjela u kojima caruju vlaga i blato, pa sve do kamenitih prostora kakvima primjerice obiluje europski jugoistok, sve tamo do granica sa Sirijom ili Iranom, Hyluxovi sustavi omogućavaju prolazak. Ili do kraja iskreno, Hilux kao pobjednik izlazi i u situacijama koje se ne bismo usudili prolaziti ni s najboljom opremom, specijalnom obućom primjerice.
Iako je aktualna generacija Hiluxa poznata niz godina, zadnja je aktualizacija modela bila napravljena 2021. godine, prilike za pomicanje granica uvijek postoje. Toyota je toga svjesna, kao i činjenice da se ne smije zaboraviti na aktivnosti koje poduzima konkurencija, pa tako ni ona kineska što buja poput kvašenog tijesta i zahvaljujući pomalo »damping« cijenama stvara probleme svima.
Kad svi stanu, Hilux nastavlja
Hilux u svoj proizvodni program stoga stalno unosi novosti kao što su sve kvalitetnija i sadržajnija unutrašnjost, koja je uistinu došla na razinu luksuznih limuzina ili SUV-ova, kao i tehnološko-elektronička rješenja koja beskrajno pametno i precizno prenose snagu na one kotače ili osovine kako bi se prešlo i najteže prepreke. Testiranja na podlogama koje bi se blago rečeno moglo nazvati negostoljubivima, u zadnjem navratu automobil je bio izložen »maltretiranju« u Kapadokiji što je uključivalo i drastične promjene vremenskih uvjeta s amplitudom većom od 30 stupnjeva Celzija, pokazuju da je riječ, pa i za pojam ostalih pick upova, o apsolutno nezaustavljivom vozilu. Savladava ulazni kut od 29 stupnjeva, izlazni je 26 stupnjeva, odignutost od tla 310 mm, dok je posebno impresivan podatak da može u vodu dubine do 700 mm.
Potpuno izlomljene površine s golemim ulaznim i izlaznim kutevima, k tome postavljenim na jako malom prostoru, pokazuju da se, uz dosta pažnje pa i iskustva, može prolaziti i totalnim bespućima. Upravo ta činjenica daje odgovor na pitanje zbog čega je upravo Hilux, uz Land Cruiser, najprodavaniji automobil u Africi. Zapravo, što je područje negostoljubivije u prometnom smislu, to je Hilux zadovoljniji. Uostalom, ne samo da ima mogućnost pogona na sve kotače koji se prilagođava ovisno o podlozi, Hilux ima ukupno pet stupnjeva podešavanja vožnje koji idu od osnovnog pogona na stražnju osovinu pa sve do blokada koje njegovu bitku s bespućima savladavaju filigranskom preciznošću.
Posvetimo li se njegovim karakteristikama, dimenzijama primjerice, vidimo da je pred nama i jedan od najvećih. Dužina mu je, s dvostukom vrlo prostranom kabinom, 5.325 mm, širina 1.855 mm, visina 1.815 mm dok međuosovinski razmak doseže 3.085 mm. I sve ostalo je kod Hiluxa veliko – primjerice spremnik goriva ima 80 litara.
Idemo li prema motoru, čista klasika. Danas već pomalo gurana u stranu jer emisija CO2 doseže 265 g/km što je za današnje prilike poprilično. Dizelski motor dakle ima zapreminu od 2.755 »kubika« što je dovoljno za 204 KS. Golemi mu je okretni moment – 500 Nm, dok se dinamičke karakteristike može definirati zadovoljavajućim: ubrzanje do 100 km/h je 10,7 sekundi, maksimalno može do 175 km/h. Koliko troši? Kako u kojim uvjetima i ovisno o tome gdje ga se vozi. U prosjeku najmanje 10 litara. Koristi li se na predjelima za koje je i osmišljen, po prilici toliko, ide li se s njime na autoceste, koje baš i ne voli pa i zbog specifičnog ogibljenja, i nekoliko litara više. Jako je dobar i primjereni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa s kojim se može i manualno upravljati. Jako je dobro opremljen za terenske vožnje, ima primjerice mod u kojem se samokontrolom i samovožnjom spušta na ekstremnim spustovima, kao i još niz drugih elektronička-mehaničkih kontrola. Iako je riječ o tehnološki jako dobro osmišljenom vozilu velikih dimenzija i svih ostalih karakteristika, cijene, a vrlo su šarene jer odnose se na nekoliko izvedbi s mogućnošću dodavanja dodatne opreme, mu ostaju u domeni prihvatljivih. Svakako, nije riječ o »šminkerskom« automobilu s kojim će se »pokazivati«, mada i u tom smislu jako dobro funkcionira, nego o vozilu koje se mora koristiti kako bi ispunjavalo svoje primarne ciljeve.
Mora ga se naprosto »istrčavati« na teškim područjima, pa i ne samo zabave ili sporta radi. Planine, šume, snijeg, blato ili led njegov su dom. Mada, jako je dobar i za vinogradare ili maslinare, kod nas bi ga upravo oni prvi mogli i zagledati.