Oktanska povijest

U Rijeci se restaurira Jeep koji je postao simbolom Domovinskog rata

Sandy Uran

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Na samom početku Domovinskog rata švicarska je vojska donirala 20 Kaiser Jeepova HV-u, a koristio ga je i legendarni Damir Tomljanović Gavran



S Albertom Brancellom, braniteljem koji je za vrijeme Domovinskog rata bio pripadnik 128. brigade Sv. Vid, razgovarali smo na temu njegovog oktanskog ljubimca, koji privlači pažnju gdje god da se pojavi: Jeepa Kaisera M38A1.


Priznao nam je kako je za priču o Jeepu i njegovu restauraciju zaslužna i njegova obitelj, koja ga je iznimno podržala u želji da pribavi i restaurira ratnog veterana na četiri kotača.


Švicarska donacija


– Na samom početku Domovinskog rata švicarska je vojska donirala 20 Kaiser Jeepova HV-u, započeo je priču o svom vojnom oldtimeru te nastavio – jedno su vrijeme bili stacionirani u Šapjanama, a onda raspoređeni po gardijskim brigadama i specijalnim postrojbama.




Kao zanimljivost bih naveo kako ga je koristio i Damir Tomljanović Gavran i vozio ga na južnom ratištu. U jednom dokumentarcu vidio sam da su ga koristile i Pume, a koristio se i na ratištu u Slavoniji.



Riječ je o Jeepu M38A1 Kaiser iz 1966. godine. Originalni motor bio je benzinac 2,2 tisuća »kubika« Hurricane. Kako je originalni motor dao svoje, stavljen je Mercedesov dizel motor.


S originalnim motorom mogao je povući 120 km na sat, a sada ide 70 km na sat i troši oko 8 litara dizela. To nije auto kojim se juri, ali je izvrstan za posebne teške terene, jer je za to idealan.


Ima rikverc plus tri brzine, te redukciju 4×4 pogon s time da se može isključiti prednji i voziti samo na zadnji pogon. Snijeg, makadamska cesta to je teren za vožnju njim, jer projektiran je za to, a uz to, tu su i gume za pinzgauera.


On je nasljednik Willisa, Jeep Kaiser M38A1, a ulazi »u ring« u vrijeme korejskog rata, istaknuo je Brancella.


Proces restauracije


– Prodavao ga je čovjek iz Zagreba. Korišten je za odlazak u lov, imao je i neke preinake, koje smo mi potom skinuli i preuredili ga tako da sad izgleda kao u originalnoj verziji.


Platio sam ga 13 tisuća eura, ali sada mu je cijena porasla i vrijedi više od 18 tisuća eura. Zanimalo nas je i koliko je trajala restauracija, na što nam je rečeno kako je proces restauracije u tijeku.



– Ipak je on 1966. godište i uvijek se može nešto pokvariti. Boju je obnovio prijatelj Goran iz Viškova. Tu nije bilo puno posla jer nema puno karoserije, a onda sam krenuo u potragu za nekim dijelovima za kočnice, za kardane.


E tu se stvar zakomplicira, jer je nešto teže doći do nekih zamjenskih dijelova, te nerijetko ih naručujem iz Amerike, a nešto i tu, ako odgovara, ali se onda u najviše slučajeva preinači i izmišlja topla voda, kako bi odgovaralo mom vozilu.


Kako je ovo povijesni primjerak Jeepa bilo je neminovno pitati hoće li nakon dolaska na Međunarodni susret kolekcionara militarije u Matuljima, u planu da na proljeće sudjeluje i na Susretu vojnih starodobnih vozila u Karlovcu, na što nam je vlasnik Jeepa Kaiser M38A1 istaknuo kako ga predsjednik Hrvatskog društva kolekcionara militarije Damir Batistić nagovara i da će to biti pravi pothvat za njegovu »makinu«.


Na mjestu snimanja Kaiser Jeepa, korištenog u Domovinskom ratu, razgovarali smo i s predsjednikom Hrvatskog društva kolekcionara militarije, Damirom Batistićem, koji je u Domovinskom ratu služio u 305 Logističkoj bazi Rijeka, te nam je ispričao njezinu kratku povijest i svoje vizije prostora u budućnosti.


Idealan prostor za budući muzej


Riječ je o »haustoru« bivšeg kluba Tenk u Kampusu Trsat, idealnom mjestu u kojem bi u budućnosti mogao biti utemeljen Muzej Domovinskog rata u Rijeci.



– Logistička baza OZ Rijeka započela se ustrojavati početkom prosinca 1991. godine, kao posebna specijalistička djelatnost u sastavu HV-a.


Ta je baza prve godine postojanja osiguravala sve nužno za postrojbe OZ Rijeka, istaknuo je Batistić. Naveo je i kako je Tehnička služba s Tehničkom satnijom i Tehničkim skladištem, za vrijeme Domovinskog rata, na ovom području popravila i servisirala 2.300 borbenih, teretnih i vojnih vozila.


Kako je prostor ex kluba Tenk, jedini relativno sačuvani prostor korišten u Domovinskom ratu, na riječkom području a taj prostor je u vlasništvu Grada Rijeke, logično je da se na tom originalnom i povijesnom mjestu izloži krupna borbena tehnika, korištena u Domovinskom ratu.


Za donaciju je na inicijativu predsjednika Hrvatskog društva kolekcionara militarije Vojni muzej MORH-a izrazio pozitivno mišljenje za donaciju krupne vojne tehnike, za budući stalni postav muzeja Domovinskog rata u Rijeci, doznali smo od Batistića, autora niza uspješnih izložbi na temu Domovinskog rata, koji je kako saznajemo spreman ponuditi svoju stručnu pomoć Gradu Rijeci i muzejskim institucijama u formiranju budućeg stalnog postava muzeja Domovinskog rata u Rijeci.



Iz povijesne građe doznajemo kako je Kaiser Jeep nastao 1953. godine spajanjem Kaiser Motorsa, neovisnog proizvođača osobnih automobila sa sjedištem u Willow Runu, Michigan, s tvrtkom Willys-Overland Company sa sjedištem u Toledu, Ohio.


Willys-Overland je u jednom trenutku prije Drugog svjetskog rata bio drugi najveći proizvođač automobila u SAD-u nakon Forda, ali njihovo je bogatstvo oslabilo tijekom 30-ih godina prošloga stoljeća.


Povijest Kaiser Jeepa


Willys je preživio tijekom rata dobivši primarni ugovor za izradu američkih džipova iz Drugog svjetskog rata za američke i savezničke oružane snage.


Od 1945. godine Willys se gotovo isključivo usredotočio na prodaju vozila marke Jeep, kako civilnih tako i komercijalnih, kao i državnih i vojnih džipova.


Za Kaisera, marka Jeep i njeni modeli smatrani su krunskim draguljima u spajanju s Willys- Overlandom. Godine 1955. Kaiser je ukinuo sve linije osobnih automobila Kaiser i Willys, a Kaiser, u početku još uvijek pod imenom Willys Motors, postao je potpuno usredotočen na Jeepove proizvode na većini tržišta.


Godine 1963. tvrtka je konsolidirala sve korporativne posjede pod imenom Kaiser Jeep Corporation, odbacujući ime Willys, navedeno je.



Nakon toga American Motors Corporation (AMC) pregovarala s Kaiser Jeepom o kupnji tvrtke. Dogovor je finaliziran 1970., a Kaiser Jeep je postao Jeep Corporation, podružnica u potpunom vlasništvu AMC-a.


Tehničke odlike američkog vojnog veterana Willys MD, M38A1, korisne nosivosti 1/4 tone, ili G758 prema kataloškoj oznaci standardne nomenklature američke vojske, bilo je vojno lako pomoćno vozilo, s pogonom na sve kotače, koje su izradili Willys i Willys Motori/Kaiser Jeep od 1952. do 1971.


Američka vojska ga je masovno nabavljala od 1952. do 1957., nakon čega su američke kupnje smanjene na Korpus marinaca SAD-a.


Inačica Marine imala je manje razlike od jedinica koje su koristile druge grane. MD je bio prvi Willysov džip sa značajno restiliziranom karoserijom, prepoznatljivom po zaobljenoj haubi i branicima.


Formirao je osnovu za civilni i komercijalni Jeep CJ5, koji se izrađivao tri desetljeća, od 1954. do1983. i kasnijim modelima, a nazvan je prvi Jeep s »okruglim branicima«.


Prijateljske vlade


Mala količina proizvodnje M38A1 za izvoz prijateljskim stranim vladama nastavljena je kroz 1971. Ukupno je proizvedeno 101 488 jedinica.


Džipovi M38A1 imali su dugu upotrebu tijekom Korejskog i Vijetnamskog rata. M38A1/MD bio je druga poslijeratna evolucija džipa Willys MB iz Drugog svjetskog rata, nakon M38 ili MC; prototipa F motora, i prvi Willys Jeep koji je imao nove zaobljene branike i dizajn karoserije motora koji će postati prepoznatljiv stil karoserije CJ5 iz 1955., a koji se desetljećima prenosio na Jeepovima CJ6, CJ7 i CJ8.


Međuosovinski razmak M38A1 porastao je za jedan inč odnosno 2,5 centimetara, a ukupna duljina za oko 6 inča – 15 centimetara. M38A1 bio je prvi vojni džip koji je koristio Willys Hurricane F-Head 134 redni motor s četiri cilindra.


Ovaj je motor bio viši od »Go-Devil« motora koji je pokretao džipove iz Drugog svjetskog rata i M38, i bio je razlog restilizacije karoserije umjesto veće snage. Inače, MD ima mjenjač s tri brzine oznake T-90.