Dvosjekli mač

U mjesec dana od uvođenja novih carina, broj registracija kineskih električnih automobila u EU se prepolovio

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Pad je masivan, kineskih električnih automobila je u srpnju registrirano 45 posto manje negoli u lipnju. Doduše podaci Dataforcea ne obuhvaćaju podatke iz svih 27 zemalja EU, već samo 16 najvažnijih tržišta, no to ne mijenja mnogo na stvari



Briga za budućnost čovječanstva putem borbe protiv globalnog zatopljenja je važna, ali važnija je zaštita vlastite industrije pod svaku cijenu. Ovako nešto dalo bi se zaključiti nakon što je Europska komisija početkom prošlog mjeseca podigla carine za električne automobile kineskih brendova proizvedene u Kini. Na dosadašnjih deset posto nameta, EK je dodala između 17,4 i 37,6 posto carinskog opterećenja, ovisno o procjeni koliko neka od tvrtki što proizvode električna vozila dobiva poticaja od kineske države.


Da su kineski električni automobili sve privlačniji europskim kupcima govori podatak da je u Europi 2019. od ukupne prodaje električnih vozila zanemarivih 0,4 posto otpadalo na kineske bendove. Prošle godine taj je postotak porastao na 8 posto, a ovog lipnja dosegao 10 posto. Razlog je vrlo jednostavan, kineski električni automobili su sve konkurentniji, ako ne i sasvim izjednačeni po kvaliteti s modelima zapadnjačkih poznatih auto-tvrtki, a znatno su jeftiniji.


Da je toj priči, nakon novih carinskih opterećenja, došao kraj, sugerira i podatak o registraciji novih kineskih električnih automobila na području Europske unije otkad su nove carinske stope na snazi.




Naime, pad je masivan, kineskih električnih automobila je u srpnju registrirano 45 posto manje negoli u lipnju. Doduše podaci Dataforcea ne obuhvaćaju podatke iz svih 27 zemalja EU, već samo 16 najvažnijih tržišta, no to ne mijenja mnogo na stvari.


U isto vrijeme, u Velikoj Britaniji koja (još) nije uvela dodatne carine na kineske automobile kao EU, u srpnju je postotak registriranih kineskih električnih automobila u srpnju skočio na 11 posto od registracija svih električnih automobila, dok je taj postotak samo mjesec ranije iznosio 9 posto.


Povećanje carina na kineske električne automobile je zapravo dvosjekli mač  koji bi prije svega mogao ugroziti „sveti“ cilj karbonske neutralnosti Europe u bližoj ili –izglednije – daljoj budućnosti. Naime, vrlo je upitno hoće li više carine  donijeti veću prodaju europskih električnih automobila. Podatak o drastičnom padu prodaje električnih automobila u Njemačkoj koji smo nedavno objavili ukazuje da neće. Električni automobili su i dalje bitno skuplji od onih s benzinskim motorom, a kupce muči i spor razvoj mreže za punjenje automobila, pa si i dalje misle kako električni automobili ne predstavljaju uštedu već prije svega (skuplju) gnjavažu.


Kao što pokazuju podaci iz Njemačke, prodaja automobila s motorima na unutarnje izgaranje je stabilna, ona električnih vozila u donosu na prošlu godinu pala je drastičnih 37 posto, bitno raste samo prodaja hibrida (sko od preko 18 posto),  koji su zapravo logično rješenje za mnogo jer pružaju ono najbolje iz oba svijeta, onog benzinskog kojeg smo prebrzo prekrižili i električnog kojeg smo očito prerano uzeli zdravo za gotovo.