Mala bara, puno krokodila

Tesla više ne drži većinski tržišni udio prodaje električnih automobila u SAD-u

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Trenutno se u SAD-u prodaje preko 100 modela električnih automobila, kineski zbog visokih carina još nisu neka konkurencija, no vremena kad se samo s Teslom moglo prevaliti s jednim punjenjem petstotinjak kilometara su iza nas



U drugom kvartalu 2024. godine Amerikanci su kupili 330 tisuća električnih automobila, što je skok od 11, 3 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Iako se brojka čini velikom, evidentno je da je teško veći broj potencijalnih kupaca uvjeriti da je bolje kupiti električni automobil od onog koji troši fosilna goriva. Bolje, jer jeftinije svakako nije. Naime, električni automobili sudjelovali su u ukupnoj prodaji na području SAD u drugom kvartalu s tek osam posto, što je mali pomak sa 7,2 posto 2023. u isto vrijeme.


Prema podacima koje je sakupila i obradila tvrtka za analizu auto tržišta Cox, postaje evidentno da se „bara“ tržišta električnih automobila ne širi brzo kako se očekivalo, a da je krokodila sve više.


Naime, podaci iz drugog kvartala na najvećem tržištu električnih automobila poslije Kine, otkrivaju da Tesla gubi neprikosnovenu tržišnu poziciju. Iako dominantna u postocima, pala je ispod 50 posto tržišnog udjela, točnije 49,7 u drugom kvartalu. Još prošle godine u isto vrijeme taj je postotak iznosio 59,3. Razlozi su više ili manje očiti. Trenutno se u SAD-u prodaje preko 100 modela električnih automobila, kineski zbog visokih carina još nisu neka konkurencija, no vremena kad se samo s Teslom moglo prevaliti s jednim punjenjem petstotinjak kilometara su iza nas. Svi veliki, „tradicionalni“ proizvođači automobila u SAD i Europi, postali su konkurentni Tesli po svim aršinima, od dometa do cijene, da ne pričamo o korejskoj konkurenciji iz Hyundaija, odnosno KIA-e.




Ima nešto i u tome da svi oni danas izgledaju ambiciozniji od Tesle, da nove modele izbacuju kao na traci, dok je Teslin zadnji novi model, Y  izašao 2020. godine. Također prilično je očito da se novi kupci okreću tradicionalnim velikim tvrtkama i zbog bolje mreže podrške i servisa, dok je Tesla tu mnogo skromnija, oslanja se na online poslovanje i komunikaciju, i mnogi se korisnici tuže da popravak Tesle može biti prava mora zbog male servisne mreže.


Postoji i jedan mogući psihološki razlog pada popularnosti Teslinih vozila. Neki analitičari smatraju da političko skretanje udesno vlasnika Elona Muska, vidljivo i javno raspravljano preko njegove društvene mreže X, odvraća dio potencijalnih kupaca. Naime, smatra se da je gro kupaca električnih automobila zbog svojih stavova prema ekologiji i pitanjima globalnog zatopljenja sklonije demokratima, odnosno lijevo-liberalnom političkom spektru, pa i to utječe na potencijalne kupce da zaobiđu Teslu zbog njima neprihvatljivih Muskovih političkih stavova.