Foto: iStock
Koliko je KTM brzo i duboko upao u financijske poteškoće sugerira objava iz Pierer Mobilityja da su financijske potrebe KTM-a za normalno funkcioniranje „trenutno u rangu visoke troznamenkaste brojke milijuna eura“
povezane vijesti
- U požaru izgorjela dva motocikla i jedan moped. Mjesto događaja je osigurano i obaviti će se očevid
- Val otkaza u njemačkoj autoindustriji. Razlog nisu samo električni automobili, problem je mnogo dublji
- Radnicima s visokom stručnom spremom u SC-u Rijeka ponuđeni poslovi pranja i čišćenja, uslijedili i prvi otkazi
Pierer Mobility AG, austrijska matična kuća KTM-a, nekadašnje švedske moto perjanice Husqvarne, španjolskog GasGasa i talijanske MVAuguste, najveći je europski proizvođač motocikala. Dvanaest godina zaredom bilježili su rast proizvodnje i prihoda, no ova godina pokazala je svu nestalnost tržišta. Od početka godine izlistavanje na burzama pokazalo je pad dionice od 87 posto, samo u prošlom tjednu 45 posto, što je jasno dalo do znanja da je tvrtka u slobodnom padu.
Potvrda se nije dugo čekala, tvrtka je objavila da će sutra podnijeti zahtjev za „Sanierungsverfahren unter Eigenverwaltung“, odnosno nekom vrstom predstečajnog postupka nad samim KTM-om, kako bi se pokušalo spasiti tvrtku kroz sanaciju i restrukturiranje. Koliko je KTM brzo i duboko upao u financijske poteškoće sugerira objava iz Pierer Mobilityja da su financijske potrebe KTM-a za normalno funkcioniranje „trenutno u rangu visoke troznamenkaste brojke milijuna eura“. Ovo „visoke“ znači da bi ta cifra mogla biti i blizu milijardu eura.
Ne treba ni govoriti da kriza u KTM-u znači automatski krizu u cijeloj Pierer Mobility grupaciji jer na prihod od prodaje KTM motocikala otpada oko 95 posto svih prihoda grupacije.
Restrukturiranje u ovakvim predstečajnim postupcima je zapravo eufemizam za drastično rezanje troškova. Prema onom što se može pročitati u bolje informiranim specijaliziranim glasilima, u ovom slučaju to znači i potpuni prekid proizvodnje tamo gdje je ta proizvodnja najskuplja. Prema tim informacijama, s novom godinom, pa sve do ožujka prekida se proizvodnja u matičnoj tvornici KTM-a u Mattinghoffenu pored Salzburga. Predviđa se da će oko 700 radnika, od njih skoro 5000 koliko KTM ima zaposlenika u Austriji, dobiti otkaz. Proizvodnja će se nastaviti u jeftinijim pogonima u Kini, Indiji i Filipinima.
Kako se to sve loše moglo dogoditi tako brzo najvećem proizvođaču motocikala u Europi koji je godinama bilježio samo rast proizvodnje i prihoda? Nukleus problema treba tražiti u dobu pandemije. Ne zbog naglog pada potražnje u to doba, nego suprotno, naglog rasta potražnje za prijevoznim sredstvima pogodnim za karantenske zahtjeve poput motocikala i bicikala (Pierer Mobility je i većinski vlasnik američke tvrtke za proizvodnju bicikala FELT). Dok je KTM uspio povećati proizvodnju (sad i nauštrb kvalitete), bilo je kasno – potražnja je poslije pandemije počela padati naglo, kako je inflacija rasla. Kako su neki visokorangirani čelnici Pierer Mobilityja javno govorili, KTM su u financijske probleme odveli prekomjerna proizvodnja i problemi s kvalitetom koji su počeli nagrizati povjerenje kupaca u nekad pouzdani brend.