Europski projekt

Samobor uvodi punjenja za električne automobile na stupovima javne rasvjete

Portal Novi list

Grad Samobor dobio je prvih pet punionica i time postao prvi hrvatski grad koji je započeo sustavnu provedbu inicijative za elektrifikaciju individualnog prometa koristeći infrastrukturu javne rasvjete



Zahvaljujući europskom projektu EV Charging from Lamp Posts, financiran od EIT Urban Mobility, dva hrvatska grada postaviti će petnaest punjača za električne automobile na stupove javne rasvjete.


Grad Samobor dobio je prvih pet i time postao prvi hrvatski grad koji je započeo sustavnu provedbu inicijative za elektrifikaciju individualnog prometa koristeći infrastrukturu javne rasvjete.


Gledajući razvoj infrastrukture za punjenje električnih vozila u Europskoj uniji, punjači na stupovima javne rasvjete već odavno nisu novost. Tehnologija je razvijena prvenstveno kako bi se povećala dostupnost punjenja stanovnicima stambenih četvrti koji svoje automobile parkiraju na ulici.




Rješenje je također namijenjeno punjenju električnih vozila na radnom mjestu, odnosno tijekom radnog vremena njihovih vlasnika. Naravno, riječ je o sporom punjenju, pri čemu se iskorištava već postojeća elektroenergetska infrastruktura.


Prvi takav punjač u Hrvatskoj postavljen je sredinom 2022. Takve inicijative dio su nastojanja usmjerenih prema dekarbonizaciji prometnog sektora, koja bi do 2050. u EU trebala biti u svojoj završnoj fazi.


EV Charging from Lamp Posts je pilot projekt u kojem uz REGEA-u (Regionalnu energetsko-klimatsku agenciju Sjeverozapadne Hrvatske) sudjeluju hrvatski gradovi odlučni povećati dostupnost punionica za električna vozila, a time i ohrabriti zelene odabire svojih građana i poduzetnika. U testiranje tehnološkog rješenja tvrtke SimpleCharge iz Latvije uključena je i Škoda Auto, kao jedan od partnera u projektu.


Uloga gradova u poticanju elektrifikacije prometa jest višestruka. Iako su mnoge lokalne samouprave tijekom posljednjih godina izgradile barem jednu punionicu električnih vozila na svojem teritoriju, uglavnom kroz EU projekte i inicijative pružatelja usluga punjenja, rijetko koje su to učinile planski, imajući u vidu dugoročni razvoj cjelokupnog sustava.


Međutim, porastom broja električnih vozila, zahtjeva korisnika i potražnje za infrastrukturom, gradovi će biti prisiljeni sustavnije planirati lokacije za izgradnju punionica, kao i njihove karakteristike te pronaći svoje mjesto na tržištu koje ubrzano raste.


Naime, koncepti koji su omogućavali besplatno punjenje automobila na javnim punionicama postupno se gase, a time se lokalnim samoupravama otvara prilika za dodatne prihode od najma javne infrastrukture za potrebe izgradnje punionica.


Jednom kada su prikupljene informacije o tehničkim karakteristikama sustava javne rasvjete, integracija punjača u većini slučajeva nije tehnički zahtjevna. Ipak, ona zahtijeva niz pravno-administrativnih koraka koji uključuju različite sudionike, poput HEP-a.


Jedan od najvažnijih koraka u procesu svakako je definiranje ugovornog odnosa između lokalne samouprave te investitora u infrastrukturu, odnosno pružatelja usluge punjenja. Tako će projekt EV Charging from Lamp Posts – temeljem međunarodnih iskustava tvrtki SimpleCharge i Vefresh – rezultirati optimalnim modelom ugovora koji će se uz manje prilagodbe moći koristiti u svim hrvatskim gradovima.


Vrijeme energetske tranzicije postavlja određene izazove na lokalne sustave mobilnosti. Tek ako se oni budu sagledavali na holistički način, ne razdvajajući planiranje ‘elektromobilnosti ‘od same ‘mobilnosti’, zelena će tranzicija uistinu preoblikovati taj sektor, nanovo definirati povezanost i oživjeti gospodarstvo, sukladno ciljevima Europskog zelenog plana.