Piše Edi Prodan

Remenom trasiran ekološki put u budućnost: Testirali smo Fiat 500 na hibridni pogon

Edi Prodan

Fiat 500, ikona i u novom izdanju, dobio je hibridnu komponentu kojom štedi



Fiat 500 je jedan od onih automobila što se suvereno kreće kroz vrijeme bez da ga ni na koji način ne mogu poremetiti bilo kakve promjene. On je naprosto svijet za sebe kojeg se i lani prodalo nemalih 200 tisuća komada. Ili kako bismo u žargonu rekli – ljudi ga vole. Ali, nije da taj svijet za sebe ne prati svijet oko sebe. Itekako to čini i neprestano inovira svoje privlačno tijelo. Učinio je to i sada dok svjedočimo – hibridnoj revoluciji. Planeta je u velikoj opasnosti od sve jačeg zagađenje i njime izazvanog zatopljenja tako da je i Fiat spremno reagirao. Uostalom, i trebalo je. Jer upravo model 500 jeste kroz sve ove godine veliki prijatelj mladih, a oni su pak najbolji promicatelji ekologije. I sigurno ne vole automobile što zagađuju Zemlju.


Pa je tako poznati Fiatov benzinac s tri cilindra dobio je i svoj mild hibrid dodatak. Riječ je o 12-voltnom remenom integriranom elektromotoru kojem je pridodana baterija za spremanje tako proizvedene energije. Snaga motora je 70 KS tako da je konačno moguć odlazak u mirovinu 1,2-litrenog benzinca s četiri cilindra koji je desetljećima pratio čitav niz Fiatovih vozila. Današnji mild hibrid značajno smanjuje emisiju CO2, za trećinu tako da sada iznosi 120 g/km. Postiglo se to na način da je na vrlo jednostavan i ne pretjerano skup način pa je zadovoljstvo sa smanjenjem onečišćenja još i veće.


Kad bismo ga usporedili s prijašnjom 1,2-litrenom klasikom, dinamika mu je bolja, a potrošnja značajno niža. Službeno se ističe podatak od 20 posto, dok je naše testiranje pokazalo još i kud i kamo bolje brojke. Prosjek testa se zaustavio na 5,1 litru što je jako dobar podatak. Posebno se štedljivo može gradom gdje se i uočava pomoć remenom proizvedene energije. Vozit ga se može u visokim stupnjevima prijenosa i na nevjerojatno niskim brzinama, primjerice u »šestoj« se bez ikakvih problema može kretati i pri brzini od 50 km/h. S druge strane, dinamičan je, do brzine od 100 km/h stiže za 13,8 sekundi, a može i značajno iznad 160 km/h. Manjak snage se može osjetiti jedino na zahtjevnijim usponima tako da je u velikoj većini slučajeva tih 70 KS iznenađujuće sposobno. Još se jednom pokazalo da su u Fiatu velemajstori kad je u pitanju maksimalno uglađivanje klasičnih motora. Jer iako dolazi s tri cilindra, te bi se moglo pomisliti da je tu riječ o danas popularnim benzincima koji u toj kombinaciji koriste turbinu, kod Fiata je sve – po starom: dva ventila po cilindru, bez turbine. Kad se još i to spozna, pa kako se ne diviti spretnosti i dinamici s kojom se 500 snalazi u prostoru i vremenu.




Fiat 500 se najbolje osjeća u paketu opreme »dolce« koja sasvim neznatano podiže cijenu, dok s druge strane donosi raskoš. Od panoramskog krova, parkirnih senzora, velikog i preglednog zaslona na kojem je jako lijepo izloženo sve što se želi – od informacija o audio sustavu pa sve do navigacije i lakometalnih naplataka. Zapravo, baš onako kako smo navikli već skoro petnaest godina – neodoljivo privlačno.


Ima dakako tu i mana, no s obzirom na veličinu, malom je Fiatu dužina svega 3,57 metara, one su nekako razumljive. Da, riječ je o funkcionalnosti koja je manjkava. Kako u prtljažniku volumena 185 litara, tako i na stražnjoj klupi na kojoj se viši od 180 centimetara neće baš ugodno osjećati. No, to je – očekivano. Automobil je to kojem na stražnjim sjedalima ionako ne sjede odrasli. Ili djeca, ili nitko. S obzirom da se kod hibridnih i električnih automobila ili u pravilu, pa čak isključivo koriste automatski mjenjači, njegov izostanak se može također smatrati svojevrsnim manjkom. Istina, najavljena je u skoro vrijeme i ta verzija tako da će se i na tom području postići zadovoljstvo. Iako, i manualni je mjenjač uglađen, kratkog hoda tako da baš i nismo sigurni bismo li uopće htjeli automatsku verziju. Tim više što će ona neminovno podignuti cijenu. Koja je, u konačnici jako dobrih 103 tisuće kuna. S obzirom na sve pobrojeno, od hibridne komponente do baš raskošne opreme, itekako dobar podatak. Kad bi se kompariralo »slatko« izdanje Fiata 500 s konkurentima, bio bi u laganoj prednosti. Do o njegovom izgledu i njime izazvanoj privlačnosti ni ne govorimo.


I baš kao što je na svojoj slavnoj premijeri 2007. godine u jednom kulturološko-povijesnom spektaklu zaplovio rijekom Po u Torinu, tako i danas – lagano klizi kroz vrijeme. Sada još i lakše jer ma koliko se radi o jednoj od najmanjih baterija u hibridnom automobilskom svijetu, efekti su joj veliki. Kako k tome cijena bitno ne raste, na zadovoljstvo je svih, proizvođača i kupaca.