DANIJEL ŠAŠKIN

Razgovarali smo s čovjekom koji WRC dovodi u Hrvatsku: ‘Političari Istre i Kvarnera bili su, nažalost, rezervirani prema ovom’

Edi Prodan

I sam iskusan vozač - Danijel Šaškin / CRO WRC

I sam iskusan vozač - Danijel Šaškin / CRO WRC

Istra i Kvarner bili su nažalost nezainteresirani za nakon sarajevske Olimpijade najveću sportsku manifestaciju na ovim prostorima



Krenula je 49. sezona jednog od najatraktivnijih sportskih natjecanja, Svjetskog prvenstva u rallyu, svima poznatog WRC-a koji će u travnju, prvi put u povijesti imati utrku i u Hrvatskoj. Da priča bude do kraja nevjerojatna, jer WRC je i jedna od najdohodovnijih sportskih priredbi, za njezino dovođenje u Hrvatsku inicijalne zasluge ne idu državnim sportskim institucijama, nego – pojedincu. I ne u nekom kontekstu nama tako dragih »veza«, super utjecajnih prijatelja u WRC-u, nego o pedantno, niz godina slaganom mozaiku do u detalje organizirane ponude koja je u vrijeme pandemije COVID-19 naišla i na – potražnju.


Od ideje, koju je većina doživljavala kao apsolutnu utopiju, pa sve do realizacije konačnih pregovora za nju je zaslužan Danijel Šaškin, poznati automobilist iz Poreča, sportaš koji je u svojoj karijeri i sam uspješno odvozio mnoštvo rallya, a kao krunu karijere izdvojit ćemo njegov nastup na 41. rallyu Paris – Dakar, kad je 2009. godine zbog sigurnosnih razloga iz Afrike prebačen u Južnu Ameriku.


Uz nastup hrvatske posade Prodan/Raštegorac na Monte Carlo Rallyu, krenuo je i ovogodišnji WRC. Po prvi put i u Hrvatskoj! Je li sve pripremljeno, kako manje od stotinu dana od najvećeg sportskog spektakla ikad održanog u Hrvatskoj diše njegov organizacijski tim na čijem ste čelu?




– Jako dugo radim na WRC projektu. Zrinko Gregurek, član World Motorsport Councila svjetske automobilističke federacije FIA-e bio je prva spona prema WRC-u, dok je sadašnji predsjednik HAKS-a Davorin Štetner na kraju uvelike pomogao da se ovaj projekt i dogodi. Mnoštvo je ljudi pomoglo da WRC dođe u Hrvatsku. Dugo sam se borio da to bude u Istri na Kvarneru. Međutim, doma, uz časne izuzetke kao što je to bivši gradonačelnik Poreča Edi Štifanić te još nekih lokalnih političara, nažalost nije baš bilo sluha. Vjerojatno su svi mislili kako sam poludio s obzirom na to da je WRC golem projekt čije je dovođenje sigurno, pogotovo u početku, zvučalo nerealno. No, vjera, upornost i požrtvovnost su se u konačnici isplatile.


Trenutačno naša ekipa broji 27 članova. Osam ljudi radi po 14 sati na dan još od lipnja 2020. Uz potporu HAKS-a, nositelji organizacije su Cro Dakar Team iz Zagreba na čelu s Marinom Frčkom i Auto klub D.T. Motorsport iz Poreča čiji sam predsjednik. Za tehničku realizaciju zadužena je ekipa A.K. Delta Sporta iz Zagreba. Bitno je spomenuti Željka Štefanića, Gorana Vujisića, Slavena Dedića, Dinu Deljkića, Zvonimira Harapina, Marka Šivaka, Niku Fleiss te Matu Šebalja… Teško mi je nabrojiti sva imena jer će u konačnici broj angažiranih ljudi iznositi više od tisuću. Svaki »kotačić« je izuzetno bitan s obzirom na to da je nakon Univerzijade u Zagrebu i Olimpijskih igara u Sarajevu, ovo organizacijski i logistički najzahtjevniji sportski projekt koji se ikada dogodio u Hrvatskoj i susjednim zemljama.


Za provedbu samog natjecanja je izuzetno bitno spomenuti i još nekoliko auto klubova. A.K. INA Delta, A.K. Delta Timing, A.K. Opatija i slovenski AMTK Velenje bit će zaduženi za provođenje brzinskih ispita i mjerenje vremena, s time da će finalno u samoj organizaciji sudjelovati više od 70 klubova iz Hrvatske, Slovenije i okolnih zemalja.


Plan sigurnosti, odnosno reli biblija na 600 stranica, je izrađen. Brzinski ispiti su odabrani. Karte su spremne. Većina dokumenata je pripremljena. Uz još neke preinake i konstantno »peglanje« svega pripremljenog, uz budne oči WRC Promotera i FIA-e, uskoro krećemo s tehničkom i logističkom realizacijom na samom terenu. Naši partneri u realizaciji WRC projekta su komunikacijska agencija 404 te agencije Younited, Selotejp i Fortytwo. Također, iza projekta čvrsto stoji Grad Zagreb, a još čekamo završnu suglasnost Vlade RH za koju vjerujemo da ćemo je uskoro dobiti.


Čovjek koji je WRC doveo u Hrvatsku – Danijel Šaškin / IGOR STAŽIĆ


Dugotrajni pregovori


Jasno nam je da vi to tako ne doživljavate, ali koliko god da dugo traje priča o hrvatskom WRC-u, mogli bismo je na simbolički način povezati i s dolaskom prvog čovjeka FIA-e Jeana Todta na Croatia Rally koji se 2013. godine održavao u Poreču, čini nam se da je do CRO WRC-a na kraju nekako – naglo došlo.


– Pregovori su trajali jako dugo. Već smo najmanje dva puta, tako reći, bili u WRC kalendaru. Međutim, jednom nas je »izgurao« Japan, a jednom Kenija s legendarnim Safari relijem koji je vjerojatno najzahtjevniji reli za automobile u WRC prvenstvu. Moramo biti svjesni kako je Hrvatska malo tržište i često smo sami sebi neprijatelji. Estonci su od svoje Vlade dobili 2,5 milijuna eura jer su procijenili kako je WRC za njih izuzetno bitna manifestacija i kako će im se ulaganje višestruko vratiti. Odluka jest »naglo« došla i Jean Todt je »presjekao« i dao nam povjerenje. Na nama je sada da opravdamo njegovo povjerenje kvalitetnom organizacijom kako bi WRC ostao u Hrvatskoj još dugo godina.


Ono što je i nama bilo neobično kad je postalo jasno kako WRC dolazi u Hrvatsku bio je odabir itinerera. Šaškin, Porečanin, osoba koja između Rijeke i Poreča zna svaki milimetar terena pogodnih za održavanje jedne takve priredbe, a rally odlazi na šire – zagrebačko područje?!


– Već sam dosta pričao o tome, Grad Zagreb je bio brži i konkretniji s obzirom na to da ovaj projekt puno košta, ali i donosi višestruko više. Jednostavno, nije bilo puno sluha za ovaj projekt »kod nas doma«. Možda mi nisu vjerovali, a možda ja nisam bio dovoljno uvjerljiv. Možda je nešto treće posrijedi. Ne znam. Jedino što znam jest da WRC nikada nije bio bliže mojoj Istri i Kvarneru. Za WRC Croatia Rally 2022., ako se on dogodi nakon što dovoljno kvalitetno organiziramo WRC 2021., svakako planiramo proširenje i na Primorsko-goransku županiju uz nekoliko brzinskih ispita u šumama i brdima Gorskog kotara. Upute WRC Promotera su zasad bile da se prve godine lokacijski ne »rastegnemo« previše.


Zar je moguće da najmoćnija hrvatska turistička privreda, ona koja u Istri i na Kvarneru ostvaruje najveći dio inozemnih noćenja nije, u samom svitanju pune sezone – Croatia se naime vozi zadnjeg vikenda u travnju, uvidjela koje joj benefite donosi jedna takva priredba? Je li uopće u moći hrvatskog turističkog promidžbenog proračuna »uhvatiti« doseg koji sam po sebi ima WRC?


– Velika većina privrede ipak je uvidjela benefite. Privatnici i poduzetnici itekako razumiju što je WRC i što takva manifestacija donosi. Valamar i Maistra su bili jako zainteresirani i vrlo konkretni. Neke naše kompanije ipak nisam uspio uvjeriti u važnost i veličinu WRC-a. No, vjerujem da će se to sada promijeniti te je ključno da sve velike turističke kompanije u Istri i Kvarneru budu uključene kako bi se WRC projekt jednog dana realizirao ovdje.


Prihvatili pa odustali


U Poreču smo 2013. organizirali Croatia Rally i tada su Grad Poreč i Valamar čvrsto stajali iza projekta i uložili puno vremena i financijskih sredstava. Uz to, Grad Pula i Rovinj su čak potpisali zajedničko pismo namjere oko organizacije WRC-a, a veliku potporu tih godina pružio je i Grad Buzet. No, u trenutku kad je trebalo zavući ruku u džep, čelno vodstvo naših dviju županija ipak nije našlo načina da se to i izvede. Treba biti fer i reći također kako je jamstvo države tada izostalo, a to je nažalost bio ključni moment i razlog zašto se odustalo od Istre i Kvarnera.


Treba naglasiti kako je WRC Promoteru 2015. godine trebalo garantirati s iznosom od 2 milijuna eura unaprijed, bez ikakve garancije da ćemo WRC i dobiti. Skupio sam tada 1,5 milijuna eura, no to nije bilo dovoljno. WRC priča je jako složena i nije mi namjera ni na koga upirati prstom ili etiketirati bilo koga kao krivca. Nije se poklopilo. Politika nije shvatila prednosti i benefite WRC projekta ili bolje reći, nisam uspio uvjeriti političare u Istri i na Kvarneru da je WRC manifestacija koja nam treba, projekt koji se treba dogoditi u najturističkijem kraju Hrvatske i da trebamo zajedno snažno lobirati prema tadašnjoj Vladi RH.


Što je tu je. WRC je u Hrvatskoj i to je najvažnije. Što će biti dalje, ovisi o nama samima.


Jasno je da se Hrvatska našla na listi jer je zbog pandemije COVID-19 došlo do odustajanja niza država, inače standardnih domaćina WRC-a. Što treba biti ispunjeno, postoje li određena jamstva, da ako sve bude u najboljem redu – Hrvatska postane trajnom destinacijom WRC-a?


– Vjerujemo da nam je koronakriza čak i pomogla. Ipak, bez našeg velikog truda i nastojanja ne bi bilo ničega. Ovisno o kvaliteti naše organizacije, o tome koliko će gledatelji biti disciplinirani i slušati upute organizatora te se držati propisanih sigurnosnih standarda i uputa, ovisit će koliko će dugo WRC ostati u Hrvatskoj.
Smije li se, u nekim budućim sezonama mijenjati pozicioniranje CRO WRC-a? Što ako ipak turistička privreda Istre i Kvarnera, gradovi Poreč, Opatija i Rijeka shvate da su pogriješili?
Pa Hilton je sponzor WRC-a, njegov resort Costabella se otvara upravo uoči CRO WRC-a, k tome nalazi se na pisti gdje se nekad vozilo Svjetsko prvenstvo u motociklizmu! Fantastično je to dobar niz poveznica da bi ga se ignoriralo!
Svakako, to nam i jest plan. Kao što i mnogi drugi organizatori u WRC-u povremeno mijenjaju gradove domaćine i regije unutar svojih zemalja, tako i mi planiramo seliti WRC po Lijepoj Našoj. Nakon što se etabliramo kao dobri organizatori i domaćini, WRC se može seliti u Istru, Kvarner, Dalmaciju, Slavoniju.


Hrvatska ekipa na prvom ovogodišnjem WRC-u / UROš MODLIC

Hrvatska ekipa na prvom ovogodišnjem WRC-u / UROš MODLIC


 


MILIJUNI KUNA PROMETA

Znamo da nije popularno govoriti o financijama, no koja je cijena pripreme WRC-a? Koji su benefiti, koliko je projicirani promet s publikom, koliki bez nje?


– Naše studije, koje su radili Fakultet za turizam i ekonomiju »Mijo Mirković« iz Pule, Kineziološki fakultet i Udruga za etično financiranje iz Zagreba, na konzervativnim brojkama od 150.000 gledatelja, od čega 40.000 stranaca, predviđa se benefit za Republiku Hrvatsku od najmanje 25 milijuna eura povrata samo kroz PDV. Teško je to točno izračunati, no sigurni smo, pogotovo kad uzmemo u obzir studije isplativosti drugih organizatora, kako će se na svaki uloženi milijun eura u WRC projekt, u zbroju vratiti više od 30 puta, što direktno, što indirektno kroz medije i promidžbu.

 


STOTINE TISUĆA POSJETITELJA

Bude li sve s pandemijom u redu, koliko se posjetitelja može očekivati? Koji je doseg CRO WRC-a, je li to krug od 500 kilometara oko Zagreba?


– Teško je to predvidjeti. Međutim, kako WRC nikada u povijesti nije bio ni blizu nas, moguće su ogromne brojke posjetitelja, pa i više stotina tisuća. Sve će ovisiti o epidemiološkoj situaciji i tadašnjim restrikcijama. Između nas i druge stanice WRC-a, Arctic Rallyja u Finskoj, je rupa od dva mjeseca. Monte Carlo i Arctic Rally nisu imali, odnosno neće imati gledatelja. Nama je izuzetno bitno izbjeći »Woodstock scenarij«. Portugal je primjerice 2019. godine imao oko 950.000 gledatelja. I takve brojke su moguće, međutim za nas bi to odmah prve godine mogao biti veliki organizacijski izazov. O tome svakako vodimo računa i radimo na nekoliko vrsta mogućih scenarija.