Cijena rata

Proizvodnja automobila u Rusiji u srpnju pala za 80 posto u odnosu na isto razdoblje 2021. godine

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Prošli je mjesec u Rusiji proizvedeno tek 19 tisuća automobila što je čak 80,6 posto automobila manje negoli u istom razdoblju 2021



Već je odavna evidentno da Europska unija trpi velike štete zbog rata Rusije i Ukrajine, s jedne strane prijeti energetska kriza zbog prekida opskrbe ruskim energentima, s druge strane otvara se problem opskrbe bazičnim poljoprivrednim proizvodima iz Ukrajine kao što je žito i ulje, ali ima tu još problema koji dovode do prekida lanca opskrbe u mnogim industrijama. Spomenimo samo da je Ukrajina do ruske agresije bila najveći proizvođač ožičenja za automobile u Europi. Nadalje, zbog sankcija koje su nametnule europske vlade Rusiji, poslovanje mnogim tvrtkama postalo je ne samo moralno upitno, već i praktički nemoguće. Gotovo sve velike automobilske tvrtke imale su pogone u Rusiji, koji su sada ili zatvoreni ili prodani ruskom javnom ili privatnom sektoru.


Da trpi i ruska industrija pokazuju novi podaci državnog statističkog zavoda Rosstata po kojima je u Rusiji u prvih sedam mjeseci proizvedeno 300 tisuća osobnih automobila što je krupnih 64,2 posto manje negoli prošle godine. Rezultat ublažava činjenica da je do kraja veljače i napada na Ukrajinu sve bilo normalno što se tiče razine proizvodnje.


Koliki su razmjeri utjecaja rata na rusku auto industrije bolje se vidi se iz najsvježijih podataka, onih za srpanj. Prošli je mjesec u Rusiji proizvedeno tek 19 tisuća automobila što je čak 80,6 posto automobila manje negoli u istom razdoblju 2021.




I Rusiju muče prekinuti lanci opskrbe, nedostatak čipova i ostalih sofisticiranih dijelova za automobile, pa se najveći proizvođači domišljaju kako tome doskočiti. Primjerice, Avtovaz koji proizvodi i dalje najpopularniju marku automobila Ladu, riješio je problem da je tržištu počeo nuditi pojednostavljene automobile, s manje elektronike i vratio se proizvodnji automobila kakve smo kupovali u 80-im godinama prošlog stoljeća.


U isto vrijeme, mijenja se struktura uvoza automobila na rusko tržište. Po onoj staroj „dok jednom ne smrkne, drugom ne svane“, s izlaskom europskih i američkih automobila s ruskog tržišta, Kina je profitirala. Vijesti govore da je čak i Iran u pregovorima da počne izvoziti automobile na rusko tržište koje su napustili prije petnaestak godina.


U prvom kvartalu ove godine, dok su gospodarski odnosi Rusije i ostatka svijeta bili idilični, Kina je doduše predvodila izvoz automobila u Rusiju s 28,3 posto, ispred Belgije s 25,2 i Njemačke sa 17,4 posto. U drugom kvartalu sve se stubokom promijenilo. Kina je postala daleko najveći izvoznik automobila u Rusiju s tržišnim udjelom od 80,6 posto, Južna Koreja je uskočila na drugo mjesto sa 7,8 posto, dok je Japan treći sa sitnim udjelom 2,6 posto.