Foto: iStock
Od rujna kad će se odluka početi primjenjivati, parkiranje SUV-a u centru Pariza na uličnom parkingu koštat će skupih 18 eura na sat i 12 eura u drugim zonama
povezane vijesti
Više nema sumnje, problem gužvi na cestama, zagađivanja i parkiranja sve više frustrira sudionike u prometu i u malim gradovima, a kamoli neće u velikim europskim metropolama. Toliko da se u nekima referendumom odlučuje o cijenama parkiranja koje bi trebale dovesti do toga da vlasnici (bar onih većih automobila), dvaput razmisle negoli se upute u gradski centar.
Tako su Parižani jučer demokratski odlučivali o čak tri puta skupljem parkiranju sve glomaznijih i sve prisutnijih SUV vozila. Iako su bazično zamišljeni kao terenci, SUV-ovi su zadnjih godina postali standard za obiteljska vozila. No, njihova veličina postaje sve veći prometni problem, ne samo zbog gužvi na cestama i parkiranja, već i povećanog zagađivanja.
Zainteresirani Parižani su na jučerašnjem referendumom većinom od 54,6 posto izglasali skuplje parkiranje za SUV vozila. Doduše, zainteresirane javnosti je bilo jako malo, tek 5,7 posto registriranih birača s adresom u Parizu pristupilo je glasovanju, no oni kojima su se SUV-ovi popeli na glavu su bili za dlaku motiviraniji od samih vlasnika SUV-ova.
Objavljujući rezultate, pariška gradonačelnica Anne Hidalgo čiji je političko zaleđe ljevičarsko, nije krila da je navijala za ovakav ishod i njeni motivi za penaliziranje velikih osobnih vozila u Parizu su jasni. Ona smatra da će s manje SUV-ova u Parizu sigurnost na cestama biti bolja i da će zrak biti čišći.
Smatra da je ovakva odluka oblik socijalne pravde, po logici stvari veće i teže automobile koji više troše i uništavaju prometnu infrastrukturu imaju oni dubljeg džepa, i očito nisu motivirani da osobno doprinose umanjenju problema klimatske krize.
Uglavnom, od rujna kad će se odluka početi primjenjivati, parkiranje SUV-a u centru Pariza na uličnom parkingu koštat će skupih 18 eura na sat i 12 eura u drugim zonama. Cijene se odnose na vozila teža od 1600 kg, da imaju motor na unutarnje sagorijevanje ili su hibridi, ili električna vozila teža od 2 tone. Računa se da u Parizu, od svih osobnih vozila oko 10 posto ulazi u ove kriterije i računa se da bi gradska uprava od njih mogla inkasirati 35 milijuna eura godišnje.
Inače, ovo nije prvi referendum koji se tiče prometa u Parizu. Prošle godine održan je referendum o zabrani električnih skutera za iznajmljivanje kojih je bilo na svakom uglu. I tu su Parižani glasovali u korist bolje kvalitete života većine i izglasali zabranu. Na taj je referendum čak izašlo više ljudi nego na ovaj jučerašnji.
Iako zabrane i penaliziranje vlasnika većih vozila imaju prizvuk ograničavanja sloboda, čini se da pariška vlast ima uspjeha u poželjnim promjenama svakodnevnog prometovanja u ovoj velikoj europskoj metropoli. Naime, od završetka pandemije do prošle godine, izračunato je da je uporaba bicikla koji ne zagađuju, dobro utječu na zdravlje i zapravo su idealno gradsko prometalo, u Parizu porasla za velikih 70 posto. Tome je kumovala i politika tjeranja automobila iz centra, naime gradska vlast zadnjih godina smanjuje broj parkirnih mjesta na ulici za automobile kako bi napravila mjesta za prostrane biciklističke staze.