Daniel Šaškin

Ovo je čovjek koji je Hrvatsku postavio na svjetsku rally kartu. WRC Croatia i ove godine donosi silna uzbuđenja

Edi Prodan

Jači od sudbine - Danijel Šaškin / Foto SERGEJ DRECHSLER

Jači od sudbine - Danijel Šaškin / Foto SERGEJ DRECHSLER

Možeš se boriti s politikom koja te ne razumije, možeš se organizirati kako bi pobijedio pandemiju, riskirati s organizacijom iako dovoljno novca nemaš ma ni na vidiku, ali kako se boriti, kako pobijediti - tugu nakon smrti kolege



Iznimno nam je žao i duboko smo potreseni viješću o teškoj nesreći u kojoj je život izgubio Craig Breen, član Hyundai Motorsport tima. Riječ je o testnoj vožnji ususret natjecanju. Breen je bio vrhunski i iskusan irski vozač, pobjedniku brojnih reli utrka i svjetski prvaku u Rallyju WRC Super 2000 u 2012. godini. Zajedno s nadležnim službama i FIA-om provodimo sve radnje kako bismo utvrdili okolnosti koje su dovele do ovog tragičnog događaja. Naši standardi sigurnosti su na najvišoj mogućoj razini, koje je propisala FIA i koje nadzire Hrvatski auto i karting savez, i doista nam je važno da se ne događaju ovakve tragične situacije. Želimo da ljudi prvenstveno uživaju u motorsportu uz poštivanje svih pravila sigurnosti. Naše su misli uz Craigovu obitelj, njegovo prijatelje i cijeli tim.


Zajednička izjava Davorina Štetnera, predsjednika Hrvatskog auto i karting saveza te Daniela Šaškina, predsjednika Organizacijskog odbora WRC Croatia Rallyja nakon tragedije koja se dogodila sjajnom irskom vozaču na treningu u Zagorju naglo je i bolno izokrenula sve ono dobro, sve ono značajno, sve ono što je prije svih i prije svega 20. travnja u večernjim satima kad je na programu bio ceremonijalni start četvrte ovosezonske utrke WRC-a, Svjetskog rally prvenstva koje u konkretnom izdanju nosi i dodatak Croatia, trebao kapitalizirati Daniel Šaškin, predsjednik Organizacijskog odbora WRC Croatia Rallya. Mogao je, ali njegova bitka s nadnaravnim silama i ovog se puta na žalost morala nastaviti. Ali, Šaškin je na takve okršaje navikao, spreman se boriti i na toj razini on naprosto – nastavlja svoju misiju.


Silna WRC uzbuđenja / Foto PIXSELL


 


Potpuna predanost




 


Jer živjeti svoje snove privilegij je, naime, malobrojnih. Razloga je mnogo, uostalom ne bi ta definicija drugačijeg i uspješnijeg života ni postojala da ju je lako i masovno moguće ostvariti. Preduvjet da bi se do tog statusa stiglo prije svega je strast. Potpuna predanost, skoro do odsutnosti iz zone komfornosti onog što nazivamo svakodnevicom, uobičajenim životom. Druga je važna komponenta liderska sposobnost, ona koja mijenja ustaljene navike, ona koja želi uvjeriti druge da si baš ti – u pravu. Porečan Daniel Šaškin je svakako jedan od tih koji mijenja ustaljeni tok priče. Osoba koja se ne boji i ne zazire od dovođenja »velikog svijeta« na naše, u promišljanju mnogih domaćih ljudi, »male«, »nebitne« i »nezanimljive« prostore. Već je i mali Daniel sanjao velike snov e. Volio je automobile. Kao i mnogi iz njegove generacije. Posebno one brze, sportske, moćne i glasne. Kao i većina u razredu. Divio se vozačima Formule 1, ali posebno onima koji su silnom brzinom vozili reli automobile u bespućima raznih kontinenata. I sve je tako, baš kao i mnogi njegovi prijatelji, maštao kako bi bilo lijepo kad bi i oni jednog dana…. Za većinu generacija s kojima je odrastao taj je jedan dan i ostao – jednim danom. Ne, nije riječ o tome da oni nisu uspješni, jer itekako jesu na mnogim područjima života i rada, ali mali je Daniel ostvario velike snove, a to je svakako onaj razlikovni moment, ono »nešto« što ga izdiže od ljudi s kojima je odrastao.


Prvi dio smo višekratno elaborirali. Daniel Šaškin je, naime, jedan od najuspješnijih hrvatskih reli vozača svih vremena. Činjenica da je nastupio i na najtežem od takvih natjecanja, mitskom Dakaru, izdiže ga iz nacionalnih okvira i stavlja u društvo globalno zanimljivih vozača kraljevske, najteže automobilističke discipline na svijetu.


Platak i Ravna Gora

Treće izdanje WRC-a Croatia donijelo je i neke zanimljive inovacije, primjerice od ukupno dvadeset brzinaca Primorsko-goranska županija je uz Platak dobila i drugi, onaj u Ravnoj Gori, nitko od svjetske reli elite nije trebao izostati. Koliko god ove godine ne vozili Juraj Šebalj i Viliam Prodan, dva najbolja i u svakom slučaju najpopularnija hrvatska relijaša, činjenica da ipak vozi osam domaćih posada značajno je i u tom smislu povećanje privlačnosti za gledatelje i navijače.

 


Gas i ručna


 


Onaj drugi, a to je dovođenje WRC-a, Svjetskog rally prvenstva u Hrvatsku, uistinu graniči s uvrštenjem u rubriku »vjerovali ili ne«. I ne, ne »samo« zbog zanimljivosti te sportske priredbe, za publiku i kapital jedne od pet najprestižnijih na svijetu, već zbog toga što hrvatski politički svijet baš i ne nastanjuju ljudi s vizijama i hrabrošću, još manje oni za koje bismo mogli reći kako su – strasno predani svom poslu. Ne, domaću politiku uglavnom ispunjavaju ljudi koji uvijek i u svim situacijama misle »gdje sam tu ja« i što bi to »za mene« moglo značiti. Kad bismo se preselili u automobil, Šaškin je onaj koji pritišće »gas« i kad to možda nije najuputnije, političari su pak ti koji s obje ruke, panično, drže »ručnu« zategnutom i kad za to nema baš nikakve potrebe.


Foto Marko Prpic/PIXSELL


Kako smo mogli vidjeti prigodom nedavnog Šaškinovog potpisivanja ugovora s Inom, konkretno s predsjednikom njezine Uprave Peterom Rataticsom kad je ta naftna kompanija dobila satus zlatnog sponzora, kao da je WRC-om Croatia u pripremi trećeg izdanja konačno sve sjelo na svoje mjesto. Na žalost svega nekoliko dana kasnije pokazalo se da – nije, da je Šaškin, koliko god bio osoba koja se nikad ne miri s porazom, ovog puta dobio možda i najtežu prepreku. Smrt kolege. Emocija je to s kojom se jako, jako teško nositi, još teže protiv nje se boriti. Istina, u pripremnoj fazi nije ga razumjela politika što zna imati itekako pogubne posljedice. Boljelo ga je to tim više jer nije ga politika htjela na njegovom domaćem, ili dominantno-proširenom domaćem teritoriju. Tamo gdje je mislio kako će dovođenje WRC-a u predsezoni dočekati s aklamacijama. A nisu i sve je je zajedno djelovalo kao nemoguća misija. Ipak, u skoro izgubljenoj situaciji dogodio se preokret! I ne samo da je Hrvatska zbog odustajanja, uzrokovanog pandemijom koronavirusa, jedne od svojih prethodnica dobila na pet godina WRC, Šaškinu su se tom prigodom otvorila i vrata nekih politika o kojima u inicijalnoj pripremi WRC Croatie kao o svojim saveznicima nije ni sanjao. Srušio je Šaškin u prve dvije sezone more organizacijskih prepreka, pa čak i onih meteoroloških koje su od Platka učinile kišno-magleni kaos s odbacivanjem drugog brzinca, struka je reagirala na najbolji način i aklamacijom nagradila sve ono što su Šaškin i njegov tim uložili u organizaciju natjecanja.


Ceremonijalni start oduvijek u Zagrebu / Foto PIXSELL


Inovacije


 


FIA Program akreditacije okoliša, sustav mjerenja i poboljšanja ekološke učinkovitosti u sektoru motosporta i mobilnosti, sa svojim jasnim i dosljednim modelom upravljanja okolišem u motosportu i mobilnosti organizatorima WRC Croatia Rallyja 2022. dodijelio je za njihovu iznimnu predanost očuvanju i zaštiti prirodnih resursa te poticanju sklada između zajednica i okoliša FIA certifikat za zaštitu okoliša s 3 zvjezdice! Potvrdio je to i Energetski institut »Hrvoje Požar« iz Zagreba s ciljem utvrđivanja izračuna ugljičnog otiska te definiranja ciljeva i mjera za njegovo smanjenje.


– Izuzetno smo ponosni na činjenicu da nas je krovna svjetska automobilistička organizacija FIA prepoznala i dodijelila nam ovo veliko priznanje. Svjesni smo svoje odgovornosti i upravo iz tog razloga iz godine u godinu ulažemo velike napore kako bismo smanjili utjecaj na okoliš poštujući najviše svjetske standarde. Ova ocjena je potvrda da se naš trud isplatio te ćemo na tragu toga nastaviti ulagati napore kako bismo opravdali dobiveno povjerenje, izjavio je nakon toga Šaškin.


Ponos je dakako rastao i nakon što je stručna studija »Socio-ekonomski utjecaji WRC Rally Croatia 2022 na prostor Središnje Hrvatske« koju je izradio Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu pokazala da je WRC Croatia Rally lani hrvatskom turizmu donio više od 105 milijuna eura. I brojka od od 310 tisuća gledatelja koji su pratili brzinske ispite na hrvatskim cestama, kako je utvrdila ista studija također djeluje – frapantno!


Prvi dan WRC Croatia Rally 2021, godine / Foto PIXSELL


 


Milijuni eura


 


Iako će se svi poklonici automobilizma iz Primorsko-goranske i Istarske županije koje se s razlogom drži najoktanskijima u državi odbiti svaku pomisao kako netko drugi osim njih može najbolje organizirati neko automobilističko natjecanje, mora se priznati kako su županije sa sjeverozapada Hrvatske s najvišim ocjenama položile WRC ispite. I one su dobro pozicionirane kad je u pitanju priljev gledatelja iz okolnih država. K tome s postavljanjem jednodnevne ulaznice na 10 eura jasno je kako se išlo na ruku standardu hrvatskih gledatelja, te na još veći posjet, svakako i na još daleko veće zarade od inozemnih gostiju. Istina, i cijena organizacije natjecanja mjeri se u milijunima eura, no zarade su u – desecima miijuna. I da, okuražio se baš na tom zagrebačkom druženju s Inom, pomalo sramežljivo Šaškin najaviti kako se može Hrvatska nadati i novoj »WRC petoljetki«, postati na taj način stalnom pozornicom Svjetskog rally prvenstva! Pojaviti se kao »pandemijska zamjena«, a doći u situaciju da kod tebe prvenstvo stane najmanje deset godina – pa nije li to uistinu jedno od najvećih postignuća u organizaciji sportskih priredbi koje je Hrvatska ikad dosegnula?! I na kraju, kad se sve optimalno posložilo, kad se samo čekalo da natjecanje krene, kad je jedino još bilo nepoznato što kaže Vakula, a kaže da bi od 20. do 23. travnja vrijeme moglo biti fantastično, sunčano i konačno toplo, što je posebno razveselilo sve one koji su lani preživjeli jednu od težih vremenskih kataklizmi, dogodila se smrt. Navijačima i kolegama silno dragog Craiga Breena.


 


Trnci ponosa


 


Možeš se boriti s politikom koja te ne razumije, možeš se organizirati kako bi pobijedio pandemiju, riskirati s organizacijom iako dovoljno novca nemaš ma ni na vidiku, ali kako se boriti, kako pobijediti – tugu? Istina, ali prsti sudbine su koliko nepredvidivi, toliko i neumoljivi. Ljudi, koliko god poput Šaškina bili posebnošću oblikovani, protiv toga ne mogu, niti se na tako nešto mogu pripremiti. Koliko god bilo tragično odgovor je samo jedan – sudbina. I valja stoga vjerovati. Da ima ljudi koji ma koliko teške prepreke morali svladati, ipak dođu do cilja.


Daniele, glavu gore, i baš iz poštovanja prema Craigu i njegovim najmilijima, baš zbog njega krenimo na WRC. Svatko do svojih brzinaca, na natjecanje na kojem će nas kao malo na kojem sličnom sa svakim prolaskom Craigovih kolega prolaziti trnci ponosa. Što smo ga znali, što smo uživali u njegovim nastupima, divili se njegovoj hrabrosti.