Foto S. Drechsler
Istovremeno, dok se cijena jednog kilovata približava cijeni litre benzina postavlja se pitanje isplativosti punjenja na javnim punionicama odnosno putovanja van mjesta boravišta s električnim vozilom.
povezane vijesti
Prijašnja cijena 5 kn/kWh odnosno 0,66 eura više nije tako niti skupa jer je cijena jednog kWh električne energije na javnim punionicama u Hrvatskoj skočila na čak 8,59 kuna, odnosno 1,14 eura. Cijena se odnosi na brzo punjenje snagom do 150 kW, ali je i na punionicama koje nude snagu od 50 kW cijena identična, piše revija HAK.
Ipak, i dalje se na nekim lokacijama može pronaći povoljnija cijena punjenja od 0,31 eura odnosno 2,44 kune, također za 50 kW DC punjenje. Napominjemo kako se visoke cijene od 1,14 eura ne odnose na punjače na autocestama na kojima bi cijena mogla biti viša nego u naseljenim mjestima. Po toj smo cijeni punili električni automobil u centru Slavonskog Broda. Na nekim se lokacijama u gradu Zagrebu jedan kW naplaćuje 0,53 eura odnosno 4,00 kune (za AC 22 kW punjenje). Vozeći se posljednjih dana po hrvatskim prometnicama i gradovima pronašli smo DC 50 kW punjenje preko CCS punjača za 0,44 eura po kWh odnosno 3,32 kn. Isto toliko je na jednom punjaču koštao kilovat preko CHAdeMo punjača.
Izuzetno je bitno provjeriti cijenu punjenje preko nekoliko različitih mobilnih aplikacija (ako rade, odnosno ako su funkcionalne). Vlasnici električnih vozila imaju na svojim pametnim telefonima najmanje pet ili šest aplikacija te nekada korištenje aplikacije davatelja usluge ne jamči da ćete proći jeftinije. Postoje aplikacije poput Plugsurfing uz koje možete puniti vozilo na različitim punionicama.
Istovremeno, dok se cijena jednog kilovata približava cijeni litre benzina postavlja se pitanje isplativosti punjenja na javnim punionicama odnosno putovanja van mjesta boravišta s električnim vozilom. Uzmemo li u obzir prosječnu potrošnju od 15 kWh struje i 7 litara kod termičkih motora dolazimo do sljedećih rezultata.
Vožnja dionice od 100 kilometara na benzin će vas koštati 9,31 eura odnosno 70,15 kuna, na dizel 10,29 eura odnosno 77,53 kuna. Napunite li bateriju kod kuće, uz cijenu noćne tarife od oko 0,08 eura (oko 0,60 kn) po kWh, prijeđenih 100 kilometara koštat će samo 9 kuna odnosno 1,19 eura. Punjenje na javnom punjaču s cijenom kilovata od 4 kune (0,53 eura) u konačnici će koštati 60 kn (7,96 eura). Dopadne li vas punjač s cijenom od 8,59 kn (1,14 eura) u tom ćete slučaju za 100 prijeđenih kilometara platiti 128,85 kn (17,10 eura).
Treba napomenuti kako većina vlasnika električnih vozila bateriju puni kod kuće ili na poslu te punjenje na javnim punjačima koristi samo kao rijetku alternativu, što se već neko vrijeme može vidjeti po cijeloj Hrvatskoj – punionice su prazne i zasigurno trenutna situacija s cijenama punjenja ne odgovara nikome. Rješenje su pretplatnički modeli poput aplikacije Elli koja za 7,99 eura mjesečno (60,20 kuna) omogućuje punjenje po povlaštenoj cijeni kWh od 0,64 eura (na DC punjačima) odnosno 0,50 eura na AC punjačima dok je na Ionity punjačima cijena 0,79 € / kWh. Pretplata s cijenom od 14,99 eura cijene kilovat sata još više snižava. U Hrvatskoj bi HEP i drugi operatori električne energije mogli ponuditi kombiniranu pretplatu koja uključuje trošenje struje kod kuće i na javnim punjačima.
Svaki mjesec plaćamo mjesečnu naknadu za minute i gigabajte telekomunikacijskim operatorima. Provjerite koliko košta minuta razgovora ako nemate pretplatu odnosno paket pri korištenju bonova. Razmjer cijena je nevjerojatan. Recimo, za tarifu od 60 kuna ćete dobiti 3000 minuta mjesečno, ali ako nemate aktiviranu tarifu tada će vas tih 3000 minuta koštati najmanje 3000 kuna.