Foto: BMW
Za početak, BMW je promijenio strategiju u odnosu na i3 koji nije izgledao kao tipični BMW. i4, ali i ostali električni modeli će biti dio njihovih klasičnih serija, neće se dizajnom razlikovati od klasičnih benzinskih modela. Ima logike u tome da BMW-ov kupac ima osjećaj da ne kupuje drugi auto, da je to isti onaj dobri stari BMW
povezane vijesti
Kada je u ožujku BMW predstavio i4, svoj prvi isključivo električni sedan s četvora vrata, odnosno »gran coupe« kako ga tituliraju, jedno od glavnih pitanja koje se nametalo i nameće se i dalje je može li bavarski automobilski div ovim automobilom dokinuti dominaciju Tesle, odnosno prestići po popularnosti njihov Model 3.
Za konačni odgovor morat ćemo pričekati kraj ove godine kad i4 stigne u auto salone, ali sad kad su na raspolaganju gotovo svi detalji o električnoj uzdanici BMW-a, lakše je upustiti se u analizu i predviđanje kako će sljedeće godine izgledati karta srednje i gornje srednje klase električnih osobnih automobila.
Treba reći na početku da i4 nije samo još jedan od modela u nizu. Iako to iz BMW-a nigdje ne ističu, i4 je za njih beskrajno važan proizvod. Podjednako u psihološkom i komercijalnom smislu, riječ je o mogućoj prijelomnici za tvrtku u nepredvidljivom tranzicijskom procesu iz duge ere motora s unutarnjim sagorijevanjem prema »elektrifikaciji« u koji su važni i tradicionalni proizvođači jednostavno gurnuti mimo vlastite volje. U tom smislu, Tesla ima veliku početnu prednost jer je sama tvrtka stvarana oko koncepta koji počiva isključivo na pogonu na električnu energiju i činjenica je da je Musk sa svojim automobilima zapravo dugo vremena bio gotovo pa monopolist na tržištu. Njihov prvi automobil Roadster na tržištu je bio 2008. dok je BMW svoju »i« diviziju za razvoj novih tehnologija pogona oformio tek 2011. i otad prilično sramežljivo djelovao prema tržištu i predstavljanju električnih modela.
BMW-ov prvi serijski električni model i3 na tržište je izbačen 2013. godine. S obzirom da je riječ o »B segmentu«, dakle malom automobilu, i3 je više bio demonstracija mogućnosti negoli uspješan proizvod. Naime, u posljednjih osam godina proizvodnje prodano je oko 200 tisuća primjeraka. Za usporedbu, u toj je klasi u Europi najprodavaniji električni automobil Renaul Zoe samo prošle godine prodan u sto tisuća primjeraka. Drugi najprodavaniji električni automobil u Europi 2020. je upravo Tesla Model 3 s oko 88 tisuća prodanih primjeraka, iako je riječ o bitno skupljem automobilu. U četiri godine otkad se Model 3 proizvodi u svijetu ga je kupilo 800 tisuća ljudi što ga i dalje čini najprodavanijim električnim modelom ikad.
Uglavnom, ako i4 prođe kao i3, BMW-ova električna budućnost neće izgledati ružičasto. Pa, što je BMW učinio da tako ne bude i da i4 bude stvarna prijetnja i dostojna konkurencija Teslinom Modelu 3? Za početak, BMW je promijenio strategiju u odnosu na i3 koji nije izgledao kao tipični BMW. i4, ali i ostali električni modeli će biti dio njihovih klasičnih serija, neće se dizajnom razlikovati od klasičnih benzinskih modela. To je sasvim različit pristup od Mercedesa, recimo, čiji električni EQS i EQE modeli će se razlikovati od tradicionalne E i S klase. Ostaje da se vidi je li to ispravan put, ali ima logike u tome da BMW-ov kupac ima osjećaj da ne kupuje drugi auto, da je to isti onaj dobri stari BMW, samo pogonjen na alternativni način.
Kad smo kod osjećaja, i4 izgleda kao punokrvni BMW, jedina je kontraverzna stvar oko koje se kod publike već lome koplja je prednja maska s velikim »bubrezima«, kao usamljeni retro moment na karoseriji. No to ne mijenja opći dojam, i4 izgleda vrlo atraktivno, prilično sportski i »opasno« u dobrom smislu te riječi. Iako se o ukusima ne raspravlja, u ovoj priči nije zgorega spomenuti da Tesla Model 3 pored i4 izgleda kao obični, da ne kažemo bezlični automobil.
I na kraju, cijena, možda najvažniji podatak koji još nije službeno objavljen, ali postoji već prilično indicija oko koje bi se brojke mogla vrtjeti. Procjene dobro informiranih insajdera dostupne na internetu su ujednačene, opći je konsenzus da će početna cijena biti negdje u rangu Teslinog modela 3 čija se cijena u Europi kreće od 44 do 60 tisuća eura za najjači Performance model. I po tom podatku se vidi koliko je BMW-u stalo da i4 postane važni faktor na tržištu.
Kad se kupuje BMW, ne plaća se samo lim, već ime, tradicija i nešto prestiža, no sad kad se zauzimaju pozicije nove duge automobilske budućnosti, bilo kakvo bahaćenje s cijenama moglo bi biti pucanje u vlastitu nogu. Odluka da se ide na cifru koja će biti konkurentna Tesli u tom je smislu racionalna i jedina ispravna.
Za kraj, vratimo se još jednom na usporedbu vizualnog dojma s početka teksta: Da se nađete u zamišljenom salonu ispred Tesle Modela 3 i BMW-a i4, znate da su po performansama al pari i da nad oba automobila visi ista cijena, koji biste izabrali? S tom slikom u glavi nismo spremni decidirano predviđati da će i4 pomesti Teslu koja je odavno sinonim za električni auto, ali da BMW s autom ima ozbiljnih šansi, u to smo gotovo sigurni. I kao i svi ljubitelji automobila jedva čekamo da se i4 krajem godine pojavi na cestama širom svijeta kako je i najavljeno.