
iStock
Sa zabranom koja će stupiti na snagu 2029. najviše će izgubiti tri japanske tvrtke, Toray Industries, Teijin i Mitsubishi Chemical - one zajedno drže 54% svjetskog tržišta karbonskih vlakana
povezane vijesti
Europski parlament, koji je odgovoran za zakone EU, nedavno je završio nacrt revizije Direktive o vozilima na kraju životnog vijeka (ELV) koja regulira rastavljanje i recikliranje vozila te ih želi učiniti ekološki prihvatljivijima. U njoj su karbonska vlakna, po prvi put u svijetu, klasificirana kao štetni materijal koji će za nekoliko godina biti materijal zabranjen za korištenje u proizvodnji, piše Revija HAK.
Karbonska vlakna se intenzivno koriste u zrakoplovstvu, kao i u mnogim drugim industrijama, poput proizvodnje vjetroturbina i automobila jer su jača od čelika i lakša od aluminija. Zašto EU smatra taj materijal opasnim? Kada se karbonska vlakna, koja su vezana smolom, odbace, mogu dospjeti u zrak, uzrokujući kratke spojeve u strojevima i zdravstvene probleme kod ljudi, kada dođu u kontakt s kožom i sluznicom.
Kako ističe Nikkei Asia, sa zabranom će najviše izgubiti tri japanske tvrtke, Toray Industries, Teijin i Mitsubishi Chemical, koje zajedno drže 54% svjetskog tržišta karbonskih vlakana. Za Toray Industries, nakon zrakoplova i vjetroturbina, automobili su treći najveći segment poslovanja. Štoviše, 50% toga je u Europi.
Karbonska vlakna su skupa pa ih uglavnom ugrađuju u premium i sportske automobile, supersportaši uglavnom imaju cijele monokok šasije izrađene od karbonskih vlakana. Tako dobavju na čvrstoći i smanjuju masu. Zabrana bi trebala stupiti na snagu 2029. godine.