Foto Reuters
Kupci relativno lako procjenjuju vrijednost rabljenih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem. A električnih?
povezane vijesti
Rabljena električna vozila nova su pojava na tržištu i kupci pokušavaju dokučiti formulu za izračun njihove vrijednosti. Ključna su nepoznanica baterije i startupi nude pomoć u ocjeni njihovih performansi.
Kupci relativno lako procjenjuju vrijednost rabljenih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem, oslanjajući se kilometražu i ‘starost’.
Te im karakteristike im neće puno pomoći u procjeni rabljenih električnih vozila, čija vrijednost uvelike ovisi o bateriji i njezinom punjenju.
Situacija se mijenja
Mjerenje performansi baterije donedavno je bilo ‘nemoguća misija’ i kočilo je prodaju rabljenih električnih vozila. Situacija se polako mijenja zahvaljujući skupini kompanija koje su uočile priliku i ponudile testove. Neki će korisniku oduzeti tek nekoliko minuta.
Britanski startup Altelium razvio je test i osmislio certifikate za baterije koje ove godine planira ponuditi u više od 7.000 autosalona u SAD-u i više od 5.000 u matičnoj Britaniji.
“Ako tržište rabljenih automobila ne funkcionira kako treba, neće funkcionirati ni tržište novih automobila i nećemo prijeći na električnu energiju”, ističe voditelj poslovnog razvoja u Alteliumu Alex Johns.
Baterija obično čini oko 40 posto cijene novog automobila i važno je kako se s njom postupa. Brže će ‘oslabiti’ ako se često brzo puni odnosno ako se puni iako njezin kapacitet nije ni do pola iskorišten, kao i kada se dugo ne koristi.
Austrijski startup Aviloo razvio je test za autosalone i vozače i utvrdio da nakon 100 tisuća prijeđenih kilometara stanje baterije može varirati do 30 posto.
Loša praksa vozača može značajno smanjiti kapacitet baterije i sniziti cijenu rabljenog vozila i za nekoliko tisuća eura, ističe izvršni direktor Avilooa Marcus Berger.
Važna je samo baterija
“Kod električnog vozila, kilometraža i starost ništa vam ne znače, važna je samo baterija”, tvrdi Berger.
Proizvođači automobila često navode “pretjerano ružičaste” podatke o razmaku između punjenja, upozoravaju kritičari, što znači da su neovisni testovi iznimno važni.
Problemi se već očituju u prodaji, koja je u rujnu u SAD-u pala za 32 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje, prema startupu specijaliziranom za performanse baterija Recurrent. Usporedbe radi, prodaja rabljenih automobila na fosilna goriva pala je samo sedam posto.
Na britanskom tržištu rabljena električna vozila pojeftinila su u kolovozu za 23 posto dok su rabljena vozila s pogonom na fosilna goriva poskupjela najmanje četiri posto, budući da potrošače brinu baterije, navodi tvrtka AutoTrader.