Auto egzotika

Kao i mnogim drugim stvarima, po pitanju automobila Rusija u odnosu na Europu živi u paralelnom svemiru

T.I.

Foto: Lada

Foto: Lada

Lada i dalje drži najveći dio tržišnog kolača, slijede Kinezi čija imena malo znače ljubiteljima automobila u ovim krajevima, Haval, Chery, Changan, Omoda, Belgee i Jaecoo



Vojna agresija Rusije na Ukrajinu ne jenjava, no čini se, bar što se tržišta automobila tiče, da život u toj fizički velikoj zemlji ide dalje. U prvih par mjeseci rata rusko se tržište automobila sunovratilo, tako je u lipnju 2022. prodano tek 27,761 vozilo što je čak 82 posto manje nego u isto vrijeme godinu prije kad su Rusi kupili 126.792 novih vozila.  No, brojke se polako vraćaju na one prijeratne.


Dodatno je stvar zakompliciralo unisono povlačenje svih velikih svjetskih proizvođača iz (zapadnih) država u okviru sankcija. No, kako kaže stara poslovica, dok jednom ne smrkne, drugom ne svane. Svanulo je prije svega domaćem najvećem proizvođaču osobnih automobila Lada jer je naglo ostao bez superiorne konkurencije, bez obzira na drastično smanjenje potražnje i činjenicu da su i prije rata jeftini modeli Lade bili najčešći izbor Rusa. S vremenom, uvozne „rupe“ popunili su brendovi iz država čije vlasti ne vide ništa loše ni nelegitimno u pokušaju invazije Rusije na drugu suverenu državu. Prije svega Kinezi.


I dok su prijeratnu top 10 ljestvicu najprodavanijih okupirali redom Hyundai, KIA, Renault, Volkswagen, Škoda, Toyota i Nissan, sad vladaju neka druga imena.




Po ljestvici prodaje, tri godine kasnije, u lipnju 2024. Lada i dalje drži najveći dio tržišnog kolača s 27,5 posto, slijede Kinezi čija imena malo znače ljubiteljima automobila u ovim krajevima, Haval i Chery. Za četvrti Geely smo čuli više po tome što danas posjeduju europske legendarne brendove Lotus i Volvo, pa onda Smart i Polestar, te kultnu motociklističku talijansku tvrtku Benelli, negoli po njihovim modelima.


Slijede nama egzotične državne kineske tvrtke Changan i Omoda (kao podbrand spomenute tvrtke Chery). Među deset ugurao se i brend zapadnog imena Belgee, no riječ je akronimu s istoka, spojenom od pojmova Belarus i Geely. Ovdje je riječ o svježoj suradnji bjeloruske države i privatnog kineskog proizvođača. Listu od prvih deset najprodavanijih automobila u lipnju u Rusiji zatvara Jaecoo, još jedna tvrtka kćer kineske tvrtke Chery pod državnom kontrolom. Najprodavaniji model u Rusiji u bila je Ladina Granta, automobil koji neobično sliči prvoj generaciji Dacije Sandero.


Foto: Belgee X50

I dok su imena nama egzotična, dizajn i performanse nisu. Pogled na neke od tih automobila koji sada vladaju ruskim tržištem otkriva uniformiranost globalne auto industrije. To nisu modeli koje bi lako izdvojili iz prosjeka, oni prije gotovo u potpunosti slijede svjetske trendove u vrijeme kad je na cesti sve teže razlikovati brendove automobila.


Foto: Haval Jolion

Kao što je već i spomenuto, i u ratnom stanju život ide dalje, pa to vrijedi i za Rusiju. U lipnju ove godine Rusi su kupili sveukupno 124,294 nova vozila što je zapravo povratak na prijeratne razine.