DOjmljivo iskustvo

Kako je biti suvozač automobilističkim asevima? Provjerili smo to na grobničkoj pisti

Marinko Glavan

Uz track day, automobilisti Šebalj i Prodan provezli su novinare i niz poznatih lica te ih redom impresionirali



Ljubitelji automobilizma i svi koji su željeli isprobati performanse svojih limenih ljubimaca, kao i vlastite vozačke sposobnosti imali su priliku to učiniti na »Track & Fun powered by INA Class plus« okupljanju koje je na Automotodromu organizirala nacionalna naftna kompanija. Jedini preduvjet za sudjelovanje na ovom događaju bilo je točenje goriva na nekoj od Ininih benzinskih crpki, uz poštivanje pravila ponašanja na stazi koja su sudionicima prije izlaska na vrući asfalt objasnili iskusni instruktori.


Prema viđenom, okupilo se više desetaka automobilskih entuzijasta, s cestovnim jurilicama brojnih proizvođača, svih veličina i snaga, od Fiata 500 Abarth, do velikih sportskih limuzina, poput BMW-a M5 ili AMG-ovih verzija Mercedesovih automobila. Njihovi su vozači imali jedinstvenu priliku dati gas na jedinoj pravoj trkaćoj stazi u Hrvatskoj, što su zdušno i činili, jureći grobničkom stazom, koliko je tko mogao i znao.


Pored ovog događanja organiziran je i »INA driving experience« – vožnja stazom na suvozačkom mjestu, u pravim trkaćim automobilima kojima su upravljali Juraj Šebalj, trenutno najtrofejniji hrvatski rally vozač i Viliam Prodan, mladi automobilistički as iz Buzeta, inače Inini ambasadori. Na suvozačkom sjedalu našla su se brojna poznata i manje poznata lica, među kojima i proslavljena atletičarka Sara Kolak. A kako izgleda vožnja u pravom trkaćem automobilu kojim upravlja automobilski as, isprobali smo i sami, u trkaćoj verziji Renaulta Clio kojim je upravljao Juraj Šebalj. Prije polaska, ekipa u boksu objasnila nam je ukratko što nas čeka, navukli smo zaštitnu kacigu i nakon malo gimnasticiranja između rešetki zaštitnog kaveza uspjeli se smjestiti u školjkasto sjedalo. Slijedi vezivanje sigurnosnog pojasa u pet točaka, što naravno nismo znali učiniti sami pa je u pomoć priskočila ponovno ekipa iz boksa. Pojasi se stežu toliko snažno da nismo sigurni možemo li uopće disati, ali objašnjavaju nam da to mora biti tako. Polako krećemo iz boksa, a vozač putem mikrofona i slušalica daje kratke upute.





– Prvi krug je zagrijavanje. Moramo zagrijati gume, a onda slijede dva prava kruga, kaže Šebalj, a u međuvremenu smo već na stazi.
Iako je riječ o zagrijavanju, nama se od samog starta vožnja čini brza, u zavoijima i prebrza. Unatoč tome, Šebalj u zavojima vrti volan lijevo desno, ne bi li se gume čim prije zagrijale.


– Ok, kad krenemo, ako ti bude loše, reci, ako te bude strah, isto reci pa ćemo usporiti, objašnjava dok se već grčevito držimo desnom rukom za okvir zaštitnog kaveza, a nogama »kočimo« pred svakim zavojem. Primjećuje to i vozač.


– Samo se opusti, tu su sjedalo i pojasevi da te drže, ne moraš se držati i rukama, kaže uz smijeh. Ok, prihvaćamo savjet i dolazimo do kraja prvog kruga.


A onda je krenula prava jurnjava. Ako su se prolasci zavojima u prvom krugu činili prebrzi, u drugom i trećem su bili takvi da je običnom vozaču, amateru, teško povjerovati da se zavoj može proći tom brzinom i tako precizno. Startno-ciljnu ravnicu prolazimo brzinom većom od 200 kilometara na sat. Svaki novi zavoj nova navala adrenalina, smijeh (od panike i nevjerice), ali dobro, želudac je još na mjestu. I sve to uz promet drugih automobila na stazi koje je, bez obzira što je riječ o cestovnim »zvijerima« od kojih neke imaju i po više od 400 konjskih snaga, Šebalj pretjecao kao da stoje.



– Ovo je trkaći auto i bez obzira što ima manje snage od većine ovih cestovnih auta na stazi, ima drugačije podešen mjenjač i sve ostalo, tako da ga je moguće voziti puno brže, objašnjava Šebalj.


– Dobro, a bit će nešto i u znanju i iskustvu, dodajemo.


Prolazimo i treći krug, opet pretječemo sve živo na stazi i slijedi povratak u boks. Cijela vožnja trajala je zapravo niti pet minuta, ali činilo se kao da traje barem tri puta duže. Opet malo gimnastike, za izlazak, zahvaljujemo vozaču na jedinstvenom iskustvu vožnje, a on već u vozilo prima novog suvozača i kreće natrag na stazu. Zaista doživljaj za pamćenje koji će, vjerujemo, ostati u sjećanju svih suvozača koji su sjeli u auto sa Šebaljem ili Prodanom na Grobniku, u sklopu Ina driving experinecea. Inače, oba događaja organizirana su kao dio Inine kontinuirane podrške automobilskom sportu i sportu općenito. Ina već dugi niz godina podržava najdugovječnije domaće rally natjecanje – Ina Delta Rally, a ove je godine bila i uz utrku svjetskog prvenstva – WRC Croatia 2021., ističe Tamara Karagity, direktorica korporativnih komunikacija i marketinga.