Dolaze najveći asovi

Hrvatska na automobilističkoj karti svijeta. Donosimo sve detalje ovogodišnjeg WRC Croatia

Edi Prodan

Igor Kralj/PIXSELL

Igor Kralj/PIXSELL

Četvrto izdanje WRC Croatia rallya, jednog od 13 svjetskih relija u FIA kalendaru, uz neznatno izmijenjeni koncept brzinaca, servisnog parka izvan Zagreba i regruping na riječkom Korzu



Reliju tepaju, a istinski to i jest, kralj oktanskog sporta na četiri kotača. Automobilizam je u pitanju. Doživljavali smo na ovim našim prostorima do sada brojne priredbe te prestižne discipline, ali san svakog pregaoca autosporta, svakog ljubitelja brzina i ovisnika o oktanima je pratiti, doživjeti, saživjeti se s WRC-om. Vrhunski je to sportski događaj što donosi simbiozu visoke tehnologije i vještine vozača. O konačnom rezultatu odlučuje svaka desetinka utrošena na posebnim brzinskim ispitima, dramatična utrka sa strojem i »štopericom« koja od vozača i njegova suvozača zahtijeva maksimalnu koncentraciju i preciznost. I kad se pod jedno stavi brzina, tehnologija, servisni tim, pouzdanost vodećih svjetskih proizvođača automobila i povjerenje i umješnost najboljih svjetskih vozača i suvozača, stiže se do konačnog uspjeha.


Do pobjedničkog postolja. Do pobjede.


Ideju su, s odmakom vremena imali mnogi. Željeli ostvariti jednog dana. Sadašnji ostvarivi koncept dovođenja World rally Championshipa (WRC) u Hrvatsku konkretnije je začet 2013. godine, prigodom realizacije tadašnjeg Croatia rallya u Istri bodovanog za Europsko prvenstvo. Ipak, protekle su još godine i godine da bi 2021. godine san bio i ostvaren. Bio je to period koji će generacija pamtiti kao pandemijski, pa je i u svemu tome »mrvica« zasluge da Hrvatska upravo tada bude upisana u kalendar FIA Međunarodne automobilističke federacije u rubrici WRC – Svjetsko prvenstvo u reliju.


Foto Mateo Levak




No, pomogla je i tada izravna naklonost čelnog čovjeka FIA Jeana Todta. Bila je to i godina podsjećanja na 115. godišnjicu osnivanja Prvog hrvatskog automobilnog kluba, prethodnika Hrvatskog auto i karting saveza. Organizacijski projekt od prvog dana potpisuju porečki Autoklub D.T. Motorsport i zagrebački CRO Dakar Team, uz tehničkog izvoditelja zagrebački AK Delta Sport. Premijerno izdanje hrvatskog WRC projekta, sa startom i ciljem u Zagrebu, obilježio je nastup 56 od 68 prijavljenih posada iz 26 zemalja, kroz tri županije, itinererom dugim 1.279,87 km s 20 brzinskih ispita na deset lokacija ukupne duljine 300,32 km. Svoju 51.pobjedu u WRC-u na prvom našem reliju ostvario je tada sedmerostruki svjetski prvak Francuz Sebastien Ogier uz suvozača Juliena Ingrassia u Toyoti Yaris WRC.


Bliski susret s policijom


Toj je pobjedi prethodilo niz događanja po kojima se prva godina u WRC-u i pamti. Ogier je imao nesmotreni »bliski« susret s policijom u prometu zagrebačkim avenijama, potom i nepoštivanje vertikalne svjetlosne signalizacije, da bi u ciljni rezultat u Kumrovcu ušao s minimalnom prednošću samo šest desetinki sekunde, što je bilo treće najmanje vrijeme pobjedničke prednosti u rezultatima WRC-a do tada. Pehist za drugu poziciju bio je Velšanin Elfyn Evans uz suvozača Scotta Martina iz Teama Toyote zahvaljujući skupo plaćenoj pogrešci samo 300 metara pred zadnjim ciljem. Treći na postolju bili su Belgijanci Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC). Među sudionicima šest hrvatskih posada s najboljim plasmanom, 41.ukupno, nastup su obilježili Mateo Butorac i Marko Stiperski (Peugeot 208 Rally4).


Luka Stanzl/PIXSELL


Drugo izdanje 2022.godine itinererom je produljeno na 1.648,13 km i kroz 20 brzinaca duljine 291,84 km, uključivo i prostore dviju novih županija, objedinilo je nastup 63 posade iz 26 zemalja. S osam dobivenih brzinaca, ali u krajnje neizvjesnoj borbi do posljednjeg mjerenja pobjedu odnosi finski tandem mladog lava Kalle Rovanperä-Jonnë Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1). Kako je kazao, na posljednjem BI Kumrovec je riskirao i pobijedio za 4,3 sekunde.Drugi su bili Ott Tänak-Martin Järveoja (Estonija, Hyundai i20 N Rally1), a treći Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe (Belgija, Hyundai i20 N Rally1). Do najboljih vremena po brzincima stizali su još Lappi (4), Neuville (3), te Tänak i Evans (2). Jedan je brzinac na Platku, zbog izuzetno guste magle i nemogućih uvjeta odvijanja natjecanja otkazan, a među sedam hrvatskih posada najbolji 36. ukupno veteran Niko Pulić sa suvozačicom Aleksandrom Kovačić u Škodi Fabiji R5.


Tisuće ljubitelja


Uoči trećeg izdanja, na jednom timskom testiranju poginuo je Irac Craig Breen iz Hyundai Teama, pa je i ozračje cjelokupnog izdanja hrvatskog WRC-a bilo neobično i tužno. Svjetske asove, poslije pandemijskih godina i već uspostavljenog ritma pristizanja svjetskih asova uz brzince i na mjestima okupljanja došlo je promatrati stotine tisuća ljubitelja relija. Na startu 54 posade iz 23 zemlje uz još jedan novi brzinac u Gorskom kotaru (Ravna Gora) bili su pravi izazov, uz novost hibridnog pogona WRC1 klase. Treća godina treći pobjednik, ali isti tim – Toyota. Nakon 18 mjeseci pobjedničkog posta konačno je u Hrvatskoj na najvišem postolju Elfyn Evans i Scott Martin, poslije 1.649,68 km itinerera i 301,26 km na 20 brzinaca s 27 sekundi prednosti ispred tandema Ott Tänak-Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 Hybrid), te 58,6 sekundi brži od Finaca Esapekka Lappi-Janne Ferma (Hyundai i20 n Rally1 Hybrid). Usprkos sedam najboljih vremena na brzincima, ali i pehom s gumama, legendarni Sebastien Ogier tek peti, a do najboljih vremena još su stizali Rovanperä (6), Neuville (3), Tänak (2), te po jedan Lappi i Evans. Osam je hrvatskih posada, a najbolja je čak 29. ukupnog poretka Tomas Hrvatin-Đani Simčić (Renault Clio Rally4).


Ilustracija


Ceremonijalni start 18. travnja u večernjim satima ustaljeno kreće pored Nacionalne i sveučilišne knjižnice i znanih zagrebačkih fontana, dok će jutarnji termini biti rezervirani za Shakedown Okić, posljednju probu trkaćih bolida uoči ogleda na deset destinacija kroz pet županija (Zagrebačka, Karlovačka, Primorsko-goranska, Krapinsko-zagorska i Varaždinska) i Grad Zagreb, itinererom duljine 1401,93 km, od čega 283,28 km otpada na 20 brzinskih ispita. U usporedbi s duljinama godinu ranije, itinerer je kraći čak 250 km, a brzinci neznatih dvadesetak.


Prvi natjecateljski dan 19.travnja po dva puta voze se brzinci Krašić-Sošice, Jaškovo-Mali Modruš Potok, Ravna Gora-Skrad i Platak. S Platka, sredinom dana, sudionici WRC-a stižu u centar Rijeke, na pješačku zonu Korzo, trenutno, a zasigurno i kroz desetak dana opasanu velikim gradilištem okolnim prometnicama.


Odbrojavaju se dani, uskoro i sati. Poznata je i lista prijava na kojoj se našlo 68 posada, među kojima osam onih iz »Top super star«, čak 20 u izuzetno konkurentnoj i neizvjesnoj skupini WRC2, te 18 u JWRC-a, juniorskoj konkurenciji nadolazećih asova. U ravnopravnu borbu s vremenom i svim nedaćama upušta se i sedam hrvatskih posada, neki već s iskustvom na svjetskim stazama, pa barem i onom domaćom, ali neki u svom premijernom izdanju nastupa na jednom WRC natjecanju. Spektakl oktanske kraljice sportova ponovo je zagarantiran na hrvatskim cestama koje slove titulom »stotinu nijansi asfalta«. Sve u svemu, vrijedi rezervitati travanjski termin, od 18. do 21., za najznačajniji hrvatski automobilistički događaj svjetskih razmjera Razglednica je to koju šaljemo u svijet o svoj ljepoti Hrvatske.