Grijanje na bateriju

Hoćete li se smrznuti ako zaglavite u snježnoj oluji u električnom automobilu?

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Ovakva pitanja nametnula su se nakon nekoliko nedavnih snježnih oluja u SAD-u koje su uzrokovale duže zastoje prometa. Pojavila se vijest da je cesta puna električnih automobila kojima su se baterije ispraznile. Vijest je demantirana, ali pitanje je ostalo visjeti u zraku



Unatoč sveprisutnosti u medijima, električni automobili i dalje čine tek jedan posto svih vozila na cestama širom svijeta. S obzirom na tu činjenicu ima još mnogo pitanja i nedoumica mimo uobičajenih performansi i općih tehničkih podataka, u mnogim detaljima koji nailaze kroz korištenje u praksi. Jedno od njih je što će se dogoditi ako s električnim automobilom zaglavite na cesti zahvaćeno snježnom olujom i na hladnoći morate više sati ostati u automobilu. Hoćete li se u električnom autu smrznuti ili možete biti sigurni da će vam biti toplo dok oluja ne popusti i cesta u nekoj nedođiji se ne očisti od snijega.


S automobilima na unutarnje izgaranje znamo na čemu smo. Prosječni automobil upaljenim grijanjem/klimom u leru ne bi trebao trošiti više od litre goriva na sat, tako da se recimo u Golfu koji ima rezervoar od 50 litara ne morate bojati smrzavanja puna dva dana.


Što je s električnim automobilima? Može li njihova baterija osigurati dovoljno energije za grijanje auta dovoljno dugo ako zaglavite na cesti u zimskim uvjetima?




Ovakva pitanja nametnula su se nakon nekoliko nedavnih snježnih oluja u SAD-u koje su uzrokovale duže zastoje prometa. Pojavila se vijest da je cesta puna električnih automobila kojima su se baterije ispraznile. Vijest je demantirana, ali pitanje je ostalo visjeti u zraku


Entuzijasti iz skupine Dirty Tesla koji propituju sve aspekte Teslinih vozila bacili su se na posao i napravili jednostavan eksperiment. Napunili su baterije na dva Teslina modela Y i X do 90 posto napunjenosti i upalili grijanje. Važno je spomenuti da modeli Y i X nemaju isti način grijanja, prvi koristi toplinsku pumpu a X klasično otporno grijanje. Vanjska temperatura se za vrijeme eksperimenta kretala od niskih minus 9,5 do još nižih minus 11 stupnjeva Celzija, dok je temperatura u unutrašnjosti automobila namještena na ugodnih plus 21.


Baterija u Modelu Y u mirovanju s upaljenim grijanjem nakon 12 sati  pala je s 91 posto kapaciteta na 58 posto što će reći da putnici u Tesla Y koja zaglavi u hladnoći s punom baterijom, mogu biti sigurni da se neće smrznuti bar 36 sati.


Očekivano, Model X s otpornim grijanjem koje je manje efikasno od toplinske pumpe potrošio je u 12 sati više energije na grijanje, razina napunjenosti baterije pala je s 90 posto na 47 posto što znači da bi s punom baterijom izdržao 28 sati grijanja u mirovanju.


U drugih 6 sati eksperimenta, temperatura u unutrašnjosti je smanjena s 21 na 16 stupnjeva Celzija i u tih šest sati razina baterije pala je s 58 na 48 posto napunjenosti što sugerira da bi uz tu temperaturu putnike grijala punih 60 sati.


Visina temperature u električnom automobilu je, dakle, važna stavka, kod benzinskih motora nije jer je kod njih potrošnja goriva u leru ne ovisi bitno o tome hoćete li grijanje okrenuti na 16 ili na 25 stupnjeva Celzija.


Možemo zaključiti da su električni automobili al pari s automobilima na unutarnje sagorijevanje po ovom pitanju dužine mogućnosti grijanja u mirovanju. Ovo se može činiti kao nevažni tehnički podatak za jedan automobil, ali u ekstremnim situacijama može spasiti život.


Jedini problem za električna vozila može bit njihova manja fleksibilnost punjenja. Ako benzinski automobili negdje zaglave, pa i ostanu bez goriva, gorivo se može pretočiti iz drugog vozila za nuždu, dovesti u kanistru…Kad crkne baterija na električnom automobilu jedino je rješenje vučna služba koja će ga odvući do prve postaje s električnim punjačima.