Zanimljiv zaokret

Formula E razmatra mogućnost korištenja agregata na vodik za bolide četvrte generacije

T.I.

Foto: Porsche Tag Heuer

Foto: Porsche Tag Heuer

Vode se ozbiljni razgovori o tome da se nova generacija pogonskih sklopova zasniva na vodiku. O tome će početi razgovarati s timovima i proizvođačima bolida, ali i drugim kompanijama koje bi se mogle pripomoći u ovoj tranziciji



Tijekom predsezonskog testiranja u Valenciji prošlog mjeseca, Formula E je objavila prve teaser slike svog dizajna Gen3 bolida o kojem se još uvijek malo toga zna, no poznato je da su i dalje u fokusu visoke performanse, efikasnost i održivost. Najave govore da bi novi pogonski sklop trebao omogućiti energetski najjefikasniji trkaći automobil ikada jer će najmanje 40 posto sve energije korištene tijekom utrke bolidi moći proizvesti iz sustava regenerativnog kočenja.


Treća generacija bolida službenom utrkivanju bi se trebala priključiti od devete sezone natjecanja Formule E, koja će se održati krajem 2022. i početkom 2023. godine, a timovi će prve jurilice dobiti na testiranje na proljeće. No, članovi uprave već sada gledaju korak dalje i razmišljaju o konceptima bolida četvrte generacije.


Kako je za portal Motorsport potvrdio suosnivač ovog natjecanja Alejandro Agag, vode se ozbiljni razgovori o tome da se nova generacija pogonskih sklopova zasniva na vodiku. O tome će početi razgovarati s timovima i proizvođačima bolida, ali i drugim kompanijama koje bi se mogle pripomoći u ovoj tranziciji.




– “Sve opcije su otvorene”, kaže Agag, uz napomenu da je prelazak na vodik u skladu s licencom koju je njihova serija dobila od FIA-e.


Formula E će tako razmotriti usvajanje tehnologije vodikovih gorivnih ćelija za napajanje električnih motora, a moguća su dva načina. Prvi je da vodik izgara u motoru, što je trenutno manje učinkovito, no postoje tvrtke – prije svih Toyota koja već u nekoliko modela testira motore s unutarnjim izgaranjem vodika, a s jednim čak i sudjeluje u utrkama – koji već rade na tome da se efikasnost poveća. U tom smjeru ide i trkaća serija Extreme E, u kojoj se po zahtjevnim terenima utrkuju posebno izrađena električna terenska vozila, također s vodikom kao izvorom energije. Ako se ova tranzicija dogodi, to bi mogao biti vjetar u leđa baš Toyoti kao tvrtki koja je mnogo vremena i znanja uložila u razvoj agregata na gorive ćelije vodika kod konvencionalnih automobila budućnosti. Kao što je poznato, pogon na vodik je jednako ugljično neutralan baš kao i pogon na baterije koji trenutno dominira u tranziciji s motora na unutarnje sagorijevanje ka ekološki prihvatljivijim rješenjima.


Drugi je način korištenje vodikovih gorivnih ćelija kao izvora električne energije za klasične elektromotore.


“Čim ove tehnologije budu šire rasprostranjene i primjenjive za utrkivanje, definitivno ćemo ih istražiti” – rekao je Agag.


Razvoj novih tehnologija, posebice ekološki prihvatljivih, svakako je dobrodošao, no Agag upozorava na rastuće troškove koji dolaze s većom tehničkom slobodom, iako će Formula E nametnuti ograničenje troškova proizvođača od 25 milijuna eura tijekom dvije uzastopne sezone koje stupa na snagu 1. listopada 2022. godine.


“Morate dati tu količinu slobode kako bi proizvođači mogli razvijati tehnologije i imali razlog zašto se natjecati u prvenstvu. Ali što više slobode dajete, timovi moraju potrošiti više novca, a onda nakon malo vremena ostanu bez novca i napuštaju prvenstvo. Ključna je ravnoteža“, naglasio je Agag.