Foto E. PRODAN
Nemali broj panelista istaknuo je i silne birokratske zamke kao i nerazumijevanje nadležnih struktura kako bi se brže razvio sustav snažnih punionica
povezane vijesti
Vodik ili struja, bilo je to pitanje velike panel diskusije naziva “Povratak u budućnost da ili ne” u organizaciji Automotodroma Grobnik kojeg je osmislio i realizirao voditelj projekta te član MK Kvarner Krunoslav Čovo. Na pitanje o budućnosti mobilnosti, posebno kad su automobili u pitanju pokušalo je odgovoriti čak osam panelista predvođenih dr. Sanjinom Brautom, profesorom s Tehničkog fakulteta u Rijeci. S obzirom na sveobuhvatnost teme bila je najavljena i dr. Ankica Kovač, profesorica s Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu no zbog zdravstvenih je problema otkazala dolazak u kongresnu dvoranu Automotodroma gdje se okupio i velik broj gledatelja od kojih su neki pitanjima participirali u samom panelu.
– Iako sam ovdje u dijelu panelista koji zastupaju ideju kako će se u budućnosti dominantno koristiti vodik, pa sam zbog toga iz Zagreba i doputovao u Toyoti Mirai jednom od rijetkih komercijalnih automobila na vodik, mišljenja sam da će nam zelena tranzicija koju zbog klimatskih poremećaja moramo što je brže moguće provoditi nametnuti nekoliko rješenja, odnosno budućnost će biti koliko na struju toliko i na vodik, pojasnio je svoje viđenje budućnosti Krešimir Bago, voditelj sektora novih razvojnih vizija Toyote Adria.
S njim se složila većina panelista, ali ih je nemali broj istaknuo i silne birokratske zamke kao i nerazumijevanje nadležnih struktura kako bi se brže razvio sustav snažnih punionica. Posebno je u tome precizan bio David Čović, IONITY-ev manager za Sloveniju i Hrvatsku.
Zanimljivo, vrlo stručno kao i informativno bilo je izlaganje Teute Duletić, direktorice Lürsen Centra Kvarner koja je pojasnila modalitete korištenja vodika u maritimnoj industriji.
– Doseg i cijena su varijable koje se najviše konzultiraju prigodom analize korištenja novih energenata. Teško je danas dati odgovor na pitanje vodik ili struja, ali ono što svi zajedno sa sigurnošću znamo, činjenica je da zelena tranzicija nema alternative. Do nje će se stići uz pomoć vodika i struje, a mogući uzmak fosilnih goriva mogao bi se dogoditi i državnim poticanjem pojedinih energenata, odnosno penalizacijom onih koji više zagađuju, mišljenje je Duletić.
O iskustvima s baterijama kao i električnim vozilima prisutne je informirao Petar Nevistić, direktor Renaulta unutra GA grupe.
– Danas je proizvodnja baterija još uvijek skupa, ali permanentno su na sceni istraživanja koja pokušavaju doći do učinkovitih baterija čiji će sastav činiti povoljniji materijali. Renault je u Hrvatskoj prodao najviše električnih automobila, na tržištu smo s njima dulje od desetljeća tako da sam uvjeren kako će se u kratko vrijeme, kroz nekoliko godina, značajno unaprijediti kako sustava punjenja, tako i same baterije, zaključio je Nevistić.
Iskustva iz proizvodnje električnih automobila iznio je Mislav Šramek, powertrain manager tvrtke Rimac, čiji je pak stav kako električni automobili nisu budućnost nego sadašnjost te da je njihovo širenje nezaustavljivo.
U ime domaćina zahvalili su se Igor Eškinja, predsjednik MK Kvarner i NO Automotodroma kao i Robert Žikovrić, predsjednik Uprave Automotodroma Grobnik.