Najprodavanja marka - Vokswagen / Foto E. PRODAN
Kad je u ožujku sve stalo, prognoze su se kretale oko 20 tisuća registracija, s obzirom da je završilo na 36 tisuća, i nije katastrofa
povezane vijesti
Nakon uvida u rezultate prodaje automobila tijekom prosinca, baš kao što nam je jasno i to da smo ušli u jedno od najtežih ekonomskih razdoblja u povijesti hrvatske samostalnosti, prije možemo postaviti pitanje što nas po pitanju prodaje novih automobila očekuje 2021. godine no što ima potrebe rezimirati proteklih godinu dana. U prosincu je naime registrirano samo 2078 automobila što je, vjerovali ili ne za 95 automobila manje nego u svibnju! U mjesecu koji je slijedio nakon punog lockdowna! Lošiji je s nešto više od tisuću registracija bio samo ožujak, a kompariramo li lanjski s prosincem iz 2019. godine, pad prodaje je golemih 48,4 posto.
Kumulativni pad
Radimo li usporedbe na godišnjoj razini, situacija je ipak bolja jer je pad prodaje 43,7 posto. Predlani je naime ukupna prodaja iznosila 62.938 automobila, lani 36.084. Iako je razlika velika, a ne smijemo zaboraviti da ni tih skoro 63 tisuće automobila iz 2019. godine nije ni blizu najboljim rezultatima prodaje automobila u Hrvatskoj koje su znale dosezati i 90 tisuća registracija novih automobila, ipak se nalazi u zoni općeg pada koji pronalazimo u nizu drugih, pa i sličnih, trgovačkih, djelatnosti.
PRODAJA MARKE
|
Prosinac ipak ima jednu olakotnu okolnost – u njemu smo pratili niz aktivnosti koje su bile usmjerene na definiranje iznosa trošarina. Kako se najavljivalo da »automobili pojeftinjuju«, jasno je da je velik broj potencijalnih kupaca odluku o kupnji prolongirao za siječanj ili neki drugi mjesec 2021. godine. Kad pak na kraju ovog dijela analize uvidimo da je prosječna mjesečna prodaja novih automobila tri tisuće komada, zaključak je kako je zapravo, na kraju »balade«, ipak sve zajedno bilo i znatno bolje nego što smo to očekivali u ožujku, u mjesecu kad su nam sva čula blokirali galopirajuća pandemija koronavirusa i totalni lockdown koji je obustavio skoro sve djelatnosti. Sama ljestvica prodaje automobila sortiranih prema markama je pak, i nakon jedne ovako krizne godine, jako slična onima iz prijašnjih, mirnijih i bogatijih godina.
Prvi je uvjerljivo i lanjski pobjednik Volkswagen. On je istina s 5638 prodanih automobila zabilježio znatno manji fizički promet jer lani je ta prodajna brojka stigla do 8481 komada, no u postotnom udjelu prema ukupnoj prodaji, div iz Wolfsburga je bio znatno bolji. Ove godine 15,62 posto, lani 13,48 posto.
U korak ga slijedi Škoda koja je zabilježila 4862 prodana primjerka. Njezin ovogodišnji postotni udio je 13,47 posto što znači da su ova dva brenda iz istog koncerna zajedno osvojila više od 29 posto ukupne hrvatske prodaje. Sa znatno većim odmakom, s ukupnom prodajom od 3095 automobila i postotnim udjelom od 8,58 posto, na treće se mjesto plasirao Renault. Nje loše, mada je u odnosu na predlanjski rezultat pad Renaulta u 2020. godini skoro pedeset posto. K tome, Renault se na ljestvici prodaje doima poput otoka – jako je daleko od vodećeg dvojca, ali ni blizu mu nije četvrtoplasirana Dacia s 2213 novoregistriranih automobila i udjelom od 6,13 posto. Zanimljivo, i treće te četvrtoplasirani su dio istog koncerna, a njihov je zajednički rezultat na razini prvoplasiranog Volkswagena.
Veliko finale Suzukija
Na petom je mjestu, zahvaljujući sjajnoj prodaji od 171 automobila u prosincu, u »fotofinišu« Suzuki pretekao KIA-u. Njegova je ukupna prodaja 1851 automobila uz postotni udio od 5,13 posto. Promotrimo li detaljnije ljestvicu Top5 prodaje automobila u Hrvatskoj, uočit ćemo kako je ovih pet marki samo, a istaknimo i to da je ove godine na domaćem tržištu makar po jedan primjerak registrirala 41 maraka, prebacilo polovicu ukupnog tržišta.
Kako bismo zaokružili Top10 lanjske prodaje automobila istaknut ćemo to da je nakon šeste KIA-e, taj ugledni dio ukupne prodajne liste još zauzeli Hyundai, Opel, Peugeot te Toyota. To je i u redu jer upravo je Toyota s lani ukupno prodanih 1459 automobila zauzela 4,04 posto cjelokupnog tržišta i napravila veliki odmak od početka drugog dijela ljestvice, od 11. plasiranog Citroena. Naizgled uobičajeno, no baš i nije. Četrdedet posto najbolje plasiranih su dalekoistočne marke, dok na Top10 ove godine nije bilo mjesta za nekadašnje njezina standardne »stanare« Citroen i Ford. Što očekivati? Ma koliko prosinac bio katastrofalan, niz je automobilskih modela ipak pojeftinilo tako da se očekuje oživljavanje prodaje. K tome, nadamo se iskreno kako se i pandemiji s početkom proljeća nazire kraj tako da bi bolju turističku sezonu morali ove godine bolje iskoristiti i rent-a-car kompanije. Prognoza? Pa moralo bi biti bolje, možda i za dvadesetak posto, tamo negdje između 40 i 43 tisuće novoregistriranih automobila.