Foto Mateo Levak
Riječki aerodrom gubi oko 150 putnika tjedno. Evo u čemu je problem.
povezane vijesti
Iako je natječaj za održavanje domaćih avionskih linija u obavezi javne usluge (PSO) za naredno četverogodišnje razdoblje bio proveden krajem prošle i početkom ove godine, avioni tvrtke Trade Air koji su Rijeku na domaćim linijama povezivali s Osijekom te sa Splitom i Dubrovnikom, od 28. travnja više ne lete.
Razlog je kako saznajemo potpuno banalan – nadležne službe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture još nisu završile postupak odabira i potpisale ugovore s aviokompanijama, zbog čega je Trade Air otkazao sve domaće linije prema Rijeci i iz nje.
PSO program provodi se već godinama, a riječ je o subvencioniranju cijene letova na domaćim linijama, od čega golem dio prometa otpada na tri aerodroma, zagrebački, splitski i dubrovački, koji zajedno od oko 700 tisuća subvencioniranih sjedala na nacionalnim letovima »progutaju« više od 500 tisuća.
Zadar ima oko 70 tisuća subvencioniranih sjedala na nacionalnim linijama godišnje, Pula pedesetak tisuća, Osijek 35 tisuća, dok je Rijeka u prethodnom razdoblju imala svega tri tisuće subvencioniranih sjedala godišnje, što je u potpunom nesrazmjeru s ostalim hrvatskim zračnim lukama.
Konkretno, Rijeka je PSO linije imala svega dva puta tjedno, utorkom i četvrtkom, u zimskoj i ljetnoj sezoni, i to s avionom kapaciteta svega 19 sjedala, a sada su i te linije u prekidu.
Bez odgovora
Tvrtki Trade Air poslali smo upit o razlozima otkazivanja letova na nacionalnim linijama, no odgovor nismo dobili.
Sličan upit poslali smo i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture iz kojeg, četiri mjeseca nakon natječaja, kažu kako su »aktivnosti u tijeku«. Odgovor Ministarstva prenosimo u cijelosti.
– U postupku provedbe natječaja za obavljanje redovitog zračnog prijevoza u skladu s obvezama javnih usluga u Republici Hrvatskoj (informacija i poziv objavljeni su od strane Europske komisije 25. listopada 2021. u Službenom listu Europske unije br. C 430/9) obavljene su konzultacije s nizom zainteresiranih ponuditelja.
Tijekom obrade službenih ponuda došlo je do potrebe detaljnije analize dijela pristiglih ponuda, pogotovo zbog uočenih poteškoća u nabavnom lancu određenih usluga koje su uzrokovane posljedicama pandemije COVID-19 bolesti (dostupnost operativnog osoblja i kapaciteta, varijabilnost troškova operacije i sl.).
Imajući u vidu da je sama analiza, ali i postupak konzultacija i pripreme neophodne dokumentacije od strane ponuditelja trajao duže od planiranog, došlo je i do prilagodbe dinamike provedbe daljnjih aktivnosti vezanih uz završetak navedenog natječaja.
Svi ponuditelji obaviješteni su o navedenim okolnostima te ne očekujemo da će ovo kašnjenje imati značajan učinak na smanjenje ponude u domaćem zračnom prometu u razdoblju do službenog završetka postupka odabira.
Dodatno, u tijeku su aktivnosti kojima je cilj, u navedenom razdoblju, održati očekivanu razinu zračne povezanosti regija Republike Hrvatske, stoji u odgovoru Ministarstva.
Skromni broj
Direktor Zračne luke Rijeka Tomislav Palalić kaže kako aerodrom zbog otkazivanja linija gubi oko 150 putnika tjedno, što možda i nije velika brojka, posebno na startu turističke sezone, kad udio putnika na međunarodnim linijama na dnevnoj bazi nadmašuje tjedne brojke na nacionalnima, ali gubi važnu povezanost s drugim domaćim zračnim lukama.
Palalić i inače, već godinama upozorava na nesrazmjer subvenciniranih sjedišta na domaćim linijama između Rijeke i drugih hrvatskih gradova.
– Ušli smo u dio godine kada najveći dio putnika dolazi međunarodnim letovima, ali izgubili smo povezanost s domaćim aerodromima.
Ta je povezanost ionako bila skromna, a u novom četverogodišnjem razdoblju trebali smo dobiti barem veći avion, s 30 sjedišta, no ugovori još nisu potpisani.
Za usporedbu, Split i Dubrovnik imaju po jedno subvencionirano sjedalo na domaćim letovima na jednog stanovnika njihovih regija, a Rijeka ima jedno na gotovo 200 stanovnika. A sada smo ostali i bez toga, kaže Palalić.
Rijeka je u PSO programu bila avionskim linijama povezana s Osijekom, kao i sa Splitom i Dubrovnikom, no ni skromni broj sjedala u avionima najčešće nije bio dostupan stanovnicima Rijeke i regije.
– Prijevoznik je povezao te dvije linije pa se najčešće događa da je barem polovina sjedala već zauzeta putnicima koji, preko Rijeke, lete između Osijeka i Splita ili Dubrovnika.
Da ne spominjem kako linije lete dva puta tjedno, utorkom i četvrtkom, i to usred dana, ne ujutro ili uvečer, što i nije baš najbolje rješenje za one koji trebaju na put, kaže Palalić.
Slična situacija s PSO ugovorima već se dogodila za razdoblje od 2012. do 2016. godine, kada su avioni Croatia Airlinesa koji su ih održavali, gotovo godinu dana letjeli iako ugovor nije bio potpisan, za što je Croatia Airlinesu bilo plaćeno tek naknadno.