Urednik Biltena

Zoran Blažević: ‘Javna nabava nije samo puko ispisivanje narudžbenica i pogodovanje’

Dražen Katalinić

Foto GORAN PIRS

Foto GORAN PIRS

"U usporedbi s drugim članicama EU-a, hrvatski sustav javne nabave se po kvaliteti zakonskih propisa nalazi negdje u sredini"



U cilju što veće transparentnosti javne nabave i olakšanog pristupa informacijama javnih natječaja u Hrvatskoj, tvrtka Temporis savjetovanje, koja od 2016. izdaje Bilten javne nabave, prošle je godine ovu publikaciju obogatila aplikacijom koja olakšava praćenje i razumijevanje procesa. Tim povodom razgovarali smo s izvršnim urednikom Biltena javne nabave i direktorom Temporis savjetovanja Zoranom Blaževićem.


Tko sve može koristiti aplikaciju Biltena javne nabave, kome je namijenjena?


– Aplikacija Biltena javne nabave u RH (BJN RH) je funkcionalni alat dizajniran da služi širokom spektru korisnika – od iskusnih stručnjaka do onih koji su tek zakoračili u svijet javne nabave. Posebno je korisna zaposlenicima u javnom i privatnom sektoru koji se bave javnom nabavom, uključujući članove uprave trgovačkih društava, kao i čelnicima javnih tijela i državnih institucija. Aplikacija omogućava pristup aktualnim i relevantnim informacijama te podacima koji su ključni za efikasno upravljanje procesima javne nabave.


Novi sustav




Vaša aplikacija odgovara na »95 posto pitanja« – koja su najčešća pitanja korisnika u postupcima javne nabave?


– Aplikacija Biltena javne nabave u RH odgovara na velik broj pitanja korisnika iz javnog i privatnog sektora. U kategoriji Česta pitanja nalazi se više od 3.200 različitih pitanja i odgovora, vezanih za sve faze procesa javne nabave. Pitanja su organizirana unutar jasno definiranih kategorija, omogućujući korisnicima da brzo i efikasno pronađu odgovore koji su im potrebni za rješavanje nedoumica iz područja javne nabave. Kako se bližimo kraju kalendarske godine, i pripremamo za uvođenje novog sustava Elektroničkog oglasnika javne nabave (EOJN) od siječnja 2024., primjetan je porast upita vezanih upravo za ovu promjenu. Implementacija novog EOJN-a donosi brojna pitanja i potrebu za razumijevanjem njegovih specifičnosti. Pored toga, u ovom dijelu godine tradicionalno su najčešći upiti vezani za planiranje javne nabave, istraživanja tržišta, pripremu dokumentacije o nabavi, kao i upravljanje i izvršavanje ugovorima. Također, uvijek su tu pitanja vezana za aktualnu praksu DKOM-a/VUS-a/Suda EU-a.


Imate li povratne informacije korisnika, koliko im je aplikacija pomogla u javljanju na javne natječaje?


– Kroz naše dnevne interakcije s pretplatnicima Biltena javne nabave, koji uz korištenje aplikacije imaju pristup i telefonskim savjetima, kontinuirano primamo pozitivne povratne informacije o utjecaju našeg rada. Ponuditelji, posebno oni koji su novi u svijetu javne nabave, često nisu upoznati s nijansama i formalnostima postupka. Naša aplikacija im omogućuje da se efikasno upute u složenost ovih postupaka i izbjegnu pogreške. S druge strane, naručitelji navode da im aplikacija pomaže brzo pronaći potrebne informacije, uključujući stručne i zakonske tekstove, mišljenja nadležnih tijela, hodograme, praksu DKOM-a/VUS-a te odgovore na pitanja koja imaju. Navedeno im omogućava da pišu kvalitetniju dokumentaciju o nabavi, rade bolju pripremu i provedbu postupaka, uspješnije provode postupke pregleda i ocjene ponuda, bolje pripremaju odgovore na žalbe i smanjuju administrativne pogreške koje mogu dovesti do financijskih korekcija i gubitka sredstava iz EU fondova.


Najčešće nepravilnosti u postupcima javne nabave su, nažalost, pogodovanje i klijentelizam. Koliko će aplikacija Biltena javne nabave pomoći u transparentnijem vođenju postupaka javne nabave u RH?


– Pogodovanje i klijentelizam u postupcima javne nabave su nažalost globalni problemi i nisu samo specifični za Hrvatsku ili EU. Gdje god je neko područje uređeno zakonom ili podzakonskim propisom, uvijek će se naći netko tko je spreman taj propis prekršiti. Međutim, ne bih se složio da su pogodovanje i klijentelizam baš najveći problemi u sustavu. Smatramo da je u sustavu nabave, ne samo u RH, već u svim zemljama u regiji te nekim zemljama EU-a, trenutno najveći problem nedostatak znanja o samoj nabavi, i to o svim fazama (istraživanje tržišta, priprema tehničkih specifikacija, priprema dokumentacije o nabavi, priprema kriterija ENP-a, pregled i ocjena ponuda, pravna zaštita, upravljanje izvršenjem ugovora, revizija). Često se suočavamo s tvrdnjama da je Zakon o javnoj nabavi pretjerano formalan, što se koristi kao opravdanje za neuspjehe u postupcima nabave, i nažalost, često služi kao izgovor za nedostatak dubljeg razumijevanja i znanja o samom procesu nabave. Javna nabava nije puko ispisivanje narudžbenica i pogodovanje. Javna nabava je proces uređen pozitivnim propisima koje je potrebno naučiti i poštovati.


Iskustva zaposlenika


Kažete da je cilj aplikacije pravovremenim informacijama poboljšati odnose između javnog i privatnog sektora u javnoj nabavi. Znači li to da su odnosi narušeni, odnosno kako biste ih ocijenili?


– Cilj BJN RH nije samo unapređenje sustava javne nabave, već i poboljšanje odnosa između javnog i privatnog sektora. Uočili smo da postoji nedostatak razumijevanja između ovih sektora, djelomično zbog različitih iskustava zaposlenika. Čest je slučaj da zaposlenici naručitelja nikada nisu radili u privatnom sektoru, niti su zaposlenici ponuditelja radili u javnom sektoru. Samim time jasno je da postoji nerazumijevanje načina funkcioniranja druge strane. BJN RH aplikacija pruža razumijevanje pravila i načela javne nabave, pomažući javnom i privatnom sektoru da shvate granice formalnosti i mogućnosti suradnje. Ovaj pristup ne samo da povećava učinkovitost postupaka javne nabave, već i jača mostove suradnje između javnog i privatnog sektora kod izvršenja ugovora o javnoj nabavi.


Može li i koliko ova aplikacija pomoći državnim tijelima koja sudjeluju u javnoj nabavi?


– Aplikacija BJN RH nudi opsežne resurse koji su od velike koristi državnim tijelima uključenim u javnu nabavu. Sadrži više od 5.200 stranica stručnog teksta u trideset i jednom broju Biltena, pokrivajući sve postupke i sve faze procesa javne nabave, od planiranja do izvršenja ugovora i revizije. Korisnici mogu brzo pristupiti potrebnim informacijama koristeći brojne filtere i napredne mogućnosti pretraživanja. U aplikaciji je i kategorija Česta pitanja, u kojoj je dostupno više od 3.200 pitanja i odgovora i jedna je od najposjećenijih kategorija. Također, uključuje mišljenja nadležnih tijela u RH koja su kategorizirana i filtrirana, svi postupci javne nabave detaljno su razrađeni u hodogramima koji daju preglednost, što je posebno korisno za razumijevanje svih faza pojedine vrste postupka. Praksa DKOM-a i presude Visokog upravnog suda (VUS) od 2016. do 2023., kao i presude Suda EU-a od 1970-ih do danas, dostupne su, kategorizirane i filtrirane u aplikaciji, omogućujući korisnicima da proučavaju pravne izazove u javnoj nabavi. Konačno, aplikacija pruža pristup stručnoj literaturi iz različitih zemalja EU-a i svijeta, s nizom studija, analiza, izvješća i vodiča vezanih uz javnu nabavu, što je dragocjeno za praktičan i znanstveni rad u ovom području.


Vaša se tvrtka već 20 godina bavi savjetovanjem vezanim uz javnu nabavu te na tu temu surađuju i s OECD-om. Kako biste ocijenili javnu nabavu u RH?


– U Hrvatskoj se javna nabava često doživljava kao jednostavan administrativni postupak, ali kako ističu stručnjaci iz različitih članica EU-a, javna nabava zapravo predstavlja najkompleksnije ekonomsko-pravno područje unutar EU prava. U usporedbi s drugim članicama EU-a, hrvatski sustav javne nabave se po kvaliteti zakonskih propisa nalazi negdje u sredini, dok ukupna kvaliteta sustava javne nabave, uzimajući u obzir sve aspekte, stoji u donjoj polovini među državama EU-a. S obzirom na stalne promjene, smatramo da je potrebna platforma poput BJN RH koja naručiteljima i ponuditeljima jasno objašnjava promjene, pruža institucionalno znanje i sigurnost te im pomaže prilagoditi poslovanje.