SUSTAV U PADU

Zašto CEZIH i dalje stalno “šteka”? Liječnici: ‘Sretni smo onaj dan kad radi, ali većinom ne radi’

Ljerka Bratonja Martinović

Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Ericsson Nikola Tesla predvidio je da će aktivnosti optimizacije biti završene tijekom listopada, no zbog kompleksnosti sustava nažalost još uvijek dolazi do povremenih poteškoća, kažu u HZZO-u



Problemi s Centralnim zdravstvenim informacijskim sustavom (CEZIH), koji su posljednjih nekoliko mjeseci izludili ne samo pacijente nego i liječnike i ljekarnike, mogli bi se ponavljati i u idućih nekoliko tjedana. Potvrdili su nam to u Ericsson Tesli, kompaniji koja održava dio informacijskog sustava u zdravstvu zaduženog, među ostalim, i za izdavanje recepata i uputnica. Učestale poteškoće krenule su još početkom ljeta, pa nakon četiri mjeseca pacijenti – kad dođe do pada sustava – imaju sve manje strpljenja obilaziti ljekarne ili zvati svog liječnika u potrazi za terapijom.


Migracija na platformu


U pozadini svega bila je migracija CEZIH-a na novu platformu, pa je početkom ljeta i objavljeno da će se na CEZIH-u privremeno raditi, zbog čega se prešlo na papirnati način izdavanja recepata i uputnica. U međuvremenu, migracija je dovršena, a povremeni ispadi sustava su se nastavili, podižući nervozu pacijenata i zdravstvenih djelatnika.


– Migracija je dovršena i podaci su premješteni u Centar dijeljenih usluga (CDU). Povremene poteškoće u radu CEZIH-a koje su se pojavile unazad nekoliko mjeseci, još uvijek su uzrokovane radovima na optimizaciji sustava na novoj platformi, kažu u Direkciji HZZO-a. Kao što su već ranije objavili, zbog zastarjelosti infrastrukture bilo je nužno sustav CEZIH i pripadajuće podatke sa strojne i programske osnovice preseliti na infrastrukturu koja će omogućiti naprednije preformanse sustava.




Ericsson Nikola Tesla predvidio je da će aktivnosti optimizacije biti završene tijekom listopada, no zbog kompleksnosti sustava nažalost još uvijek dolazi do povremenih poteškoća koje usporavaju ili kratkotrajno onemogućuju nesmetan rad svih funkcionalnosti unutar CEZIH-a, kažu u HZZO-u. »Razumijemo probleme naših osiguranika i ugovornih partnera i zajedničku želju da se svi radovi na optimizaciji sustava na novoj platformi što prije zaključe te da zdravstveni djelatnici i građani imaju pristup kvalitetnim e-zdravstvenim uslugama. S naše strane poduzimamo sve kako bi sustav brzo i efikasno radio«, umiruju iz HZZO-a.


Zastarjela infrastruktura


U Ericssonu Nikola Tesla kažu kako je riječ o iznimno zahtjevnom tehničkom procesu i ne slažu se da se sve to previše odužilo. Ova je tvrtka odgovorna za održavanje jednog od četiri podsustava CEZIH-a, odnosno Podsustava 1 koji čini 90 posto CEZIH-a. Zbog zastarjelosti infrastrukture morali su ga preseliti na novu, odnosno migrirati u Centar dijeljenih usluga (CDU).


– Tijekom proteklih mjeseci radilo se na kompleksnom poslu koji je obuhvaćao preseljenje strojnih i programskih osnovica u novo okruženje te istodobno osiguranje rada sustava. Glavnina povremenih nedostupnosti sustava bile su u najvećoj mjeri uzrokovane navedenim radovima te aktivnostima na optimizaciji rada sustava na novoj okolini. Zbog kompleksnosti sustava, različitih hardverskih i softverskih komponenti, uključujući i one koje nisu proizvodi i rješenja naše kompanije, mnoštva funkcionalnosti i drugo, optimizacija rada sustava na novoj platformi iznimno je zahtjevan tehnički proces, kažu u Ericssonu gdje se »maksimalno trude da se radovi što prije kvalitetno završe i osigura neometan rad sustava«.


Poručuju i kako nisu samo oni odgovorni za teškoće koje se događaju na terenu, odnosno u ambulantama i ljekarnama.


– Za ispunjenje pune usluge slanja recepta, osim Podsustava 1 u središnjem dijelu CEZIH-a, moraju ispravno funkcionirati lokalne aplikacije u ordinacijama PZZ, pametna kartica odnosno čitač pametnih kartica, VPN veza prema središnjem sustavu, lokalna mreža, odnosno dostupnost interneta i slično, podsjećaju. Ako bilo koji od tih dijelova zakaže, krajnji korisnik ne može elektronički obaviti potrebnu aktivnost. Kako se prošlih dana iz ordinacija PZZ čulo kako im nestaju podaci o pacijentima, što se povezalo s radovima na CEZIH-u, iz Ericssona poručuju kako se razmjena elektroničkih zdravstvenih zapisa između ordinacija odvija putem HZZO portala koji nije dio sustava CEZIH.


U ordinacijama PZZ ne vide kraj otežanom radu koji im na dnevnoj razini opseg posla povećava za najmanje pola sata do sat vremena.


– Svaki dan radimo usporeno. U drugom dijelu dana otežano šaljemo recepte i uputnice, to još uvijek ne funkcionira. Nije bilo totalnog prekida veze, ali po pola radnog dana jedva otvarate program. Ako mi što ide na živce na kraju radnog dana, to je kad se mučite da pošaljete i to što ste pacijentima obećali, kaže obiteljska liječnica Vikica Krolo. »Na početku radnog dana krene dobro, a nakon dva tri sata, počinje raditi usporeno, i tako svaki dan. Sretni smo onaj dan kad radi, ali većinom ne radi«, zaključuje.


Nove funkcionalnosti


Iz Ministarstva zdravstva podsjećaju da je Hrvatska u samom vrhu EU-a po digitalizaciji usluga u zdravstvu. Naime, prema Izvješću o stanju digitalnog desetljeća za 2023. godinu, Hrvatska je u odnosu na druge članice u području e-zdravstva ocijenjena s 86, dok je prosjek EU-a 72. S ciljem daljnjeg unapređenja rada CEZIH-a i postavljanja preduvjeta za daljnju digitalizaciju zdravstva, u fazi potpisivanja je novi ugovor s Ericssonom o održavanja CEZIH Podsustava 1 za narednih 12 mjeseci. Novi se ugovor odnosi na korektivno i na adaptivno održavanje CEZIH-a, uz uvođenje tri nove funkcionalnosti što znači da će radovi biti daleko opsežniji od postojećih, ističu u MIZ-u.