Foto Damir Škomrlj
Prihodi Arrive su pali na 15 posto u odnosu na ono što su ostvarivali u istom razdoblju lani.
povezane vijesti
RIJEKA – Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković održao je jučer u Rijeci radni sastanak s vodstvom tvrtke Arriva Hrvatska u sklopu koje, podsjetimo, djeluje i riječki Autotrans.
Povod sastanku nije teško pretpostaviti s obzirom na to da je, uz turizam, prijevoz putnika i dalje najpogođeniji sektor korona pandemijom, a kako stvari stoje, pomaci na bolje neće se osjetiti ni tijekom srpnja i kolovoza, nakon čega sve čeka velika neizvjesnost onog što donosi jesen.
Da je situacija u poslovanju ovog najvećeg pružatelja usluga prijevoza putnika u Hrvatskoj, koji djeluje u 13 županija i zapošljava 1.400 djelatnika te raspolaže flotom od 600 autobusa, teška ukazuju već i osnovni pokazatelji koje je jučer iznio generalni direktor Arrive za Hrvatsku Dražen Divjak.
Osim što su na početku korona pandemije i lockdowna praktički preko noći ostali bez prihoda, u ovom trenutku rade sa svega 25 posto kapaciteta,
Poslovanje na udaru
– Mi smo trenutačno i dalje pod djelomičnom zabranom s obzirom na to da možemo prevoziti 50 posto putnika u autobusima, škole i fakulteti ne rade, turizam je sveden na individualne dolaske gostiju, nema povremenog prijevoza, međunarodne linije su zatvorene.
Drugim riječima, svi segmenti našeg poslovanja su na udaru. Dosadašnje Vladine mjere, za koje očekujemo da se nastave i u idućim mjesecima, ono je što nam još drži glavu iznad vode, kazao je Divjak, koristeći priliku da zahvali na toj pomoći, kao i na, prema njegovoj ocjeni, dobroj komunikaciji koja postoji s resornim ministarstvom.
U Arriva Hrvatska koristili su Vladinu potporu u vidu naknade od 4.000 kuna po svakom zaposlenom što je pridonijelo, dodao je Divjak, da se mjesečni gubitak drži između 4 i 5 milijuna kuna.
Pritom se oko 2 milijuna kuna odnosi na troškove održavanja hladnog pogona ovog velikog prijevozničkog sustava, koji uključuje i upravljanje s 15 kolodvora, 80 prodajnih mjesta i deset servisnih centara diljem Hrvatske te na isplatu razlike u plaći zaposlenicima.
Ujedno, Divjak je resornog ministra Butkovića upoznao s razlozima zbog kojih je najavljena, nova Vladina mjera skraćenja radnog tjedna teško provediva u prijevozničkom sektoru, a k tome znači i upola manje iznose potpora nego dosad.
Mjere pomoći
Ministar Butković svjestan je snage udara i svih implikacija koje je za sobom »povukla« pandemija COVID-19 u segmentu prijevoza putnika te je najavio da će se o adekvatnim mjerama pomoći najugroženijim sektorima ovih dana intenzivno razgovarati na razini Vlade.
Svakako bi veliku pomoć u tome trebalo predstavljati 10 milijardi eura pomoći koje bi iz fonda za oporavak Hrvatska trebala dobiti od Europske komisije, a dio tog kolača, najavio je Butković, svakako će biti preusmjeren i u promet.
I Butković i Divjak složili su se da je uvođenje javne usluge nešto što bi značilo dugoročniju perspektivu i rješenje putničkim prijevoznicima, pri čemu je Butković izdvojio kako država već sada godišnje izdvaja oko 400 milijuna kuna za sufinanciranje prijevoza na otocima i učenika.
Pretpostavke za uvođenje javne usluge, modelu koji postoji u cijeloj Europi i koji kroz javno-privatno partnerstvo osigurava održiv i zadovoljavajući model za prijevoznike, županije, gradove i općine te korisnike, utvrđene su u Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu.
Međutim, zapelo je u dijelu određivanja mreže tih linija što je posao koji je prepušten županijama, da ih svaka odredi na svom području. Rok je bio konac prošle godine, ali to još uvijek nije odrađeno na razini županija, pa je ministar Butković najavio veće involviranje države, odnosno ministarstva kojem je na čelu kako bi se taj postupak i objedinio i ubrzao.