Oštre reakcije

Vlada mora odmah smanjiti cijenu goriva: Autotrolej već najavljuje poskupljenje, evo što kažu ostali

Marinko Glavan

Ilustracija Foto: Vedran Karuza

Ilustracija Foto: Vedran Karuza

Gospodarstvenici pozivaju državu da zaustavi rast cijena i spriječi pad standarda građana



Država mora odmah intervenirati u rastuće cijene goriva, jer će u suprotnom doći do rasta cijena gotovo svih proizvoda i usluga, pada životnog standarda građana i otežanog poslovanja za gospodarske subjekte i komunalna društva – slažu se sindikati, udruge potrošača, prijevoznici i komunalci s kojima smo razgovarali nakon najnovijeg drastičnog povećanja cijene goriva koje je, posebno kad je u pitanju dizel, dostiglo nove rekordne vrijednosti.


Od utorka je cijena eurosupera, prema podacima portala cijenegoriva.info, na benzinskim crpkama između 11,26 i 11,61 kunu, cijena eurodizela kreće se između 11,26 i 11,66 kuna, dok se eurosuper 100 prodaje po cijeni od 11,99 kuna.


Takve su cijene, smatraju naši sugovornici, neodržive i prijete spiralom inflacije, smanjenja kupovne moći, a time i potrošnje građana te posljedično manjim prihodima same države koja sada ubire visokih gotovo 60 posto od ukupne cijene goriva.




– Ovakav rast cijena goriva neminovno će dovesti do rasta cijena roba i usluga, inflacije i opadanja kupovne moći građana, smatra Igor Vujović iz Udruge Potrošač, navodeći kako su dosadašnja sikustva pokazala da rast cijene goriva uvijek prati i rast ostalih cijena.


Lančani niz


– Evidentno je da se povećana inflacija već događa, što vidimo kroz povećane cijene hrane i kućanskih potrepština, a rast cijene goriva će inflaciju dodatno ubrzati. Možemo očekivati i rast cijena komunalnih usluga, električne energije i plina, bez obzira na najave resornih ministara da poskupljenja neće biti.


Građani Hrvatske, pogotovo oni koji žive izvan Zagreba i okolice, ne zarađuju dovoljno da mogu pratiti takav rast cijena i zadržati makar minimum ljudskog dostojanstva, pri čemu će najugroženiji biti umirovljenici koji već sada teško žive, kaže Vujović, dodajući da država može intervenirati u cijenu goriva.


– Živimo u tržišnoj ekonomiji, no kad je riječ o cijeni goriva, ona se najvećim dijelom odnosi na davanja državi, tako da država itekako ima prostora za smanjenje trošarina i dvostrukog oporezivanja, budući da se PDV na gorivo obračunava na cijenu uvećanu za iznos trošarine i drugih davanja.


Da Vlada mora utjecati na smanjenje cijene goriva smanjenjem državnih davanja smatra i Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih sindikata Hrvatske.


– Država je to već trebala učiniti, jer nije riječ o tome koliko će poskupjeti spremnik goriva u automobilu, nego koliko će rasti cijene svega ostalog, od prijevoza roba i putnika, pa nadalje do komunalnih usluga i robe široke potrošnje, koje u zadnje vrijeme ionako rastu.


Plaće i mirovine hrvatskih radnika i umirovljenika ne mogu pratiti takvo povećanje cijena, kaže Sever koji upozorava i na »lovce u mutnom« koji će poskupljenje goriva iskoristiti za povećanje cijene svojih roba i usluga bez stvarnog opravdanja.


– Prije nekoliko godina, kad je cijena goriva rasla, upozoravao sam da i oni kod kojih gorivo čini tek tri do pet posto troškova neopravdano dižu cijene, kad su se opravdavali da je to značajna stavka.


Kad je gorivo pojeftinilo, obrazlagali su da im to ne predstavlja dovoljno značajan udio u troškovima da bi smanjili cijene. Tu svoj posao moraju odraditi i inspekcije i druge nadležne službe, smatra Sever.


Neodrživo stanje


Na najnovije poskupljenje među prvima su reagirali iz Udruge cestovnih prijevoznika iz koje upozoravaju na neodrživost poslovanja sa stalnim rastom cijena goriva.


– Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika osuđuje pasivan stav Vlade vezano uz intenzivni rast cijene goriva, objavljeno je u priopćenju Udruge, uz isticanje kako je gorivo u Hrvatskoj među najskupljima u cijeloj Europi zbog visokih poreza i trošarina.


Neprihvatljive su im, dodaju, izjave prenesene u medijima gdje se navodi da Vlada s velikim zanimanjem prati situaciju, pa inzistiraju na hitnoj reakciji.


– Trend rasta cijena energenata i namirnica je neodrživ, a posebno u društvu koje se nije ni oporavilo od posljedica pandemije, stoji u priopćenju u kojemu se kao jedinstven fenomen u Europi navodi i financiranje željezničkog prijevoza iz nameta na cijene goriva za cestovna vozila.


– Jedini razlog zbog kojeg je u ovome trenutku gorivo u Hrvatskoj među najskupljima u cijeloj Europi je upravo u porezima i trošarinama, s obzirom na to da država uprihoduje gotovo 60 posto cijene kroz čitav niz fiskalnih i parafiskalnih nameta.


Ne slažemo se s tvrdnjom da je rast cijena posljedica porasta troškova prijevoza, jer prijevoznici nisu mijenjali cijene svojih usluga prijevoza, navode iz Udruge, uz zaključak da će uz ovakav trend rasta cijena goriva prijevoznici biti posve marginalizirani i nekonkurentni


Dodaje se da će, ukoliko se nastavi ovakav trend, hrvatski cestovni prijevoznici stoga biti potpuno marginalizirani i nekonkurentni.


– Hoće li država svojim neinterveniranjem dopustiti da se ugasi jedna grana gospodarstva koja ima itekako veliki udio u bruto domaćem proizvodu, pitaju se u Udruzi, dodajući kako će jedini način za nastavak poslovanja biti porast cijena usluga prijevoza za barem 20 posto.


– Drugog izlaza nema, ukoliko Vlada ne reagira smanjenjem trošarina i ostalih nameta, zaključujuju prijevoznici.


Željko Mandarić, direktor Manšpeda, jedne od najvećih logističkih tvrtki u Hrvatskoj, ističe kako je cijena dizelskog goriva u zadnje dvije godine rasla za više od 30 posto, a rješenje vidi u poreznom rasterećenju cestovnih prijevoznika, poput onoga koji kroz cijene dizel goriva imaju ribari i poljoprivrednici.


– Ako uzmemo u obzir da je prosječan udio troška eurodiesela u cijeni transporta oko 35 posto, vidljivo je da su prijevoznici na sebe »prelijevali« preko 12 posto porasta troška transporta. Samim time su onemogućili svoj rast i razvoj, a neposredno onemogućili zadržavanje određenih ekoloških standarda koji se nameću.


Danas svjedočimo rekordnim razinama cijena energenata, nedostatku vozačkog osoblja i inflaciji kao posljedici pandemijskog lockdowna koja svakodnevno uzima maha, što će prije ili kasnije rezultirati scenarijem s kojim se trenutno suočava Velika Britanija.


Razina cijene goriva koju sada vidimo na našim benzinskim postajama samo je kap koja prelijeva čašu problema cestovnih prijevoznika koja se puni već nekoliko godina.


Rješenje ove kompleksne jednadžbe nazire se kroz zajednički rad prijevoznika u vidu zajedničkog nastupa prema tržištu, tržišta koje će pravovremeno reagirati na navedene probleme i Vlade RH, u vidu poreznog rasterećenja cestovnih prijevoznika.


Samo zajedničkim pristupom svih sudionika u procesu možemo reagirati na vrijeme i izbjeći nestašice na policama trgovina, zaustavljanja protoka robe i prekida proizvodnje, kaže Mandarić.


– Jedno od rješenja je da ministar Marić hitno uvede varijabilne trošarine. Nelogično je da imamo fiksnu trošarinu na fosilna goriva i na tu istu trošarinu obračunavamo PDV. U takvim slučajevima državnom proračunu odgovara visoka cijena derivata jer imaju neplanirane prihode po osnovi više uplaćenog PDV-a.


Manjom trošarinom može se amortizirati skok cijene derivata. Smatram da je to manje štetno, nego da opskrba hranom, lijekovima i sirovinama postane upitna. Za primjer, pogledajte situaciju u pomorskom prijevozu.


Nakon dugogodišnjeg pritiska tržišta na cijene pomorskog prijevoza, lockdown je doveo do smanjenja kapaciteta u kontejnerskom prijevozu koji nije uspio apsorbirati porast potražnje nakon lockdowna.


Rezultat istoga je danas vidljiv u kašnjenjima isporukama iz Kine od nekoliko mjeseci, porastu cijena prijevoza od 1000 posto te rastu cijena svih proizvoda s tržišta koja konkuriraju kineskom, poput Indije, Južne Amerike i Europe, zaključuje Mandarić.


Rast cijene goriva građane bi, osim kroz skuplju vožnju i rast cijena proizvoda na policama trgovina, mogao pogoditi i kroz rast cijena komunalnih usluga kod kojih u nekim slučajevima, pogotovo kad je riječ o javnom prijevozu ili odvozu otpada, cijena goriva predstavlja jednu od najvećih stavki u troškovima komunalnih društava.


Javni prijevoz


Tako Alberto Kontuš, direktor riječkog javnog gradskog prijevoznika Autotroleja kaže da u tom komunalnom društvu već razmišljaju o povećanju cijena usluga.


– Zadnju korekciju cijena imali smo 2008. godine, a u tih 13 godina inflacija je bila 20 posto, tako da smo imali problem s cijenama i prije ovog vala poskupljenja goriva. Ključni je problem nastao s dolaskom pandemije COVID-19, tako da čak i sada, nakon prvobitnih lockdowna, imamo 30 posto putnika manje nego prije pandemije, a vozimo svega pet posto manje kilometara godišnje, rekao je Kontuš, koji je već preko Udruge operatera javnog prijevoza predlagao da se za javne prijevoznike uvede smanjena stopa davanja na gorivo, no bez uspjeha.


Inače, odluku o promjeni cijene karata donosi skupština Autotroleja, u kojoj Grad Rijeka ima golemu većinu od preko 80 posto glasova, tako da će eventualna odluka, ukoliko uprava komunalnog društva predloži povećanje cijena, biti prvenstveno na riječkom gradonačelniku Marku Filipoviću, kao i predstavnicima ostalih suvlasnika, gradova i općina iz riječkog prstena.


Direktorica KD-a Čistoća Jasna Kukuljan kaže kako u tom društvu zasad ne razmatraju promjene cjenika zbog rastuće cijene goriva, ali očekuje od Vlade RH da intervenira u zaštiti gospodarstva i građana.


– Iako smo svjedoci stalnog rasta cijena energenata na tržištu, a troškovi goriva nisu zanemariva stavka u poslovanju KD-a Čistoća Rijeka, za sada nemamo namjeru korigirati cijene prikupljanja komunalnog otpada prema krajnjim korisnicima s tog aspekta.


I dalje kontinuirano optimiziramo sustav, a ukoliko dođe do daljnjeg povećanja rasta cijena goriva, pretpostavljamo da će Vlada RH određenim instrumentima intervenirati u cijene kako bi se zaštitilo cjelokupno gospodarstvo, kaže Kukuljan.


Plenković: Vidjet ćemo hoće li biti potrebna intervencija


Unatoč pozivima na intervenciju u cijene goriva, Vlada još ne donosi nikakve konkretne odluke.


Nakon prekjučerašnje izjave ministra financija Zdravka Marića da trošarine na gorivo nisu nedodirljive, očekivao se konkretniji odgovor premijera Andreja Plenkovića, nakon jučerašnjeg sastanka vladajuće koalicije, ali i Plenković je ponudio tek najavu sastanka sa socijalnim partnerima na temu cijene goriva.


– Jedno je pitanje cijena plina, struje. Kad je riječ o kućanstvima, sigurni smo što se tiče cijena do početka proljeća. Tu smo u bitno boljem položaju nego mnogi drugi i mislim da je to ohrabrujuća poruka za građane.


Bilježimo rast cijene nafte, to uzrokuje porast cijene benzina ili dizela. Vidjeli ste cijene, imamo trošarine, PDV.


Ministri Ćorić i Marić detaljno prate situaciju i sutra će biti sastanak, razgovarat ćemo sa socijalnim partnerima i vidjet ćemo je li potrebna intervencija, za to postoje alati.


Nećemo se igrati psihološkim granicama, ne znamo što će biti sutra, nismo čarobnjaci, rekao je Plenković.