Početkom mjeseca predsjednik Trump sastavio je nacrt uredbe kojom namjerava oživjeti domaću brodogradnju, najavivši financijsku podršku i izmjene u javnoj nabavi, ali i suprotstavljanje kineskoj dominaciji tim sektorom uvođenjem naknada za plovila izgrađena u Kini koja žele pristati u američkim lukama.


Nacrt uredbe predviđa i reviziju javne nabave u mornarici i drugim državnim sektorima, povećanje plaća radnika u brodogradilištima koja grade plovila na nuklearni pogon i razvoj sigurnosne strategije za Arktik, naveo je Reuters.




Oživljavanje brodogradnje ujedinilo je demokrate i republikance pa su tako prošle godine Mike Waltz, aktualni Trumpov savjetnik za nacionalnu sigurnost i bivši republikanski zastupnik u Kongresu, i demokratski senator Mark Kelly predstavili nacrt zakona koji je trebao oživjeti domaću komercijalnu i vojnu brodogradnju.


Brodogradnja je važna i građanima, pokazali su rezultati ankete koju je za organizaciju američkih proizvođača i sindikata United Steelworkers AAM provela kompanija za poslovno izvješćivanje Morning Consult, ispitavši mišljenje oko dvije tisuće odraslih Amerikanaca.


Čak 72 posto ispitanika smatra da SAD u nabavi brodova ne bi trebao ovisiti o Kini i drugim stranim proizvođačima, pokazali su rezultati ankete. Samo 11 posto njih ne vidi problem u kupnji brodova u inozemstvu.


Otprilike dvije trećine ispitanika, njih 68 posto, smatra da je domaća gradnja komercijalnih i vojnih brodova pitanje nacionalne sigurnosti, a njih 71 posto želi da država ulaže u domaću brodogradnju.


Čak 70 posto ispitanika smatra i da upotreba plutajućih dokova proizvedenih u Kini za popravljanje i održavanje vojnih plovila predstavlja prijetnju američkoj nacionalnoj sigurnosti.


Gotovo polovina sudionika ankete, njih 49 posto, podržala je uvođenje pristanišne pristojbe za kineska plovila za potrebe financiranja američke brodogradnje, a 56 posto njih smatra da bi Washington trebao zakonom propisati udio američkog izvoza koji bi se trebao prevoziti američkim brodovima s američkom posadom.


Trumpov kabinet predložio je da se najmanje jedan posto američkog izvoza prevozi brodovima pod američkom zastavom.


AAM je rezultate ankete objavio uoči saslušanja Ureda američkog trgovinskog predstavnika o predloženim mjerama, napominje Reuters.


Udruge kineskih brodovlasnika i brodograditelja usprotivile su se američkom prijedlogu uvođenja visokih lučkih pristojbi za prekooceanske špeditere koji u floti imaju kineske brodove ili su ih naručili, utvrdivši da krši međunarodne i američke propise.