Scenic Eclipse II

U riječkom 3. maju položena prva kobilica za novi brod u 4 godine, gradi se ultraluksuzni kruzer

Orjana Antešić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Riječ je o visokosofisticiranoj i blizu 170 milijuna eura vrijednoj novogradnji s kojom se u riječkom brodogradilištu konačno prekida razdoblje od duge četiri godine otkad je posljednji put položena kobilica za neki novi brod



U riječkom “3. maju” na navoz je položena kobilica za novi Scenicov polarni kruzer, “Eclipse II”. Riječ je o visokosofisticiranoj i blizu 170 milijuna eura vrijednoj novogradnji s kojom se u riječkom brodogradilištu konačno prekida razdoblje od duge četiri godine otkad je posljednji put položena kobilica za neki novi brod.


Ovu novogradnju zajedno će realizirati tvrtka MKM Yachts, podružnica australske Scenic grupe u Hrvatskoj i “3. maj” kao podugovaratelj koji će graditi djelomično opremljeni trup. Najveći značaj ovog projekta leži u njegovu potencijalu s obzirom na najave prema kojima bi se trebalo raditi o početku serije takvih luksuznih brodova za polarna krstarenja koje Scenic grupa i njezin vlasnik Glen Moroney planira izgraditi u riječkom brodogradilištu.


Foto galerija: U 3. maju položena kobilica za kruzer Scenic Eclipse II Foto: Marko Gracin


Vrijednost cijelog tog projekta penje se na čak 860 milijuna eura, a u toj je otvorenoj mogućnosti prošlog ljeta između “3. maja” i Scenicove tvrtke u Hrvatskoj, MKM Yachts, potpisan ugovor o desetogodišnjoj poslovnoj suradnji i potkoncesiji.


Vladina jamstva




Novi ultraluksuzni brod za polarna krstarenja bit će sestrinski brod i usavršenija verzija prvog Scenicovog oceanskog kruzera, “Scenic Eclipsea”, koji je izgrađen u pulskom brodogradilištu 2019. godine i na vezu u riječkoj luci čeka smirivanje situacije s korona-pandemijom u svijetu i ponovno oživljavanje kruzing tržišta.


Na svečanosti polaganja kobilice u “3. maju”, u pratnji ministara mora i gospodarstva Olega Butkovića i Tomislava Ćorića, bio je i premijer Andrej Plenković koji je, između ostalog, istaknuo da će Vlada nastaviti biti i prijatelj i partner u ovom projektu, sa svim mehanizmima nadzora.



Podsjetio je kako je Vlada dala punu podršku izgradnji pet luksuznih kruzera kroz partnerstvo tvrtke MKM Yachts i riječkog brodogradilišta.


– Nakon stvaranja preduvjeta za ponovno pokretanje proizvodnje i završetak tri započeta broda u “3. maju”, zbog povjerenja u vodstvo ovog brodogradilišta, njegove radnike, ali i kreativnost i poslovnu viziju Scenica, učinili smo i korak dalje prema gradnji novih, složenih brodova u riječkom brodogradilištu, podsjetio je Plenković te dodao da je gradnja novog kruzera rezultat zajedničkih napora i početak nove faze rada u “3. maju”.



Nakon izdavanja državnih jamstava za pokretanje proizvodnje, kao i za završetak tri započeta broda, od kojih su trećemajci prvi završili i isporučili kanadskom brodaru lani u rujnu, Vlada se državnim jamstvima uključila i u projekt izgradnje polarnog kruzera.


Za kreditnu liniju u iznosu od 100 milijuna eura kojom će se graditi “Eclipse II”, Vlada je jamstvima pokrila 80 posto tog iznosa, što je u skladu s pravilima Europske unije, dok ostatak kredita, kao i preostali dio do 166 milijuna eura, koliko će koštati ovaj kruzer u izgradnji, osigurava MKM Yachts odnosno Scenic grupa.


Jedinstveni proizvod


Govoreći o prvom izgrađenom polarnom kruzeru “Scenic Eclipse”, premijer Plenković je istaknuo da je taj kruzer postao jedinstveni hrvatski proizvod vrhunske kvalitete, kao i dokaz da je hrvatska brodogradnja i dalje prepoznata na tržištu i da je spremna graditi zahtjevne i sofisticirane brodove.


– Vjerujem da će kroz ovaj i druge projekte teško razdoblje i kriza u brodograđevnom sektoru biti iza nas te da će se još jednom dokazati kakvi se kvalitetni brodovi grade u “3. maju”, poručio je Plenković okupljenim trećemajcima i uzvanicima.


Dodao je i kako je Vlada kod donošenja odluke o pomoći riječkom brodogradilištu vodila računa o simbolici i važnosti koju “3. maj” ima za Rijeku i cijelu regiju, o interesima radnika, kao i svih onih malih poduzetnika čije je poslovanje vezano uz brodogradilište.



Plenković u Rijeci nije propustio spomenuti ni pulski škver, ustvrdivši da Vlada i tamo pomaže “metodičnim i sustavnim pristupom” kako bi se i to brodogradilište postupno konsolidiralo i preuzimalo poslove, a tradicija brodogradnje nastavila i u Puli.


Okupljene uzvanike, među kojima su bili riječki gradonačelnik Vojko Obersnel i predstavnici Županije, pozdravio je direktor “3. maja” Edi Kučan koji je iskoristio prigodu da premijeru Plenkoviću još jednom zahvali na njegovom osobnom, kao i angažmanu cijele Vlade da “3. maj” dobije priliku i nastavi poslovanje.


Gradnjom polarnog kruzera riječko brodogradilište ulazi u novu proizvodnu i tržišnu nišu novogradnji, istaknuo je Kučan te dodao kako se nada daljnjoj suradnji sa Scenic grupom i Glenom Moroneyjem.



Podsjetio je kako je povjerenje i suradnja uspostavljena još za “Scenic Eclipsea” čiju je gradnju u pulskom škveru vodio upravo Kučan dok će gradnju “Eclipsea II” u Rijeci, spomenimo i to, voditi inženjerka Vjera Marić.


Porinuće 2022.


Vlasnic Scenica Glen Moroney također je zahvalio Plenkoviću i hrvatskoj Vladi na suradnji i podršci te dodao kako su u Scenic grupi svoj san i iskorak u novu, specifičnu tržišnu nišu ultraluksuznih polarnih krstarenja počeli sanjati 2015. da bi četiri godine kasnije iz pulskog brodogradilišta i svijetu bio predstavljen “Scenic Eclipse”, čija je svečanost krštenja održana na dokovima New Yorka, a kuma brodu bila je svjetski poznata glumica Helen Mirren.


Moroney je iskazao uvjerenje da će se u “3. maju” realizirati najavljena serija ovakvih luksuznih polaraca jer, dodao je, za ovakvim vidom kruzing turizma postoji veliki interes na tržištu.


“Eclipse II” bit će kruzer u rangu šest zvjezdica, a trebalo bi biti završen do lipnja 2023. godine. Brod će biti dugačak 168 metara, širine 21,5 metara i bit će građen u skladu s najnovijim ekološkim zahtjevima, ojačan za plovidbu svim morima, uključujući i tropska i polarna, a moći će primiti 220 putnika.



Porinuće s trećemajskog navoza planirano je u prvom kvartalu 2022. godine, a treba reći i da je dobar dio posla na gradnji djelomično opremljenog trupa ovog kruzera u “3. maju” već odrađen.


Dosad je, naime, obrađeno blizu 1.900 tona limova i profila te “složeno” oko 1.600 tona sekcija što čini otprilike trećinu trupa u čeliku.


Nakon porinuća, završno opremanje u potpunosti preuzima Scenicova tvrtka MKM Yachts koja, doduše, cijelo vrijeme ima kontrolu i nadzor nad procesom gradnje broda. Međutim, “3. maju” i u tom se segmentu otvara mogućnost za dodatnim angažmanom, kao i cijelom nizu lokalnih i drugih tvrtki iz Hrvatske


Pjesmica za premijera


Premijeru Andreju Plenkoviću na odlasku sa svečanosti u “3. maju” pristupio je Ajet Angel Harbaš, po struci borodoskelar, a u slobodno vrijeme pjesnik-amater. Ajet, doznajemo, stalno piše pjesme, pa tako nije odolio da jednu, u znak zahvale, napiše i preda Plenkoviću.


Ova pjesnička duša, kako nam je sam kazao, u “3. maju” zaposlen je još od 1980. godine. Ajet Angel Harbaš došao je u “3. maj” kao stipendist i za nekoliko dana će u punu mirovinu koju, eto, nije dočekao na burzi nezaposlenih već u brodogradilištu u kojem je proveo cijeli radni vijek.