
Foto Arhiva ZL
Informacije sa sajmova kažu da se u cijelom svijetu čeka s rezervacijama, kaže vlasnica agencije Katarina line Katica Hauptfeld
povezane vijesti
Američki bi turizam od carinskih ratova koje je pokrenuo američki predsjednik Donald Trump mogao izgubiti više od 46 milijardi dolara, raspisali su se ovih dana američki mediji pozivajući se na analizu konzultantske kuće Oxford Economics.
U analizi piše da će eskalacija trgovinskog rata Bijele kuće s Kanadom, Kinom, Meksikom i Europskom unijom, u kombinaciji s drugim čimbenicima, ove godine potencijalno smanjiti dolaske stranih turista u SAD-u. Najveći projicirani pad, od 15 posto, očekuje se iz susjedne Kanade. Sveukupno bi se strani dolasci u SAD-u ove godine mogli smanjiti za 12,7 posto.
Smanjena potrošnja
Uzimajući u obzir i smanjenu potrošnju Amerikanaca koji putuju unutar zemlje, ukupna potrošnja na putovanja u SAD-u mogla bi tako pasti spomenutih 46 milijardi dolara.
– Na domaća putovanja negativno će utjecati sporiji rast prihoda i više cijene, dok će međunarodna putovanja u SAD biti pogođena trostrukim efektom usporavanja gospodarstva, jačim dolarom i svojevrsnom antipatijom prema SAD-u, kažu konzultanti.
S druge strane, neke najave govore da bi, uslijed jačanja dolara, na dobitku mogli biti drugi, ponajviše turistička Europa. Već je zabilježen trend da Kanađani počinju bojkotirati putovanja u SAD, umjesto čega se, uz slabiji euro, okreću Europi.
Što od američkog tržišta očekuju hrvatski turistički znalci, pitali smo Katicu Hauptfeld, vlasnicu turističke agencije Katarina line iz Opatije, koja je prva još u pandemiji snažno krenula u ponovno osvajanje američkog tržišta.
Prije odlaska na još jedan veliki američki turistički sajam, Hauptfeld je očekivano rekla da je u ovom trenutku vrlo nezahvalno bilo što prognozirati, s obzirom na to da je situacija općenito u svijetu neizvjesna, a što se odražava i na turistička kretanja. Točnije zastoj u bukingu.
Svakako valja dodati da je Hrvatska, što se tiče američkog tržišta, nakon pandemije ušla u jako lijep uzlazni trend te je prepoznata kao manje turistički razvijena, ali privlačna i kvalitetna destinacija. Amerikanci su za hrvatski turizam najbrojniji gosti kada je riječ o dalekim tržištima te je samo tijekom prošle godine s ovog tržišta ostvareno više od 776 tisuća dolazaka i 2,2 milijuna noćenja, a što u odnosu na 2023. godinu predstavlja rast od 9 posto u dolascima i 8 posto u noćenjima.
Oprezno planiranje
Ne treba zaboraviti ni da su američki gosti najbolji potrošači koji u Hrvatskoj troše oko 300 eura dnevno.
– Naši su djelatnici upravo na turneji po ovom tržištu i vidi se da su Amerikanci jako zainteresirani, ali buking je pao otkako je krenula priča s carinskim ratovima i s Ukrajinom. Buking je s ovog tržišta definitivno slabiji, a imali smo i nekoliko storna čartera.
S druge strane, ako je dolar jak, jasno je da će Europa biti interesantna američkim gostima jer će im dolar ovdje vrijediti više nego doma.
Sjećam se da je dolar svojevremeno bio 8,5 kuna, a euro istovremeno 7,5 kuna. No, teško je reći kako će se to kretati. Općenito je situacija dosta nepredvidiva, ljudi očito čekaju da vide kako će se razviti i jasno je da su oprezni s planiranjem. Dakle, interes postoji, ali buking je slabiji nego lani u ovo vrijeme, pojasnila je Hauptfeld.
Dodaje i da su, primjerice, cijene avionskih karata na linijama prema SAD-u jako skočile. Poslovna klasa je s 2.500 porasla na pet tisuća eura, a seniori koji bukiraju bolji smještaj u pravilu ne uzimaju karte u ekonomskoj klasi, pa im je već u startu cijena puta za Europu skočila za duplo.
Autogol Hrvatske
Reći će i da Hrvatska na američkom tržištu ne slovi baš za jeftinu destinaciju, ali kako su Amerikanci gosti koji jako cijene kvalitetu i dobri su potrošači.
– Sigurno da trenutno turizmu ne cvatu ruže. Nedavno je tako propala jedna velika agencija Travel Europe što nas je sve iznenadilo. A općenito buking nije na nivou na kakvom bi trenutno trebao biti. Informacije s europskih turističkih sajmova kažu da svi, cijeli svijet, ima sličnu situaciju, odnosno svugdje se čeka s rezervacijama, reći će ova cijenjena turistička djelatnica.
Dodajmo i da si je u ovako neizvjesnim vremenima Hrvatska zabila autogol isticanjem toga kako smo skupi. Isto tako, baš u ovoj godini dignuti su porezi koji se tiču iznajmljivanja pa je iluzorno očekivati da se ta povećanja neće pretočiti na krajnju cijenu. Isto tako, agencije i dalje na paket aranžmane plaćaju 25 posto PDV-a, najviše od svih u zemljama u okruženju. Na sve to »kod kuće«, »nasložili« su se i aktualna svjetska geopolitička situacija, inflacija te sve luđe i neizvjesnije igre s carinama.
Dočekati Amerikance
širom otvorenih ruku
Za nadati se da situacija neće eskalirati te da će Hrvatska imati sezonu na razini lanjske ili nešto slabiju što u ovakvim okolnostima nije ništa neočekivano ni tragično. Predsezona i posezona za sada izgledaju dobro, dok mnogi kažu kako se za ljeto čekaju last-minute ponude. Općenito gledano, tek su se svi u turističkom sektoru oporavili od posljedica pandemije i krenuli u normalnu turističku tržišnu utakmicu te bi još jedan drastičan pad u tako kratko vrijeme industriju desetkovao. S druge strane, neka dolar ojača, pa će i američkih gostiju biti više. A s obzirom na to da svi komentiraju kako su najbolji potrošači, domaćini će ih sasvim sigurno dočekati širom otvorenih ruku.