Ilustracija / Foto Vedran Karuza
Niti jedno dijete ne smije biti gladno u vrtiću, niti jedno dijete ne smije biti upisano u vrtić „na crno”, niti jedno dijete ne smije se izložiti ugrozi zdravlja, poručuju iz inicijative SIDRO
povezane vijesti
Više od četiri tisuće odgojitelja na društvenim mrežama svakodnevno ostavljaju svoje male horor priče u kojima iznose sve poteškoće s kojima se nose pokušavajući djeci koja su im povjerena na brigu osigurati sigurno i zdravo odrastanje u vrtićima.
Pod hashtagom #odgojiteljnijeteta okupila ih je inicijativa SIDRO – odgojitelji u zaštiti prava djeteta. Svi zajedno ukazuju na izuzetno loše uvjete u predškolskim ustanovama, kako za djecu, tako i za same zaposlene u hrvatskom sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Niti jedno dijete ne smije biti gladno
„Teško je čitati te male horor priče, posebno zato što se najčešće i ne radi toliko o odgojiteljima, koliko se radi o nemoći da osiguraju sve potrebno djeci zbog koje smo tu.
Moramo reći i da nisu sve predškolske ustanove takve, u nekima se može pronaći uvjete koji su pristojni, no razlike diljem zemlje su velike i nedopustive.
Niti jedno dijete ne smije biti gladno u vrtiću, niti jedno dijete ne smije biti upisano u vrtić „na crno”, niti jedno dijete ne smije se izložiti ugrozi zdravlja, bilo zbog epidemije ili zbog neadekvatnog i sigurnosno neprihvatljivog prostora”, poručuju iz inicijative SIDRO.
Budimo promjena koju želimo!
Učinimo da nestane nejednakost, diskriminacija, samovolja, neučinkovitost, neznanje! Tražimo za svako dijete jednake mogućnosti! Sve što radimo, radimo za dobrobit naše djece! HVALA ❤#odgojiteljnijeteta #dajmodjeciboljisvijet#letthemshine pic.twitter.com/gkVGb5f3ma— SIDRO-odgojitelji u zaštiti prava djeteta u vrtiću (@vrticu) August 25, 2020
Podsjećaju da bi predškolski odgoj kao prva stepenica institucionalnog odgoja i obrazovanja trebao predstavljati čvrst, siguran i dobro usmjeren temelj, kako bi se na njega nadovezala sva ostala znanja, vještine i sposobnosti koje djeca u sustavu odgoja i obrazovanja imaju svladati.
„No, ono što već godinama vidimo u predškolskim ustanovama, nije temelj kakav želimo dati djeci. Mi, odgojitelji okupljeni u ovu Inicijativu, osjećamo dužnost štititi prava djeteta na sigurno i zdravo odrastanje u vrtićima, te im želimo pružiti kvalitetan odgoj i obrazovanje”, ističu.
Da smo se pridržavali propisa…
Inicijativa je u svibnju, potaknuta konačno propisanim epidemiološkim mjerama za predškolske ustanove, uputila otvoreno pismo Ministarstvu znanosti i obrazovanja, Agenciji za odgoj i obrazovanje, Nacionalnom stožeru civilne zaštite i medijima, ističući kako većina tada propisanih mjera u predškolskim ustanovama jednostavno – nije provediva.
Nakon tog otvorenog pisma, Ministarstvo znanosti prepisalo je iste te epidemiološke mjere, ne uvažavajući primjedbe i sugestije odgojitelja praktičara i pedagoške zajednice.
„Sve to popraćeno je nizom ilustracija, koje bi imale sugerirati kako odgojitelji slabo čitaju, pa je potrebno crtati”, kažu u inicijativi SIDRO.
Očit razlog problemima s kojima se u praksi suočavaju vide u nepoštivanju i neprovedbi niza zakonskih i podzakonskih akata – Zakona o radu, Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, te njegova sastavnog dijela, Državnog pedagoškog standarda.
„Taj dokument lijepo propisuje svaki detalj uvjeta koje moramo zadovoljiti u vrtićima. Da smo se zadnjih desetak, petnaestak godina pridržavali Državnog pedagoškog standarda, danas bismo imali temelje na kojima bismo mogli sustavno zaštititi zdravlje djece, zaposlenih, kao i njihovih obitelji, te pružiti sigurnost i kvalitetu odgojno – obrazovnog rada.
Da smo se pridržavali zakonskih propisa, danas ne bismo bili u ovoj bezizlaznoj situaciji, s prevelikim brojem djece u skupinama, neprimjereno malim prostorima, premalim brojem odgojitelja, tehničkim i sigurnosnim uvjetima koji ne zadovoljavaju osnovne standarde”, kažu u inicijativi.
No, nismo se pridržavali niti zakona niti standarda, ističu u Sidru, već je čitavo područje ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja zapušteno je, prepušteno samovolji osnivača, gradova i općina, s ogromnim propustima i nestručnim upravljanjem, usuđuju se reći, s mnogim nezakonitostima.
Stanje je neodrživo, evo i zašto
„Sustavno ignoriranje zakonskih i podzakonskih akata dovelo nas je u ovo neodrživo stanje. Zašto je to tako?
Teško je reći, ali držimo da bi razlog tome mogao biti u činjenici da niti pri Ministarstvu znanosti i obrazovanja, niti u tijelima osnivača, nisu zaposlene osobe koje dolaze iz područja Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, osobe s praktičnim iskustvom rada u predškolskim ustanovama.
Sektor ranog, predškolskog i osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja vodi profesorica posvećena školstvu, a na čelu Odjela za rani i predškolski odgoj i obrazovanje nedavno je imenovan jedan – biolog.
Ne sporimo određene kompetencije tih ljudi, no vjerujemo kako bi odgojitelj praktičar zasigurno dao doprinos boljem razumijevanju situacije u vrtićima, a time i pronalasku rješenja za probleme s kojima smo suočeni”, objašnjavaju u inicijativi SIDRO.
U situaciji kada imamo premali broj odgojitelja, potpuno u suprotnosti s pedagoškim standardom, tijekom prva četiri mjeseca 2020. na Hrvatski zavod za zapošljavanje je poslano 580 njih, od čega u ožujku i travnju čak 465 odgojitelja odjednom više nije bilo potrebno.
Velikim dijelom to su odgojitelji s ugovorima o radu na određeno, što je uobičajena praksa u ovoj struci. Takav rad u vrtićima, na ugovore o radu na određeno, a suprotno Zakonu o radu, u pravilu traje između četiri i deset godina.
Na stotine priča iz cijele Hrvatske
„Velik je problem što onaj broj odgojitelja koji radi, u ovim uvjetima ne može kvalitetno obavljati svoje zadaće niti zadovoljiti potrebe svakog djeteta”, kažu u inicijativi SIDRO.
Stoga su, kažu, i pokrenuli kampanju #odgojiteljnijeteta, u sklopu koje je dosad pristiglo na stotine priča odgojiteljica iz cijele Hrvatske. Međutim, kao i ranije, u više prilika, tako i sada, na njihove dopise i zamolbe iz Ministarstva znanosti i obrazovanja nema odgovora.
Ministar Radovan Fuchs nedavno je imenovao članove Radne skupine za izradu i predlaganje mjera za početak pedagoške, školske i akademske godine 2020./2021., no u nju nije uključio niti jednog odgojitelja, ravnatelja, praktičara, upozoravaju u inicijativi.
„Znakovito je i kako su u nju pozvani svi predstavnici sindikata, osim onih sindikata koji zastupaju interese iz područja Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Inicijativa odgojitelja SIDRO poslala je ministru zamolbu da nas uključi u radnu skupinu, no odgovor nismo dobili.
Koji su im zahtjevi?
Što zahtijevaju?
„Naši su zahtjevi jasni.
Tražimo uključivanje struke, odgojitelja praktičara, u rad Radne skupine.
Tražimo uključivanje struke u rad Ministarstva znanosti i obrazovanja u području Ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, ne samo sada već općenito.
Tražimo provedbu svih važećih zakonskih i podzakonskih akata, s naglaskom na provedbu Državnog pedagoškog standarda.
Tražimo pravovremeni i odgovarajući nadzor nad radom predškolskih ustanova”, pojašnjavaju u inicijativi SIDRO.
Poručuju da će nastaviti sve dok ih ne čuju: „Sve dok ne budemo sigurni da djeci doista ostavljamo bolji svijet”